TV iets minder populair in april
- Media
- 10 mei 2021 @ 09:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Televisie
- 10 mei 2021 @ 09:26
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in april uit op gemiddeld 208 minuten per dag. In maart was dit 217 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 161 minuten. Hiervan werd 133 minuten live gekeken.
Er werd gemiddeld 47 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In maart was dit ook 47 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in april 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 33,8%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,7% en de Talpa TV zenders 17,5%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 34,7%, de zenders van RTL Nederland 30,4% en de Talpa TV zenders 20,4%.
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van onder andere de zendergroep RTL was in april hoger dan de maand ervoor.
Grafiek 2: Marktaandelen 2020 en 2021, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door De Beentjes van Sint-Hildegard op NPO 1 van 27 april. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.320.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,6 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in april gemiddeld 28 minuten per dag uitgesteld gekeken. In maart was dit ook 28 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in april De Beentjes van Sint-Hildegard en De Verraders.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is De kinderen van Ruinerwold van 14 april. De stream werd 565.431 keer gestart. Op de tweede plek staat RTL Boulevard van 27 april met 358.806 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

