TV iets minder populair in april
- Media
- 10 mei 2021 @ 09:26
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Televisie
- 10 mei 2021 @ 09:26
- Sjaak Hoogkamer
De totale tijd die voor het televisiescherm werd doorgebracht (TV Schermtijd) kwam in april uit op gemiddeld 208 minuten per dag. In maart was dit 217 minuten.
De gemiddelde kijktijd naar televisiezenders over de gehele dag was 161 minuten. Hiervan werd 133 minuten live gekeken.
Er werd gemiddeld 47 minuten per dag gekeken naar niet-televisie gerelateerde videocontent (overig schermgebruik). In maart was dit ook 47 minuten.
Grafiek 1: Kijktijd naar kijkmoment, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
De publieke omroepen behaalden in april 2021 over de gehele dag gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 33,8%. De zenders van RTL Nederland behaalden in deze maand een marktaandeel van 25,7% en de Talpa TV zenders 17,5%. In het avondtijdvak behaalden de publieke omroepen een marktaandeel van 34,7%, de zenders van RTL Nederland 30,4% en de Talpa TV zenders 20,4%.
Het marktaandeel van NPO, RTL en Talpa is in de avond hoger dan overdag. Bij alle overige zendergroepen is het marktaandeel overdag hoger dan 's avonds.
Tabel 1: Kijkcijfers per zender en zendergroep, gehele dag (02-26 uur) en avond (18-24 uur), 6 jaar en ouder
Het marktaandeel van onder andere de zendergroep RTL was in april hoger dan de maand ervoor.
Grafiek 2: Marktaandelen 2020 en 2021, gehele dag (02-26 uur), 6 jaar en ouder
Meest bekeken programma's en bereik
De top-25 van meest bekeken programma's (inclusief uitgesteld kijken t/m 6 dagen na de uitzenddag) wordt aangevoerd door De Beentjes van Sint-Hildegard op NPO 1 van 27 april. Gemiddeld over de gehele uitzending waren er 3.320.000 kijkers. Het totaal aantal kijkers dat het programma bereikte was 4,6 miljoen.
Tabel 2: Top-25 meest bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Uitgesteld kijken
Er werd in april gemiddeld 28 minuten per dag uitgesteld gekeken. In maart was dit ook 28 minuten. De programma’s met gemiddeld de meeste gemiddelde ‘terugkijkers’ waren in april De Beentjes van Sint-Hildegard en De Verraders.
Tabel 3: Top-10 meest uitgesteld bekeken programma’s, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur)
Online TV & Video
De TV-uitzending met het hoogste aantal gestarte streams online is De kinderen van Ruinerwold van 14 april. De stream werd 565.431 keer gestart. Op de tweede plek staat RTL Boulevard van 27 april met 358.806 gestarte streams.
Tabel 4: Top-25 meest online bekeken programma's op basis van het aantal gestarte streams, 6 jaar en ouder, gehele dag (02-26 uur). Duur in minuten.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes