[branded content] Dutch Media Week is interessant voor iedereen die meer wil leren over media

[branded content] Dutch Media Week is interessant voor iedereen die meer wil leren over media
  • Media
  • 15 sep 2022 @ 06:00
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 15 sep 2022 @ 06:00
  • Sales

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van media en de impact ervan op mens en maatschappij. Samen met ruim 80 partners worden de vele ontwikkelingen en initiatieven in de Nederlandse media-industrie uiteengezet, aangemoedigd en gepromoot. Herman Dummer, programmamanager en bekend als Mr. Dutch Media Week, legt uit wat de week inhoudt.

Na twee jaar horizontaal programmeren is het eindelijk weer tijd voor een real life event. Eentje met een verticaal programma dat draait om verdieping en netwerken. In een festivalsetting ontmoeten professionals uit de media-industrie, jong talent, het algemene publiek, scholieren en studenten elkaar. “We staan deze zevende editie stil bij ontwikkelingen in schrijvende media, AV-media en online media, maar besteden ook aandacht aan de impact van media en geven talentontwikkeling een podium. Je kunt tijdens Dutch Media Week netwerken, showcases presenteren en inspiratie opdoen. Om in de woorden van Mark Deuze te spreken: ‘Media heeft veel raakvlakken met de maatschappij. We leven in media, je ontkomt er niet aan’. Dit evenement is dan ook eigenlijk voor iedereen”, aldus Dummer.

Nieuwe wereld

Tegenwoordig staan we met zijn allen 24/7 aan en Dutch Media Week wil stilstaan bij de vraag of het mogelijk is om “uit” te gaan. Zo ja, hoe dan? En wat kan je helpen om daar balans in te vinden? Logisch dat het evenement als thema ON/OFF heeft. “Om ‘uit gaan’ te stimuleren, bieden we met kunstenaar Bruno van den Elshout de mogelijkheid om iedere dag vóór het programma - van 8.00-09.00 - te wandelen. Je kunt je hiervoor apart aanmelden en het is belangrijk dat je je telefoon ook echt uitzet. Zelf ben ik fervent wandelaar en loop zeker een paar keer mee. Niet als programmamanager, maar ‘gewoon’ als Herman Dummer. Ik ben benieuwd wat er ontstaat tijdens zo’n wandeling en kijk er nu al naar uit!” Een enthousiaste Mr. Dutch Media Week vertelt uitgebreid over het inspirerende programma. Dag 1 staat in het teken van social media & innovatie en Carlo van Lienden vertelt ons daar of – en hoe – de Metaverse het leven en bedrijven verandert. “Op heldere en humoristische wijze neemt hij je mee op ontdekkingstocht naar de échte Metaverse. Ook iemand van Metaverse Europe zelf doet deze nieuwe wereld uit de doeken. Dr. Ellen ter Gast, medisch bioloog en praktisch filosoof, houdt een spraakmakende keynote over innovatie. ‘s Middags zijn er lezingen, workshops en ronden we af met een Q&A met Victor van de Knaap, CEO van MediaMonks, het grootste digitale productiebureau van Europa”, aldus Dummer.

De tweede dag gaat over media & business en wordt georganiseerd in samenwerking met Media Perspectives. Met de Podcast Summit LIVE duiken Mirjam Hegger van Podcast Academy en Dummer in de economische kant van podcasts. Ze beantwoorden vragen zoals ‘Hoe verdien je geld’ en ‘Hoe versterken podcasts je marketing?’ en kijken naar wat er nodig is om succesvol te zijn met je podcast. Dummer: “Daarnaast doen we deze week een recordpoging: 200 uur onafgebroken podcasts maken. De inhoud staat deels gelijk aan het programma van het event maar om tot de recordpoging te komen, zetten we de deuren open voor van alles en nog wat. We sluiten de dag af met een diner en het International Media Top Convention waar de uit Amerika overgevlogen Reinout Oerlemans spreekt over ondernemen en het veranderende medialandschap.”

Impact

Traditioneel staat de woensdag in het teken van talent en onderwijs. Tijdens het Remix Fest leert de bezoeker over het fantastische media-archief van Beeld & Geluid. “We willen niet dat al dat materiaal ligt te verstoffen en proberen met lezingen juist hergebruik te stimuleren. Om dit letterlijk en figuurlijk kracht bij te zetten verzorgen kunstacademies mooie installaties met materiaal uit het archief. Vandaag geeft trompettist Andre Heuvelman - vanaf 1997 verbonden aan het Rotterdams Philharmonisch Orkest - een keynote over impact. Er is geen bedrijf dat niet met media bezig is. Met zijn muziek, kwetsbaarheid en enthousiasme daagt hij bezoekers uit om het te hebben over impact.” Op deze dag wordt ook de BM Young Talent Award uitgereikt aan iemand werkzaam in de media en maximaal 29 jaar oud. Daarnaast reikt een 3-koppige jury - bestaande uit vakmensen die hun sporen ruimschoots verdiend hebben - voor het eerst de Dutch Media Week Award uit aan degene die volgens hen dit jaar de meest positieve bijdrage heeft geleverd qua impact in de media.

Ondergeschoven kindje

Vorig jaar werd de game-industrie binnengehaald en dat bleek een succes. Goede reden om dag vier geheel in het teken te zetten van games vond Dummer. “Veel bedrijven hebben nog een hoop te leren als het gaat om marketing en branding. Ze kunnen leren van de game-industrie. Een - als je het mij vraagt - ondergeschoven kindje in de media-industrie. Kijk maar naar serious gaming en hoe games een rol spelen in bijvoorbeeld de zorg en gebrek aan personeel. Zowel nationale als internationale sprekers geven een inkijkje in de ontwikkeling van games en hun persoonlijke verhaal. ‘s Avonds worden de Dutch Game Awards 2022 uitgereikt: negen awards gaan naar gameprojecten, vier zijn er voor prestaties binnen de game-industrie.”

De laatste doordeweekse dag maar zeker niet de minste gaat over journalistiek. In samenwerking met opleidingen kijken journalisten en het publiek naar de newsroom van de toekomst. Dummer hoopt dat hier meer samenwerkingen uit voort komen om Dutch Media Week verder uit te bouwen. “We staan 24/7 aan en er is veel te doen over nieuwsgaring waardoor discussies ontstaan over grenzen. Deze dag gaat over wat journalisten wel en niet kunnen maken. Ik stimuleer met dit programmaonderdeel het gesprek en hoop dat de inhoudelijke discussie een zaadje plant bij bezoekers. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, streamen we ook programma’s over social media en dagelijkse talkshows vanuit de televisiestudio in Beeld & Geluid. En we zorgen dat je keynotes en uitzendingen (terug) kunt kijken via onze website en ons YouTube-kanaal. Maar als je het mij vraagt, is het natuurlijk het leukste om af te reizen naar Hilversum!”

Meer weten?

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dutch Media Week
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken