[onderzoek] Tv-reclamemarkt stijgt

[onderzoek] Tv-reclamemarkt stijgt
  • Media
  • 15 aug 2019 @ 12:15
  • 9587 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • TelevisieOnderzoek

In de eerste helft van 2019 is de tv-reclamemarkt uitgekomen op € 394 miljoen. Hiermee is de markt gestegen met 0,5% in vergelijking met de eerste helft van 2018, blijkt uit het ‘TV-Halfjaarrapport’ dat vandaag is verschenen.

Andere belangrijke uitkomsten TV-Halfjaarrapport

  • De spotmarkt voor tv en online video is uitgekomen op € 354 miljoen, een groei van 1,2%.
  • De omvang van de non-spotmarkt is gedaald, van €41 miljoen in de eerste helft van 2018 naar € 40 miljoen in de eerste helft van dit jaar.
  • Nieuw: SchermTijd, de nieuwe SKO-currency; deze groeit in de eerst helft van dit jaar van 188 naar 193 minuten per dag.

 

Groei spotmarkt naar € 354 miljoen

Het grootste deel van de tv-reclamemarkt waarover Screenforce publiceert, wordt gevormd door de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 is de spotmarkt uitgekomen op € 354 miljoen. Hiermee is een groei gerealiseerd van 1,2% ten opzichte van de eerste helft van 2018. De groei kwam uit het tweede kwartaal dat met 4,8% steeg. Het eerste kwartaal daalde met 2,3%. De groei in de eerste helft van 2019 komt volledig voor rekening van de tv-platforms. Over heel 2019 verwacht Screenforce een groei van de spotmarkt tussen 1,5% en 2,0%.

De omzet van de non-spotmarkt is licht gedaald van € 41 naar € 40 miljoen. Opvallend is dat de rol van de online platforms bij de non-spotbestedingen tweemaal zo groot is dan bij de spotbestedingen. In de eerste helft van 2019 bedroeg het aandeel van online in de non-spotbestedingen 9%, waar dit bij de spotbestedingen 4% was. Een mogelijke factor hierbij is de ontwikkeling van de investeringen in de social influencers via de platforms van RTL en Talpa. Deze zijn opgenomen in de non-spotbestedingen.

 

Retail wederom grootste adverteerdersbranche

In de eerste helft van 2019 hebben 831 adverteerders tv ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1.195 merken. Net als in de eerste helft van 2018 was retail ook in de eerste helft van 2019 de grootste branche met een bruto mediawaarde van € 400 miljoen. Procter & Gamble was opnieuw de grootste tv-adverteerder met een bruto budget van € 40 miljoen.

 

Nieuw: SchermTijd

Het SKO KijkOnderzoek hanteert sinds begin dit jaar een nieuwe standaard: SchermTijd, een optelling van TV ZenderTotaal en Overig Schermgebruik. Met deze nieuwe currency is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het tv-scherm gekeken wordt. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. Onder Overig Schermgebruik valt de tijd die gekeken wordt naar platforms zoals Netflix, Videoland, YouTube maar ook de klassieke DVD- of VHS-dragers. De totale SchermTijd kom in de eerste zes maanden van 2019 uit op 193 minuten en groeit hiermee met 3%. De toename van SchermTijd is terug te zien in alle doelgroepen, met uitzondering van de 13-19 jarigen.

 

 

SchermTijd is de optelling van ‘TV ZenderTotaal’ en ‘Overig Schermgebruik’. Met deze nieuwe currency is het mogelijk te rapporteren over alle content die via het tv-scherm gekeken wordt. Onder TV ZenderTotaal valt de tijd die gekeken wordt naar TV-zenders, live en uitgesteld. Onder Overig Schermgebruik valt de tijd die gekeken wordt naar platforms zoals Netflix, Videoland, YouTube maar ook de klassieke DVD- of VHS-dragers.

 

 

TV everywhere: rapportage kijktijd in ontwikkeling

In samenwerking met de Screenforce broadcasters, telecomproviders en GfK is SKO gestart met de ontwikkeling van een rapportage van de kijktijd via de tv-apps op mobiele devices. Uit een eerste analyse blijkt dat van alle tijd die gekeken wordt via deze apps, 42% besteed wordt aan het kijken van sportreportages. Het best bekeken programma was de halve finale van de Nations League op 6 juni.

 

Tv-Halfjaarrapport

Het TV Halfjaarrapport 2019 is beschikbaar op de website van Screenforce.

 

Screenforce is de Nederlandse tv-marketingorganisatie (participanten zijn Ster, ORN, RTL en BrandDeli en Talpa Network). Ons doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om het beste te halen uit reclame rond premium videocontent. Screenforce verzorgt informatie over tv en andere premium videoplatforms, biedt services aan adverteerders en bureaus en vertegenwoordigt de belangen van de Screenforce-participanten op gebied van public affairs.

 

Headerfoto: Lucrezia Carnelos via Unsplash.

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken