Politieke partijen pompen vier ton in Facebook en Instagram

Politieke partijen pompen vier ton in Facebook en Instagram
  • Media
  • 21 mei 2019 @ 11:49
  • 15318 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Social mediaPolitiekCampagnesOnlineOnline advertising

Nederlandse politieke partijen hebben de afgelopen weken 400.000 euro gestopt in advertising op Facebook en Instagram. Social media moeten hier sinds kort transparant over zijn. De SP gaf veruit het meeste geld uit.

Opmerkelijk aan de resultaten van de politieke campagne-bestedingen in techreus Facebook Inc. is dat de SP echt veruit het meeste geld uitgeeftaan advertenties: ruim 40.000 euro. Dat verklaart allicht deels het succes van de spraakmakende video van Hans Brusselmans, een karikatuur van PvdA-spitzenkandidat Frans Timmermans.

D66 en GroenLinks volgen op grote afstand als tweede en derde met bijna 20.000 en 10.000 euro. De VVD gaf volgens Facebook iets meer dan 6.000 euro uit. Partijen als Denk, PVV en Forum voor Democratie gaven voor zover bekend helemaal niets uit aan online advertising. Dat lijkt onwaarschijnlijk, want deze partijen zijn goed zichtbaar op social media.

CDA-kandidaat overtroeft eigen partij

Opvallend is dat kandidaat-Europarlementariër Henk Jan Ormel, nummer vijf op de CDA-lijst, ruim 6.000 euro stak in zijn promotie op Facebook. Daarmee heeft hij tot dusver meer geld uitgegeven dan zijn eigen partij, meldt de NOS.

Onder Europese druk maakt Facebook, net als Google en Twitter, sinds kort bekend hoeveel er wordt uitgegeven aan politieke advertenties. Facebook maakt daarbij geen onderscheid tussen advertenties voor de Europese verkiezingen en overige politieke advertenties. Aanleiding van deze afgedwongen transparantie zijn de misleidende campagnes vol nepnieuws rond eerdere politieke stemmingen, zoals Brexit en de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Europarlement investeert ruim een ton

Alle partijen worden trouwens compleet voorbij gestreefd door een politieke campagne met een heel andere afzender: het Europarlement voert een opkomstcampagne. De sfeerspot is heel vaak te zien op televisie én social media. In de afgelopen weken heeft het parlement 114.000 euro uitgegeven om Nederlandse Facebook-gebruikers te bereiken. Ook het Ministerie van Binnenlandse Zaken doet aan opkomstbevordering en stak daar 22.000 euro in.

Sommige Europese moederfracties, die bestaan uit politieke partijen uit Nederland en andere EU-landen, zijn ook actief in Nederland. Zo adverteerden de Groenen, waarbij GroenLinks is aangesloten, voor meer dan 9000 euro. De Europese Volkspartij, thuisbasis van het CDA, stak bijna 1.000 euro in Nederlandse advertenties.

Twitter en Google

Twitter is minder populair onder partijen. Alleen D66 en GroenLinks gaven daar in de afgelopen zeven dagen geld uit: respectievelijk 5.100 en 1.200 euro. Langer dan een week terugkijken is met de advertentiebibliotheek van Twitter niet mogelijk.

Ook Google lijkt niet echt populair. Sinds 20 maart hebben politieke partijen daar 1.350 euro uitgegeven, blijkt uit cijfers van Google. Dat is onwaarschijnlijk laag en dat bevestigen partijen zelf ook. Zo liet D66 al weten 4.000 euro te hebben uitgegeven aan Google-advertenties.

Over de hele linie geldt dat politieke partijen beduidend minder besteden aan reclame (online én offline) rond deze Europese verkiezingen dan aan de eerdere stemmingen voor de provincies (2019), de gemeenteraden (2018) en vooral de Tweede Kamer (2017). Dat blijkt uit onderzoek van RTL Z (zie video hieronder). Dat heeft er deels mee te maken dat de campagnekassen goeddeels leeg zijn doordat er twee maanden geleden ook al verkiezingen waren.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken