Dekker: 'Ledentelling Publieke Omroepen blijft'

Dekker: 'Ledentelling Publieke Omroepen blijft'
  • Media
  • 18 feb 2014 @ 10:06
  • 15366 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekTelevisie

VVD-staatssecretaris Sander Dekker van Media voelt voorlopig niets voor het NPO-plan om te stoppen met het tellen van leden van publieke omroepen. Dat meldt hij in een brief aan de Tweede Kamer.

NPO-baas Henk Hagoort deed dat voorstel tijdens de NPO-nieuwjaarsreceptie vorige maand. Meer samenwerking tussen omroepen is volgens Hagoort alleen mogelijk als zij niet elke vijf jaar worden afgerekend op het aantal betalende leden. Hij stelde daarom voor om de ledentelling op 1 april aanstaande de laatste te laten zijn.

‘De oproep van de heer Hagoort zie ik vooral als reactie op de actieve ledenwerving door omroepverenigingen op dit moment’, schrijft Dekker maandag aan de Tweede Kamer in een brief waar The Post Online over publiceert. ‘Binnen de regels mag dat uiteraard, maar we moeten wel oog houden voor ons gezamenlijk doel. Uiteindelijk is namelijk niet de onderlinge strijd om de meeste leden van belang, maar het feit dat omroepen samen het totale publiek bedienen.’

Toch is de komende telling wel degelijk van belang, aldus de bewindsman. Het ledental geldt namelijk als grondslag voor de erkenningsperiode 2016-2020. Een reeds erkende omroep moet minimaal 150.000 leden hebben en een aspirant-omroep minimaal 50.000 leden om toegelaten te worden tot het bestel.

De Raad voor Cultuur is bezig met een ‘toekomstverkenning‘ naar het publieke mediabestel die Dekker graag wil afwachten. De staatssecretaris: ‘Het is wel belangrijk om te realiseren dat het veranderen van de positie van leden een wetswijziging vergt. Dit betekent dat dit pas gevolgen zal kunnen hebben voor de concessieperiode die start in 2021.’ 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken