RTL Ventures mikt op grote investeringen

RTL Ventures mikt op grote investeringen
  • Media
  • 8 jan 2014 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnlineInnovatie

RTL Ventures wil in het nieuwe jaar groeien in de segmenten e-learning en home decoration. Na het succesvolle jaar 2013 wil de investeringstak van RTL verder doorgroeien.

Het afgelopen jaar was voor RTL Ventures het jaar van verdieping en verdere groei. Eind 2010 begonnen als bundeling van new business activiteiten, is deze divisie inmiddels uitgegroeid tot een gevestigd venture capital fund met zes ventures. Met de investering van 20.3% in Squla, het educatieve online oefenprogramma voor kinderen, en door een 38.4% belang te nemen in online cursusaanbieder Dutch Learning Company, aanbieder van Iedereen EHBO, sloeg RTL Ventures in 2013 verder zijn vleugels uit.

De investeringstak van RTL richt zijn pijlen met name op bedrijven die de potentie hebben om de nummer een te worden in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. RTL Ventures ziet voor het nieuwe jaar vooral mogelijkheden binnen de segmenten e-learning en home decoration. Hierbij wordt ook gekeken naar bedrijven met een grotere schaalgrootte (met meer dan 5 miljoen euro omzet). Deze strategie komt voort uit de ervaringen die RTL Ventures de afgelopen drie jaar heeft opgedaan en de gedachte dat een nummer één positie in een markt die nog in ontwikkeling is, drie grote voordelen kent:

1. De standaard in de markt: met het marktleiderschap in een groeimarkt, kan een merk de standaard worden in de desbetreffende categorie. Hiermee worden de kaders gezet voor bestaande spelers en eventuele nieuwe toetreders. Iedereen EHBO, die als eerste EHBO-aanbieder een blended learning product succesvol in de markt wist te zetten, is hier een goed voorbeeld van.

2. Merk wordt synoniem met productcategorie: als marktleider in een groeimarkt wordt de kans vergroot dat een merk synoniem wordt met de productcategorie. Squla, dat zich als eerste richtte op e-learning voor kinderen, werd door de in april 2013 gesloten samenwerking met RTL marktleider met 53,000 abonnees. Daarmee is het merk een autoriteit geworden in de categorie e-learning voor kinderen en altijd top-of-mind bij consumenten die zich op deze markt begeven.

3. Schaalvergroting: het marktleiderschap vergemakkelijkt de weg naar een tipping point. Couverts is hier een goed voorbeeld van. Dankzij een innovatieve productpropositie en de constante doorontwikkeling van het reserveringssysteem loopt Couverts aan kop in het aantal real time te reserveren restaurants. Door het vergrote aanbod en de groei van kwalitatieve restaurants die naar Couverts overstapten in 2013 steeg het aantal reserveringen via Couverts kanalen, app en (mobiele) website met 150%.

In cijfers zien de resultaten van RTL Ventures er als volgt uit: 

  • In totaal 1.100 real time aangesloten restaurants (december 2013) 
  • In Amsterdam groei van 193% (160 restaurants in 2013 t.o.v. 67 in 2012)
  • 5,5 miljoen gereserveerde diners via alle devices van Couverts, een groei van 28% ten opzichte van 2012.Pepper
  • Aantal registraties toegenomen met 29% ten opzichte van 2012.
  • 22,5 miljoen matches in 2013 (290% groei t.o.v. 2012).
  • Derde grootste datingsite van Nederland (bron: Comscore, januari 2013).
  • Tweede plaats European Trusted Brands-onderzoek (Reader’s Digest, juli 2013).Squla
  • Groei aantal leden van 33.000 naar 53.000 (62%) sinds samenwerking met RTL.
  • Squla werd in 2013 op 3.000 Nederlandse scholen in ruim 6.000 klassen gebruikt.
  • De apps van Squla zijn met in totaal 300.000 downloads de meest gedownloade educatieve apps in Nederland.Sizz
  • 65.000 downloads van de Sizz-app in 2013.
  • Stijging geholpen naamsbekendheid Sizz door o.a. sponsoring ‘Holland’s Next Topmodel’ van 49% naar 63%.
  • Resultaten HNTM Model Contest: 31.000 stemmen, en uniek bereik van 582.000 op Facebook, 253.000 via web en 60.000 via Twitter.Miinto
  • 172 aangesloten boetieks en 395 aangesloten merken (december 2013)
  • Groei aantal orders december 2013 t.o.v. december 2012 met 260%.
  • De top 5 winkels van Miinto behalen in 2013 een additionele gemiddelde omzet van € 150.000,-.IedereenEHBO
  • 30.000 actieve cursisten in 2013.
  • Enige EHBO-cursusaanbieder gecertificeerd door Rode Kruis.
  • Praktijkbijeenkomsten aangeboden op meer dan 200 locaties in heel Nederland.

Nicolas Eglau, directeur RTL Ventures: 'Wij hebben ons de afgelopen drie jaar ontwikkeld van een club ondernemers naar een volwassen investeringstak met visie en ondernemingskennis. Deze kennis helpt ons om in een vroeg stadium bedrijven te ontdekken in groeimarkten die nog geen duidelijke marktleider hebben. Voor dit soort bedrijven werkt het partnership met RTL als een vliegwiel. Onze focus is daarom verschoven van het zelf opzetten van nieuwe ventures naar het investeren in succesvolle bedrijven die klaar zijn voor het marktleiderschap.' 

De investeringen van RTL Ventures gaan verder dan alleen cash, meent Eglau. 'Het medianetwerk van RTL en de aanwezige marketingkennis biedt merken de mogelijkheid om de stap naar marktleiderschap te versnellen. Goede voorbeelden zijn IedereenEHBO en Squla: de een is uniek vanwege de combinatie van online en offline leren, de ander is het eerste merk dat zich 100% richt op online educatie voor kinderen. Ik geloof in hun potentie omdat ze zo onderscheidend zijn.'

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken