In het oog van de mediastorm

In het oog van de mediastorm
  • Media
  • 23 jun 2020 @ 09:17
  • 10439 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Mediabureau

De mediawereld is een onoverzichtelijke orkaan geworden van storytelling, duurzaamheid, influencers, fakenews en oneindige niches. Thijs Muller en Rogier van Kralingen introduceren daarom in het boek Mediastorm het redactie-denken voor merken, naast de nieuwe discipline mediacreatie.

Muller en Van Kralingen schetsen in Mediastorm een cijfermatig onderbouwde visie over hoe bedrijven, overheden, wetenschap, media en publieke instanties de slag om aandacht en vertrouwen verliezen van een consument die nu zelf producent van content is geworden. Merken kunnen deze verhouding herstellen door hun communicatieafdeling om te bouwen in een principe gedreven ‘marketingredactie’, die eerlijke content maakt die past binnen de culturele leefwereld van de consument.

Boek Mediastorm geeft inzicht in nieuwe manieren om de aandacht van de consument te vangen

Om dat succesvol te doen heb je volgens de heren de vrij nieuwe discipline ‘mediacreatie’ nodig, waarbij het mediakanaal en type de richting van het merk en de content bepaald, en niet andersom. Dit leidt volgens de schrijvers eindelijk tot die zo begeerde authentieke connectie met een publiek, die meer omzet, betere data en hogere merkbinding oplevert. 

Deep dive

Van Kralingen: ‘Nu de macht van informatie ook bij de burger ligt, dient jouw merkcontent de content van de consument te kunnen matchen op diepgang. Wij hebben daarom een deep dive gedaan tussen data, creatie en kanaal naar hoe je als merk die match kunt vinden. We kwamen tot de conclusie dat de marketingafdeling kan leren denken als een échte redactie. Kwetsbaarheid is de sleutel. Pas dan word je relevant genoeg in je media-uitingen om blijvend het hart te raken.’

Dirigent

Muller: ‘Om de consument in dat hart te raken moet je in haar culturele mindset durven bewegen en haar beleving voelen. Maar door de explosie aan nichekanalen en het gevecht om vertrouwen is het lastig om in het oog van de moderne mediastorm dat overzicht goed te bewaren. Merken dienen daarom als een dirigent al hun marketingopties te orkestreren. Je creëert daarmee ‘mediacreativiteit’, een paradox die het succes van authentieke content nu ook kwantificeert in harde cijfers.’ 

 

Het boek Mediastorm is bestemd voor iedereen die in merk, marketing, media, design, entertainment en kunst en cultuursector werkt. Door de crisistijd is de officiële lancering wat later geweest dan verwacht. Het is nu te bestellen bij online boekhandels zoals bij Bol.com of Managementboek.nl, of te koop bij de lokale boekhandels.  

Thijs Muller is CEO Havas Media Amsterdam en voorzitter van het Platform Media Adviesbureaus en Rogier van Kralingen is schrijver, spreker, muzikant en oprichter van productiehuis The Whole Story.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken