NPO 1 stort zich op nasynchroniseren voor volwassenen
- Media
- 20 jul 2018 @ 10:20
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ConceptTelevisie
- 20 jul 2018 @ 10:20
- Nanny Kuilboer
De Duitse serie Bad Banks, met Barry Atsma in de hoofdrol, wordt in het Nederlands ingesproken en uitgezonden op NPO 1. Een opvallende ontwikkeling, maar kostentechnisch waarschijnlijk goedkoper dan het produceren van eigen drama.
Frans Klein, directeur video bij NPO, heeft veel vertrouwen in het project: ‘We zijn benieuwd hoe de kijkers reageren op dit experiment. We hebben er veel vertrouwen in. Daarom geven we de nagesynchroniseerde versie een prominente plek op NPO 1.’
De NPO hoopt hiermee een groter publiek te bereiken: ‘Om deze reden worden kinderseries vaak nagesynchroniseerd in het Nederlands. Bij buitenlandse programmering voor volwassenen wordt echter standaard voor ondertiteling gekozen. Als het experiment aanslaat, kiezen wij in de toekomst vaker voor deze aanpak’, aldus Klein. Op NOS.nl wordt daaraan toegevoegd dat de NPO ook rekening houdt met het feit dat het voor sommige mensen lastig is buitenlandse series te volgen 'omdat je moet kijken en lezen tegelijkertijd'.
Experiment voor kijkgemak
Hoogleraar cultuursociologie Giselinde Kuiper - die onderzoek heeft gedaan naar het vertalen van tv-programma's - zegt als reactie op dit argument: 'Hoewel er meer laaggeletterden zijn dan we ons realiseren, is dat in Nederland niet problematisch.'
Een woordvoerder van de NPO voegt hieraan toe: 'We merken dat sommige kijkers het lastig vinden om bij buitenlandse series tegelijk zowel ondertiteling te lezen als het programma te volgen. Met dit experiment willen we onderzoeken of een Nederlands ingesproken serie het volgen van het verhaal makkelijker maakt. We zijn benieuwd hoeveel er wordt gekeken, door wie en wat is de kijkmotivatie? Doel is niet primair meer kijkers bereiken, maar andere kijkers, die niet zo snel buitenlandse series kijken vanwege taal en ondertiteling.'
Vanaf dinsdag 24 juli is de Duitse serie Bad Banks te zien op NPO 1.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
- Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe campagne
Laatste Nieuws
- Nederlandse media lanceren... 18-09-2025
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes