Piet Bakker: 'Kranten goochelen met digitale oplage'
- Media
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - JournalistiekVerdienmodellenBereikContent
- 17 apr 2014 @ 12:01
- Redactie Media
De Nederlandse dagbladen goochelen met hun digitale oplagen, schrijft media-onderzoeker Piet Bakker in een analyse voor vakblad Villamedia. Er zijn zoveel verschillende vormen abonnementen dat het lastig is om oplagen van kranten met elkaar te vergelijken.
Volgens Bakker groeit het aantal digitale abonnees van dagbladen wel, maar wordt er een stuk minder mee verdiend dan met de papieren oplage. Bakker: ‘De digitale groei is veelbelovend maar de wijze waarop die oplage gemeten wordt, is volgens uitgevers en hoofdredacteuren frustrerend en onduidelijk, omdat iedereen het op een andere manier lijkt te doen. Een realistischer systeem en inzicht in het daadwerkelijk leesgedrag zou meer dan handig zijn.’
De analyse van Piet Bakker staat op Villamedia.nl achter een betaalmuur. U heeft er dus een... digitaal abonnement voor nodig. Hoe toepasselijk.
Piet Bakker publiceert ook elders op het web. Zie: JournalismLab.nl en Tijdschriftcijfers.tumblr.com.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
- e- paper
- analyse
- HU
- digitaal
- verdienmodel
- dagbladen
- oplage
- Piet Bakker
- onderzoeker
- Hogeschool Utrecht
- betaalmuur
- Villamedia
- wetenschapper
- abonnement
- media
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Laatste Nieuws
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes