Reclame FNV Horeca met 'Braboneger' discrimineert

Reclame FNV Horeca met 'Braboneger' discrimineert
  • Media
  • 24 okt 2013 @ 09:23
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • Mediastrategie

Het Meldpunt Discriminatie is woedend over een landelijke reclamecampagne van FNV Horeca met als boegbeeld de 'Braboneger'.

De ludiek bedoelde campagne probeert jongeren die in de horeca werken te betrekken bij de naderende cao-onderhandelingen. Ophef is nu ontstaan over de opmerking: ‘Weet je wel hoeveel contracten zij je mogen geven? Zes. Dat is meer dan ik op mijn grote negerhand kan tellen.’ 

Het onderwerp discriminatie is momenteel extra actueel door alle commotie over het vermeende discriminatoire karakter van het Sinterklaasfeest. 'In het licht van de toch al hevige Zwarte Piet-discussie is dit echt geen slimme zet', zegt Jessica Silversmith van Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam vandaag in De Telegraaf.

De 'Braboneger' is onder jongeren in eerste instantie bekend van filmpjes op PowNews. Ook daar wordt hij vaak niet bijster snugger in beeld gebracht. De term 'negerhand' zou volgens College voor de Rechten van de Mens over de grens zijn wat betreft discriminatie. 



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken