Monitor Consumentengedrag: streamingdiensten in beweging

Monitor Consumentengedrag: streamingdiensten in beweging
  • Media
  • 3 mei 2022 @ 09:58
  • 14802 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Netflix is al lang niet meer het enige streamingplatform. Nieuwe streamingplatforms schieten namelijk als paddenstoelen uit de grond. Hoe gaat de markt zich ontwikkelen en komen podcasts straks achter een betaalmuur?

Als gevolg van de moordende concurrentie met platforms als Videoland en Disney+, verloor Netflix voor het eerst in tien jaar abonnees. Als het gaat om (gratis) streamingdiensten voor podcasts lijkt er een nieuwe markt aangeboord te worden: gaan podcasts straks achter de betaalmuur? Om verder in te zoomen op het streaminggedrag van consumenten, maakten Validators en VU Amsterdam een deep dive in de data van Monitor Consumentengedrag.

Het streaminglandschap is flink in beweging. Lange tijd was Netflix het enige streamingkanaal, maar nu kun je uit talloze platforms kiezen.

Met nadruk op kiezen, want een abonnement op elke streamingdienst is voor de meesten nog onbetaalbaar. Daarnaast worden de maandelijkse kosten voor streamingdiensten steeds hoger. Netflix lijkt zich niet neer te leggen bij de daling aan abonnees, en passeren verschillende oplossingen de revue. Het Netflix-account zal waarschijnlijk binnenkort minder makkelijk met anderen te delen zijn. Daarnaast bestaat er een kans dat het platform een goedkoper abonnement gaat aanbieden waarbij je tussen het bingen door wordt blootgesteld aan reclames. 

In de Monitor Consumentengedrag zien we een stijging in het percentage mensen dat in de afgelopen weken een abonnement heeft genomen op streamingdiensten. In week 7 van 2022 gaf 26% van de Nederlanders geld uit aan streamingdiensten, dit percentage steeg in week 11 naar 30% en in week 15 zelfs tot 35%.

Ook als we kijken naar de activiteit op de platforms zien we dat in week 11, 8% van de Nederlanders in de twee weken ervoor vaker dan 6 keer per week naar series/films keek (bijv. Netflix, Videoland en Amazon Prime). In week 15 is dat percentage gestegen naar 11%. Ook de wekelijkse frequentie is iets gestegen ten opzichte van week 11 (13%, +4%).

Markt voor podcasts groeit uit naar betaalmarkt

Tot slot is er binnen de markt van de audiostreamingdiensten ook een grote verandering gaande. Het Deense platform Podimo, dat zichzelf omschrijft als de grootste podcastdienst van Europa, is nu ook beschikbaar in Nederland. Het is het eerste platform in Nederland dat zich richt op podcasts en audioboeken. Hoewel alle podcasts in Nederland tot nu toe vrijwel gratis te beluisteren zijn, lijkt deze markt nu voor een grote verandering te staan. Als we kijken naar de cijfers in de Monitor Consumentengedrag zien we dat 18% van de Nederlanders in week 15 aangeeft een of meerdere keren per week naar een podcast te luisteren. Of dit percentage zal groeien als de podcasts achter de betaalmuur worden gezet, is nog maar de vraag. Wel lijkt de groep die nooit naar podcasts luistert kleiner te worden. In week 3 gaf 71% van de Nederlanders aan nooit een podcast te luisteren, in week 15 is dit percentage gedaald naar 65%.

Wil je ook kosteloos toegang tot de Monitor Consumentengedrag? Meld je dan hier aan.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken