Publieke omroepen behalen bijna 35% marktaandeel
- Media
- 8 dec 2020 @ 10:48
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Televisie
- 8 dec 2020 @ 10:48
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (tv schermtijd) kwam in november uit op gemiddeld 231 minuten per dag. In oktober was dit 224 minuten. De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 181 minuten.
Hiervan werd 152 minuten live gekeken. Er werd gemiddeld 50 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In oktober was dit 48 minuten. De kijkcijfers in dit maandoverzicht gaan over het kijkgedrag naar televisiezenders tijdens uitzending (live) en uitgesteld kijken tot en met zes dagen na uitzenddag, tenzij anders vermeld.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in november 2020 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 34,7%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,6% en de Talpa TV zenders 16,5%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 36,3%, de zenders van RTL Nederland 30,5% en de Talpa TV zenders 19,8%.
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van onder andere de zendergroepen NPO en RTL was in november hoger dan de maand ervoor.
Grafiek 2: Marktaandelen 2019 en 2020, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door het extra journaal op NPO 1 van 3 november. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 4.493.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was ruim 5,6 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in november gemiddeld 29 minuten per dag uitgesteld gekeken. In oktober was dit 28 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in november Zondag met Lubach en The Masked Singer.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De tv-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is het Sinterklaasjournaal (NPO 3) van 9 november. De stream werd 408.217 keer gestart. Op de tweede plek staat Zondag met Lubach van 8 november met 295.411 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers