[branded content] Winkelbezoek Wibra significant gestegen dankzij always-on DOOH campagne

[branded content] Winkelbezoek Wibra significant gestegen dankzij always-on DOOH campagne
  • Media
  • 1 mei 2023 @ 13:58
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Geen tag
  • 1 mei 2023 @ 13:58
  • Sales

Ze zijn niet weg te denken uit het straatbeeld, de (Digital) Out-Of-Home campagnes van Global Nederland. Abri’s of digitale schermen, lokaal, landelijk of internationaal, Global maakt campagnes op maat voor elke klant. Exclusief voor MarketingTribune biedt Global een kijkje in de keuken aan de hand van een aantal klantcases. Deze keer kijken we naar de succesvolle samenwerking tussen Global en discounter Wibra.

Wibra, bekend van kleding, textiel en schoonmaakproducten met een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding, geeft al een aantal jaren geen papieren folder meer uit. Daardoor heeft het familiebedrijf meer ruimte voor andere media. Een groot deel van het budget is in branding geïnvesteerd, zoals TV (o.a. Koffietijd), radio, social media en influencers. Ondanks deze inspanningen miste de retailer in de customer journey nog een call to action richting de fysieke winkels. Wibra wilde consumenten in de nabijheid winkels een prikkel geven om daadwerkelijk te komen shoppen.

Juist in die periode nam Global proactief contact op met Wibra.

Sander Span, Marketing & Communicatie Manager van Wibra over het strategisch plan: ‘Het is voor ons een extra schakel tussen communicatie bij mensen ‘thuis’ (o.a. online uitingen, radio, digitale folders) en communicatie in winkels. Hierbij hebben we ons vooral gericht op de DO fase: mensen op straat een extra prikkel geven met als doel in actie te komen, onze winkel te bezoeken en uiteindelijk over te gaan tot aankoop.’

Het doel van de campagne was duidelijk: winkelbezoek verhogen. Hierop stelde Global een always-on campagne gericht op point of sale, dus rondom Wibra-vestigingen, voor. Wibra gaf aan open te staan voor deze voor hen nieuwe manier van adverteren. Het beschikbare budget is in die periode zo effectief mogelijk ingezet, wat leidde tot een campagneperiode van liefst 15 weken met een relatief lage share of time op DOOH.

Unieke campagne

De uitingen voor de campagne werden gemaakt aan de hand van de marketing kalender van Wibra. Zodoende adverteerde Wibra wekelijks met een relevante uiting op DOOH objecten rondom een vestiging van Wibra, de zogenaamde last window of influence. De actuele uitingen werden ingezet in een straal van maximaal 500 meter rond een Wibra-vestiging.

Resultaten

De campagne heeft een aantal relevante resultaten* opgeleverd:

Meer wekelijks winkelbezoek:
Het onderzoek toont aan dat de DOOH campagne de drijvende kracht is achter de gemeten stijging in winkelbezoek gedurende de campagne. De met de campagne bereikte consumenten bezochten Wibra winkels significant vaker dan niet-bereikte Nederlanders (meer dan 1,5 keer vaker). Dit resulteerde in een stijging van het bezoek aan Wibra winkels met 32% (onder de bereikte consumenten) in vergelijking tot de periode voor de campagne.

Daarnaast heeft de always-on campagne geresulteerd in een positief effect op spontane naamsbekendheid (+15%).

Door gebruik te maken van een lage frequentie, maar een continue aanwezigheid heeft Wibra met een relatief beperkt campagnebudget een veel beter dan verwacht resultaat bereikt.

Prettige samenwerking

Zowel Wibra als Global waren erg enthousiast over de resultaten en de fijne samenwerking, ook al was de uitdaging om 15 weken lang een uiting aan te leveren best een flinke. Na afloop van de campagne was het dan ook een no-brainer voor Wibra om de always on campagne voor een tweede keer te herhalen.

Span: ‘Met Global kunnen we een goed landelijk netwerk inzetten waarmee we rondom Wibra filialen een uiting outdoor hebben. Het vertrouwen en het fijne contact was er vanaf het eerste moment, wat Wibra heeft doen besluiten rechtstreeks zaken te doen met Global. De bijdrage van Global beperkt zich niet tot enkel faciliteren, maar ze geven ook advies en ondersteuning bij de invulling van de campagne. Dat wordt op prijs gesteld.’

*Om dit effect te meten maakt Global gebruik van het THX panel van MeMo2 van 15K personen waarvan met de mobiele app zowel het contact met DOOH als het winkelbezoek wordt gemeten.

Tekst: BBP Media | Afbeelding: Global
Noot: De foto’s zijn in de openbare ruimte gemaakt. Mocht u een getoonde afbeelding als ongewenst ervaren omdat u er zelf op staat, neem dan aub contact op met nl.info@global.com.

Sales
  • Sales

  • Werkt bij: BBP Media
  • Functie:
  • Website:
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken