Media Future Week in teken van 'post-truth storytelling'
- Media
- 23 mei 2017 @ 09:55
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - EvenementStorytellingMediaKennissessie
- 23 mei 2017 @ 09:55
- Redactie Media
De zevende editie van de Media Future Week stond afgelopen week in het teken van ‘Storytelling in a Post-Truth Media World’. Studenten, media-professionals en internationale topsprekers kwamen samen op het Media Park in Hilversum voor een week vol co-creatie, workshops en lezingen. Een terugblik.
Media Future Week brengt deelnemers naar een next level in hun vakgebied en versterkt de relatie tussen onderwijs en media-industrie. De deelnemers (studenten van media gerelateerde opleidingen; ontwerpers, strategen en techneuten) worden tijdens dit intensieve programma uitgedaagd om na te denken over zaken als hoeveel waarde geef je als (toekomstig) media maker aan de waarheid? Hoe ontwerp je als mediamaker mediaproducten waarin feiten, waarheid en boodschappen die het publiek bereiken?
MFW biedt ze nieuwe kennis, tools en inzichten door middel van een programma met internationale topsprekers en 50 uur aan co-creatie sessies. In 4 dagen werkten de deelnemers van 10 hogescholen in gemixte teams aan oplossingen voor casussen vanuit bedrijven als Menses, Ster, KRO-NCRV, Zoom Media en VPRO. Daarbij werden de deelnemers geïnspireerd door sprekers uit de internationale media-industrie, waaronder journalist en schrijver Joris Luyendijk, de Russische blogger en schrijver Evgeny Morozov en de Canadese science fiction schrijfster Madeline Ashby. Daarnaast kregen de deelnemers co-creatie sessies aangeboden in multidisciplinaire teams, workshops over Business Modelling, Pecha Kucha, Factchecking.
Pecha Kucha
De teams presenteerden aan het eind van de Media Future Week hun concept in de vorm van Pecha Kucha; 20 slides in 6 minuten en 40 seconden. De bedrijven waren onder de indruk van de creativiteit en oplossingen die de deelnemers presenteerden. Verschillende teams kregen dan ook de uitnodiging om langs te gaan bij de casepartner om het idee verder uit te werken.
'Dit idee raakt precies het hart van wat wij willen bereiken met Menses. Tijdens de dragons den kreeg het al drie duimen omhoog, maar met dit eindresultaat krijgt het zes armen omhoog', zegt Niels Bonenkamp, casepartner namens Menses.
Deelnemers moesten diep graven voor creatieve uitkomsten, maar wisten allemaal te imponeren. De diverse vraagstukken leverden stuk voor stuk hun eigen oplossingen op. Van de mogelijkheid om zelf je sportbeleving te veranderen door onder andere de commentaarstem aan te passen tot een systeem waarmee het kijken van reclames beloond werd. Grote verrassing was het team dat met een bakfiets het podium opreed en zich presenteerde alsof het uit de toekomst teruggekomen was. Het team had kort voor de presentatie hun plannen nog omgegooid en moesten snel iets verzinnen, maar kregen met deze opvoering wel de lachers op hun hand.
Het algehele gevoel dat achterbleef was tevredenheid, zowel bij organisatie en casepartners als bij deelnemers. Vier dagen hard werken aan lastige vraagstukken leverde hen naast werkervaring ook vriendschappen en kennis over media en zichzelf op.
'De eerste dag dacht ik, waar ben ik nu weer beland', aldus deelnemer Joey Smeets. 'Normaal gesproken doe ik niets met conceptueel denken. Maar het was fantastisch om na te denken waarom je iets creëert en op zoek te gaan naar de diepere betekenis van je ontwerp.'
Wat is de Media Future Week?
Media Future Week is al zeven jaar hét pressure cooker event waar studenten van mediagerelateerde opleidingen naar the next level worden gebracht in hun media kennis, skills en persoonlijke ontwikkeling. 100 enthousiaste en gemotiveerde studenten van diverse onderwijsinstellingen worden aan het begin van de week gemengd in multidisciplinaire teams. Samen duiken ze vier dagen lang in een case van een mediabedrijf.
Media Future Week wordt georganiseerd door iMMovator en Hilversum Media Campus in samenwerking met event partners Events in Business en Open Webcast. Daarnaast ook in samenwerking met de opleidingsinstituten; NHTV, Fontys, Hogeschool Utrecht, Windesheim, Hogeschool van Arnhem en Nijmegen ROC van Amsterdam, Stenden, NHL, Arcus en Hogeschool Inholland. De sprekers worden mede mogelijk gemaakt door het Stadsfonds Hilversum.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Hema en Kika grote winnaars Ster Gouden Loeki 2024
- KPN lanceert iconische telefoons geïnspireerd door Netflix hits
- [onderzoek] 'Gaming krachtig medium binnen...
- Screenforce lanceert SpotDeli: centraal platform voor...
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes en print doen het goed
- José Rozenbroek nieuwe hoofdredacteur Margriet
Laatste Nieuws
- AMMA 2025: Genomineerden bekend!27-03-2025
- KNGF Geleidehonden viert 90 jaar... 26-03-2025
- José Rozenbroek nieuwe... 24-03-2025
- Hema en Kika grote winnaars Ster... 21-03-2025
- Screenforce lanceert SpotDeli:... 19-03-2025
- Warc Media 100: WhatsApp, QR-codes... 19-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center