Onderzoek: adverteren in 'positieve media' is effectief
- Media
- 4 mrt 2021 @ 10:46
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EffectOnderzoek
- 4 mrt 2021 @ 10:46
- Lucas Boon
Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands.
Het onderzoek is afgenomen onder 1.500 Nederlandse mediagebruikers. In het onderzoek is gekeken naar 44 media (van zowel Hearst zelf als daarbuiten), variërend van traditionele media zoals magazines en hun websites, kranten en televisie tot social media en nieuwe media zoals video on demand en streamingdiensten.
Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders in staat stelt effectiever mensen te bereiken en te bewegen. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praat 40% met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Een derde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar aanleiding van een advertentie meer informatie op. Opvallend is dat magazine-lezers vatbaarder zijn voor media met advertenties dan niet magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als 'me time' te creëren. Andere media zitten of sterk aan de informatieve kant of juist aan de entertainment-kant.
Lees hier meer over het onderzoek.
De mediatypen die zijn onderzocht: magazines (print en online), radio, kranten (print en online), podcasts, internet, betaalde streamingdiensten, social media, betaalde extra tv-zenders, televisie, on-demand/uitgesteld tv kijken, bioscoop en muziekstreamingdiensten.
De mediamerken: Vogue, Men's Health, Algemeen Dagblad, Spotify, Cosmopolitan, National Geographic, NPO, Apple Music, Harper's Bazaar, Elle decoration, RTL4, Margriet, Elle, Vogue Living, SBS6, Privé, Jan, Happinez, Facebook, Psychologie Magazine, Quote, Linda, Instagram, Helden Magazine, Glamour, Libelle, Snapchat, Flair, Runner's World, Elsevier, Twitter, Nouveau, Quest, VT Wonen, YouTube, Viva, Esquire, de Volkskrant, Netflix, Autoweek, Women's Health, de Telegraaf, Videoland en Ouders van Nu.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Neople lanceert AI-platform voor echte samenwerking
- Waslijnactie BOAS kaart modeverspilling aan
- NMO Online breidt fors uit met titels
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij Nationaal Media Onderzoek
- [column] TikTok in mei: álle trends, tools & insights die je...
- Amsterdamser wordt het niet bij Het Parool
Laatste Nieuws
- Amsterdamser wordt het niet bij Het... 12-05-2025
- NMO Online breidt fors uit met titels08-05-2025
- Arjan Pomper vertrekt al weer bij... 07-05-2025
- Neople lanceert AI-platform voor... 02-05-2025
- Waslijnactie BOAS kaart... 30-04-2025
- KPN viert 10e Louis-campagne met... 28-04-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management