[column] Hoe marketing kan inspelen op populariteit margarines
- Food-en-retail
- 7 sep 2020 @ 11:45
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodOnderzoek
- 7 sep 2020 @ 11:45
- Gastblogger
De plantaardige revolutie is onomkeerbaar en valt niet meer te stoppen, stelt Sander Leenders, commercieel directeur van Upfield Nederland. Hij belicht deze trend in het licht van stijgende populariteit van ondermeer margarines. 'De groeiende consumentenbehoefte naar duurzaam moeten we volledig omarmen.'
Consumenten hebben behoefte aan een natuurlijk en duurzaam voedingspatroon, maar worden daarin nog teveel beperkt. Plantaardige zuivel mag geen zuivel heten en ook in het schap is het moeilijk zoeken. Extra reden dus voor de overheid, fabrikanten en retail om consumenten beter te faciliteren en in te spelen op onze veranderende eetcultuur en onomkeerbare roep naar meer duurzaamheid. Dit vergt verregaande maatregelen op het gebied van R&D, marketing en communicatie, maar is absoluut noodzakelijk en zeker de moeite waard.
Zuivel? Graag. Maar dan duurzaam. Dus plantaardig.
Het feit dat wij als typisch zuivelland melk steeds vaker links laten liggen is veelzeggend. Uit cijfers van onderzoeksbureau IRI blijkt dat tussen 2016 en 2019 de melkconsumptie met zes proces daalde. Betekent dit dat we geen melk en boter meer willen consumeren? Nee. De populariteit en verkoop van plantaardige zuivel zoals plantaardige boter en sojamelk is juist enorm gestegen. Bij Upfield noteren we al vanaf dag 1 stijgende verkoopcijfers voor onze plantaardige producten.
Planten zijn de nieuwe koeien
Plantaardige zuivel is niet alleen goed voor mens en milieu. Het veranderde consumptiepatroon van dierlijk naar plantaardig is ook goed voor de handel en de investering meer dan waard. Door het bijwerken en herzien van de ingrediënten zijn onze margarine producten Becel, Blue Band en Flora Plant nu 100% plantaardig. Wat dat betekent voor de consument laten we zien aan de hand van campagnes als ‘Planten zijn de nieuwe koeien’. Daarmee stimuleren we niet alleen de verkoop van onze producten. We stimuleren een plantaardige levensstijl, die inspeelt op de groeiende consumentenbehoefte naar natuurlijk, duurzaam en gezond. Het resultaat: onze margarines zijn geliefder dan ooit. Vorig jaar steeg onze omzet met 1.3%. Deze groei willen we uiteraard verder faciliteren, maar dat kunnen we niet alleen.
Gezondheidsrisico’s van het westerse dieet
Ondanks de afnemende populariteit van dierlijke zuivel- en vleesproducten, blijven dierlijke melk, boter en vlees kenmerkend voor het westerse dieet. Terwijl we weten dat het westerse dieet is gekoppeld aan een verhoogde prevalentie van niet-overdraagbare ziekten, waaronder hoge bloeddruk, diabetes type 2, beroerte, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker*. Terwijl ook is aangetoond dat mensen die plantaardige diëten volgen een aanzienlijk lager BMI hebben en lagere waarden van totale cholesterol, LDL-cholesterol, triglyceriden en bloedglucose – alle risicofactoren in dieetgerelateerde ziekten. Dit verschil is grotendeels toe te schrijven aan een lagere consumptie van verzadigde vetten en de positieve gezondheidseffecten van ingrediënten zoals peulvruchten, noten en plantaardige oliën**.
Plantaardig aanbod te beperkt
Ruim baan dus voor de plantaardige industrie zou je zeggen. Uit recent onderzoek van ProVeg blijkt inderdaad dat de plantaardige markt nog steeds enorme groeimogelijkheden biedt. Maar waarom speelt de retail daar dan niet op in? Uit hetzelfde onderzoek blijkt namelijk dat de Nederlandse consument de huidige keuze aan plantaardige producten in de supermarkt te beperkt vindt, vooral in de categorieën kaas, kant-en-klaarmaaltijden en gebak. Aan ons en de rest van de voedselindustrie dus de taak om te blijven innoveren op het gebied van plantaardige alternatieven. Maar er is meer nodig.
Waarom mag plantaardige boter geen boter heten?
De Nederlandse en Europese overheid geven prioriteit aan het stimuleren van de consumptie van vlees en zuivelproducten ten opzichte van hun plantaardige tegenhangers. Dat is raar. Maar het wordt nog gekker. Want waarom maken we überhaupt een onderscheid tussen plantaardig en dierlijk in benaming en positie in het schap? Is de zuivelindustrie bang dat de consument zich vergist en de plantaardige variant pakt? Tot nu toe is er onvoldoende bewijs dat consumenten in de winkel of in reclames door plantaardige producten worden misleid. Consumenten weten dus wel degelijk welke producten dierlijk en welke producten plantaardig zijn. De verwijzing naar boter op plantaardige margarine is juist belangrijk voor consumenten om te weten welke smaak en toepassingen zij van het product kunnen verwachten. Daarnaast blijkt uit een proef van de Amerikaanse supermarktketen Kroger, dat het uitstallen van vegetarische vleesvervangers tussen de karbonades, de ham en de worsten, de verkoop van deze vleesvervangers met 23 procent liet toenemen.
Plantaardige revolutie: onomkeerbaar en niet meer te stoppen
De groeiende consumentenbehoefte naar duurzaam moeten we volledig omarmen en aangrijpen als een kans voor ons allemaal. Juist nu is het belangrijk dat we als fabrikanten, retail en overheid samen optrekken om gezond consumentengedrag te stimuleren en te faciliteren. Nog even de vier actiepunten op een rij:
* Laten we het plantaardige assortiment uitbreiden. Hier zijn we bij Upfield al druk mee bezig.
* Noem het beestje bij de naam. Smeert en smaakt het als boter? Laten we het dan zo noemen.
* Retailers, speel in op de groeiende consumentenvraag naar plantaardig en zet plantaardige producten waar ze horen: naast het dierlijke zuivel.
* Overheid, stop met de promotie van het ongezonde westerse dieet en stimuleer plantaardige alternatieven.
De plantaardige revolutie is onomkeerbaar en valt niet meer te stoppen.
Sander Leenders, commercieel directeur Upfield Nederland
*Bron: World Resources Institute 2019.
**Bron: Vegetarische, veganistische diëten en meerdere gezondheidsresultaten: Een systematische beoordeling met meta-analyse van observationele studies 2017.
Beeld: Julien Bachelet, Pexels
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Upfield
- boter
- meer
- stoppen
- smaak
- duurzaam
- food
- Sander Leenders
- commercieel directeur
- onomkeerbaar
- retailers
- margarine
- revolutie
- plantaardig
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing