Onderzoek: ommetje maken buitenkansje OOH

Onderzoek: ommetje maken buitenkansje OOH
  • Media
  • 12 feb 2021 @ 10:46
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Outdoor

Een ommetje maken is in tijden van corona meer dan alleen functioneel. Dit niet alleen omdat veel benodigde faciliteiten op loopafstand zijn, maar ook omdat men zo in beweging blijft en meteen een frisse neus kan halen. Voor OOH een buitenkans, aldus de Monitor Consumentengedrag van Validators.

Zo is het te voet verplaatsen in de stad niet meer alleen een functionele bezigheid, maar ook een manier van plezier en vermaak. Horecaondernemingen spelen slim in op deze wandelgekte. Zo wordt in verschillende steden ‘De Stadswandeling’ georganiseerd: een culinaire wandeling langs verschillende horecaondernemingen voor een hapje en een drankje. Op deze manier worden die onrustige benen ingezet om de horeca door deze moeilijke tijden heen te helpen.

Voor out-of-home exploitanten is deze wandelgekte een interessant gegeven, met name in relatie tot het bereik van hun reclameobjecten

Maartje van Will, Insights Consultant bij Validators: 'Ook voor out-of-home exploitanten is deze wandelgekte een interessant gegeven, met name in relatie tot het bereik van hun reclameobjecten. Nu wandelen in steden steeds meer een recreatieve functie heeft, hebben voetgangers mogelijk meer oog voor hun omgeving en kan het effect van reclame-uitingen op bijvoorbeeld de merk- en boodschapoverdracht vergroot worden. Leuk gegeven is ook dat mensen nu iets meer tijd hebben voor creativiteit van de makers en ook tijd hebben om bijvoorbeeld een goede grap van De Speld te lezen. Zoals ze zelf zeggen: de humor ligt op straat!”  

Hoewel ook in dorpen en kleinere steden de benenwagen in de top 3 van meest relevante vervoersmiddelen staat, is het daar een stuk minder relevant (45%) dan in de stad. De eigen auto is daar met 71% nog veruit de grote winnaar. De grotere afstanden die zo snel kunnen worden afgelegd zijn hiervoor de voornaamste reden. Voor OOH in de provincie geldt dan ook nog steeds het ‘normale’ advies: je hebt slechts twee seconden om de aandacht van de automobilist te vangen, zorg dat je met zo weinig mogelijk maar sterke onderscheidende merkelementen (DBA’s) je merk en boodschap over brengt.

Sociaal gemis in Nederland

Sinds de laatste week van 2020 is er een sterke stijging te zien in het aantal mensen, zo blijkt uit het onderzoek, dat graag de beperkingen op het aantal personen dat je thuis mag ontvangen versoepeld zou willen zien worden. Een derde van Nederland zou graag willen dat deze maatregel versoepeld wordt. Daarmee is dit met afstand de minst populaire maatregel. Ter vergelijking: slechts een kwart van de Nederlanders wil bijvoorbeeld dat de avondklok zo snel mogelijk versoepeld wordt. In grote steden zou maar liefst 41% de beperkingen op het bezoek graag opgeheven zien worden. Mensen zijn nu eenmaal sociale dieren. Het is logisch dat we een gemis voelen als een deel van de sociale interactie van ons wordt afgenomen. Gelukkig kunnen we dit gemis gedeeltelijk wegnemen door online alternatieven. Een derde besteedt meer tijd aan online contact met vrienden en familie dan voor de coronacrisis. Als merk kan je hier twee dingen van leren. Als eerste betekent dit dat een deel van Nederland meer online te bereiken is. Denk hierbij vooral aan social media en vergadertools als Zoom en Skype. Ten tweede kunnen merken inspelen op deze sociale behoefte van mensen.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken