Onderzoek: adverteren in 'positieve media' is effectief

  • Media
  • 4 mrt 2021 @ 10:46
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • EffectOnderzoek

Media die lezers een positief gevoel bezorgen zijn vaak succesvoller dan media die dat niet doen. Zo is adverteren in dergelijke media effectiever. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Hearst Netherlands.

Het onderzoek is afgenomen onder 1.500 Nederlandse mediagebruikers. In het onderzoek is gekeken naar 44 media (van zowel Hearst zelf als daarbuiten), variërend van traditionele media zoals magazines en hun websites, kranten en televisie tot social media en nieuwe media zoals video on demand en streamingdiensten.

Uit het onderzoek blijkt dat een positieve context adverteerders in staat stelt effectiever mensen te bereiken en te bewegen. Wanneer Nederlanders een positief gevoel ervaren tijdens mediagebruik, praat 40% met een ander over wat ze gelezen, gezien of gehoord hebben. Een derde van de respondenten gaat op zoek naar meer informatie naar aanleiding van een artikel of video. Een kwart zoekt naar aanleiding van een advertentie meer informatie op. Opvallend is dat magazine-lezers vatbaarder zijn voor media met advertenties dan niet magazine-lezers. Het magazine (print) is daarnaast het enige mediatype dat erin slaagt zowel te informeren, te ontspannen als 'me time' te creëren. Andere media zitten of sterk aan de informatieve kant of juist aan de entertainment-kant.

Lees hier meer over het onderzoek.

De mediatypen die zijn onderzocht: magazines (print en online), radio, kranten (print en online), podcasts, internet, betaalde streamingdiensten, social media, betaalde extra tv-zenders, televisie, on-demand/uitgesteld tv kijken, bioscoop en muziekstreamingdiensten.

De mediamerken: Vogue, Men's Health, Algemeen Dagblad, Spotify, Cosmopolitan, National Geographic, NPO, Apple Music, Harper's Bazaar, Elle decoration, RTL4, Margriet, Elle, Vogue Living, SBS6, Privé, Jan, Happinez, Facebook, Psychologie Magazine, Quote, Linda, Instagram, Helden Magazine, Glamour, Libelle, Snapchat, Flair, Runner's World, Elsevier, Twitter, Nouveau, Quest, VT Wonen, YouTube, Viva, Esquire, de Volkskrant, Netflix, Autoweek, Women's Health, de Telegraaf, Videoland en Ouders van Nu.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken