Commerciële radiofrequenties uiterlijk 1 september 2023 geveild
- Media
- 10 aug 2022 @ 14:30
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 10 aug 2022 @ 14:30
- Michiel van Zaane
De commerciële FM radiofrequenties worden vóór 1 september 2023 geveild. Dat schrijft minister Micky Adriaansen (Economische Zaken) in een brief aan de Tweede Kamer. De veiling is nodig omdat de rechter de verlenging van de huidige verdeling van de frequenties tot 2025 ongedaan maakte.
Volgens de formele regeling zouden de radiofrequenties dit jaar opnieuw geveild en verdeeld worden. Voormalig staatssecretaris Mona Keijzer kwam, op verzoek van de Tweede kamer, met een noodverordening, waardoor de verdeling werd uitgesteld tot 2025. De achterliggende gedachte was dat de stations dan de tijd zouden hebben de sterk gedaalde inkomsten vanwege corona weer op peil te krijgen.
Dat was tegen het zere been van radiostation Kink, dat een kort geding aanspande. De inzet was het opheffen van de noodverordening. De voorzieningenrechter ging daar niet in mee en wees de eis van het station in maart 2022 af. De commerciële zender was tegelijkertijd een bodemprocedure gestart, die wel in het voordeel van Kink uitviel. De rechtbank bepaalde wel dat oorspronkelijke datum van de nieuwe verdeling, 1 september 2022, niet haalbaar is. De nieuwe noodvoorziening loopt tot 1 september 2023.
In haar brief aan de Tweede Kamer (PDF) bevestigt minister Adriaansen dat er een nieuwe veiling wordt opgezet. Wanner en hoe die veiling eruitziet wordt later dit jaar bekend gemaakt. In de brieft stelt de minister verder dat de advertentie-inkomsten van de commerciële zenders sterk zijn aangetrokken.Uit onderzoek blijkt dat deze vorig jaar alweer op het niveau lagen van voor de coronacrisis en de verwachting is dat die lijn doorzet.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes