[column] Vandaag is rood, of groen, of zwart
- Food-en-retail
- 22 jan 2019 @ 11:23
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designRetail
- 22 jan 2019 @ 11:23
- Huib Burggraaf
De verpakkingen van Coca-Cola krijgen een nieuw design, waarbij de kleur rood een prominente rol speelt. Hoe beïnvloeden kleuren op verpakkingen het koopgedrag van de consument?
Merkherkenning
Er is veel onderzoek gedaan naar de invloed van kleuren op consumentengedrag. In het geval van Coca-Cola is de kleur rood een belangrijk onderdeel van de merkherkenning. Rood en Coca-Cola vormen wereldwijd een iconische combinatie. Overigens ontstaan vanuit een puur praktische reden: de Coca-Cola vaten werden namelijk rood gemaakt, zodat de douaneambten ze gemakkelijk konden onderscheiden van de vaten met alcohol[1]. Alcohol werd in die tijd namelijk zwaar belast. Uiteindelijk werd de kleur rood overal op doorgevoerd. Geen slechte keuze beschouwd vanuit de kleurenmarketing, want rood heeft een hoge attentiewaarde en straalt passie en energie uit.
De nieuwe verpakkingslijn is onderdeel van de eenmerkenstrategie van Coca-Cola, want ook de zero sugar-variant krijgt een overwegend rode verpakking (in plaats van zwart). Hierdoor lijkt Coca-Cola zero sugar meer op de originele versie: je ziet nauwelijks verschil en je proeft nauwelijks verschil. De consument ervaart een échte Coca-Cola. Mooi wat kleuren doen…
Premium experience
Kleuren roepen bepaalde associaties op, afhankelijk van de context. Op verpakkingen van luxe producten zien we vaak de kleur zwart. Zwart roept een gevoel op van luxe en exclusiviteit. Leg de verpakkingen van de premium huismerken van de supermarkten maar eens naast elkaar. Je zult zien dat het merendeel kiest voor een zwarte basis. Ook de kleur paars roept een gevoel van luxe op. Er is een toenemende vraag naar luxe producten. Geef jouw product een premium look met een zwarte of donkerpaarse verpakking. Kan de consument de verleiding weerstaan?
Groen doen
Groen is de kleur van de natuur en dat is wat de moderne consument graag ziet. Natuurlijke, biologische producten zijn in trek. Daarom zien we de kleur groen steeds vaker terug op verpakkingen. Vaak in combinatie met bruin (ongebleekt kraft) voor een puur, natuur ‘gevoel’.
Het gevoel dat een kleur oproept, is het resultaat van een samenspel tussen het product, de context en de impliciete associaties van de consument. Je moet zorgen dat jouw kleur een beeld oproept dat relevant is voor de consument. Waar heeft hij behoefte aan? Waar is hij naar op zoek? Zeg het met kleur en lok hem naar het schap.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Bron:
[1] https://www.cocacolanederland.nl/stories/het-verhaal-achter-coca-cola-en-de-kleur-rood
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- context
- gevoel
- t kraft
- kleurenmarketing
- blik
- Coke
- kleur
- biologisch
- impliciet
- retail
- consument
- ontwerp
- marketing
- behoefte
- natuurlijk
- verpakkingen
- schap
- Coca-Cola
- product
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing