De rol van de folder in customer journey
- Media
- 18 mei 2017 @ 11:46
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - BereikMiddelen
- 18 mei 2017 @ 11:46
- Sjaak Hoogkamer
Wat gebeurt er achter de brievenbus nadat de folder is bezorgd? Een onderzoek van onderzoeksbureau Team Vier geeft antwoord op deze vraag. In opdracht van de landelijke folderverspreider Axender geeft Team Vier retailers inzicht in de effecten van de reclamefolder. Het onderzoek wordt vertaald naar een Folderfunnel waarin retailers in één oogopslag kunnen zien wat de folderverspreiding daadwerkelijk oplevert. (Fotocredits: Axender)
De folder is voor veel retailers nog steeds het belangrijkste pushkanaal. In korte tijd wordt, tegen relatief lage kosten, contact gemaakt met een groot aantal consumenten. De grote vraag is: wat is het effect van de reclamefolder en welke rol speelt de folder in de klantreis van de consument?
Onderzoek
Team Vier voert tweewekelijks onderzoek uit onder circa 700 respondenten en heeft inmiddels een grote database opgebouwd. Hierdoor kan per foldertitel bepaald worden wat de folderprestaties zijn en wat de rol van de folder is in de customer decision journey op het niveau van inspiratie, oriëntatie en winkel- of webshopbezoek. Deze database biedt diverse benchmarkmogelijkheden en input voor verdere optimalisatie van een verspreidplan.
Folderfunnel
De Folderfunnel is een grafisch hulpmiddel dat de verschillende conversiestappen weergeeft. De eerste stap is het aantal brievenbussen (verspreidoplage), gevolgd door het aantal potentiële lezers achter de brievenbus. Een percentage van het daadwerkelijk aantal lezers wordt getriggerd door de folder wat leidt tot een winkel- of webshopbezoek. Uiteindelijk gaat een deel van de bezoekers over tot een aankoop.
Folderverspreiding
Het onderzoek biedt mogelijkheden om de folderverspreiding te optimaliseren op soci demografische kenmerken en klantgegevens. De conversiestappen in de Folderfunnel kunnen hiermee zo groot mogelijk gemaakt worden. Retailers kunnen vervolgens het effect van de folderverspreiding maximaliseren.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing