Onderzoek: adverteren in 'positieve media' is effectief
- Media
- 4 mrt 2021 @ 10:46
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EffectOnderzoek
- 4 mrt 2021 @ 10:46
- Lucas Boon
Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands.
Het onderzoek is afgenomen onder 1.500 Nederlandse mediagebruikers. In het onderzoek is gekeken naar 44 media (van zowel Hearst zelf als daarbuiten), variërend van traditionele media zoals magazines en hun websites, kranten en televisie tot social media en nieuwe media zoals video on demand en streamingdiensten.
Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders in staat stelt effectiever mensen te bereiken en te bewegen. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praat 40% met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Een derde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar aanleiding van een advertentie meer informatie op. Opvallend is dat magazine-lezers vatbaarder zijn voor media met advertenties dan niet magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als 'me time' te creëren. Andere media zitten of sterk aan de informatieve kant of juist aan de entertainment-kant.
Lees hier meer over het onderzoek.
De mediatypen die zijn onderzocht: magazines (print en online), radio, kranten (print en online), podcasts, internet, betaalde streamingdiensten, social media, betaalde extra tv-zenders, televisie, on-demand/uitgesteld tv kijken, bioscoop en muziekstreamingdiensten.
De mediamerken: Vogue, Men's Health, Algemeen Dagblad, Spotify, Cosmopolitan, National Geographic, NPO, Apple Music, Harper's Bazaar, Elle decoration, RTL4, Margriet, Elle, Vogue Living, SBS6, Privé, Jan, Happinez, Facebook, Psychologie Magazine, Quote, Linda, Instagram, Helden Magazine, Glamour, Libelle, Snapchat, Flair, Runner's World, Elsevier, Twitter, Nouveau, Quest, VT Wonen, YouTube, Viva, Esquire, de Volkskrant, Netflix, Autoweek, Women's Health, de Telegraaf, Videoland en Ouders van Nu.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing