Dekker: 'Ledentelling Publieke Omroepen blijft'
- Media
- 18 feb 2014 @ 10:06
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - PolitiekTelevisie
- 18 feb 2014 @ 10:06
- Redactie Media
VVD-staatssecretaris Sander Dekker van Media voelt voorlopig niets voor het NPO-plan om te stoppen met het tellen van leden van publieke omroepen. Dat meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer.
NPO-baas Henk Hagoort deed dat voorstel tijdens de NPO-nieuwjaarsreceptie vorige maand. Meer samenwerking tussen omroepen is volgens Hagoort alleen mogelijk als zij niet elke vijf jaar worden afgerekend op het aantal betalende leden. Hij stelde daarom voor om de ledentelling op 1 april aanstaande de laatste te laten zijn.
‘De oproep van de heer Hagoort zie ik vooral als reactie op de actieve ledenwerving door omroepverenigingen op dit moment’, schrijft Dekker maandag aan de Tweede Kamer in een brief waar The Post Online over publiceert. ‘Binnen de regels mag dat uiteraard, maar we moeten wel oog houden voor ons gezamenlijk doel. Uiteindelijk is namelijk niet de onderlinge strijd om de meeste leden van belang, maar het feit dat omroepen samen het totale publiek bedienen.’
Toch is de komende telling wel degelijk van belang, aldus de bewindsman. Het ledental geldt namelijk als grondslag voor de erkenningsperiode 2016-2020. Een reeds erkende omroep moet minimaal 150.000 leden hebben en een aspirant-omroep minimaal 50.000 leden om toegelaten te worden tot het bestel.
De Raad voor Cultuur is bezig met een ‘toekomstverkenning‘ naar het publieke mediabestel die Dekker graag wil afwachten. De staatssecretaris: ‘Het is wel belangrijk om te realiseren dat het veranderen van de positie van leden een wetswijziging vergt. Dit betekent dat dit pas gevolgen zal kunnen hebben voor de concessieperiode die start in 2021.’
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- Henk Hagoort
- NPO
- Sander Dekker
- ledenaantallen
- Media
- staatssecretaris
- Tweede Kamer
- VVD
- Mediawet
- Publieke Omroep
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Nederlandse media lanceren... 18-09-2025
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes