Onderzoek: Instagram en Facebook nog altijd populairst

Onderzoek: Instagram en Facebook nog altijd populairst
  • Media
  • 6 feb 2024 @ 10:56
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Onderzoeksbureau Soda voert in opdracht van social bureau A Bigger Circle jaarlijks de Soda Social Media Monitor 2024 uit. Een onderzoek naar de status quo van het socialmediagebruik in Nederland.

Het onderzoek richt zich op de verschillen in gebruik tussen generaties, maar onderzoekt ook een aantal relevante thema’s. Dit jaar verschaft het onderzoek meer inzicht in de houding van consumenten ten aanzien van social advertising, zoekgedrag en artificial intelligence.

Peter Evers, Managing Partner A Bigger Circle licht toe: ‘We zien bij alle generaties dat Meta de touwtjes nog stevig in handen heeft. Onder de 45 jaar is Instagram veruit het populairste platform en daarboven is Facebook de nummer 1.

Tegelijkertijd is het evident dat TikTok steeds meer gebruikers trekt. Daarin concurreert het met zowel Instagram als YouTube.

Daarnaast blijft Snapchat het ook goed doen. Door een toename van het algehele gebruik van social media zie je een patroon waarin jongeren steeds makkelijker steeds meer apps naast elkaar gebruiken. Het is daardoor lastig om Gen Z met één aanpak te bereiken en dat zal in de komende jaren alleen maar toenemen. Op basis van specifieke doelgroepeigenschappen kunnen minder dominante platforms als TikTok en Snapchat veel waarde toevoegen aan de impact van campagnes.’

Gen Z

Met een gemiddelde schermtijd van 5 uur en 6 minuten per dag speelt Gen Z (18-25 jaar) een belangrijke rol in de ontwikkeling van het socialmedialandschap. Een groot deel van hun leven vindt online plaats waarbij de populairste platforms resp. Instagram, YouTube, TikTok en Snapchat zijn. De motivatie achter het gebruik is grofweg te verdelen in het onderhouden van sociale contacten (Instagram en Snapchat) en het bekijken van video’s (YouTube en TikTok). 61% geeft aan dat zij aankopen doet via social media, wat toont dat zij veel vertrouwen stellen in via social media gepromote merken en producten.

Millennials, Gen X en Babyboomers
De millennial (26-45 jaar) is vooral te vinden op Instagram (74% plaatst dit in hun top 3 favoriete kanalen). Daarnaast worden Facebook en YouTube veel gebruikt (beiden 54%). Op grote afstand volgt TikTok: 18% van de millennials beschouwt dit als één van hun drie favoriete socialmediakanalen. Bij Gen X (46-55 jaar) staat Facebook fier bovenaan: 89% heeft het in hun top 3 staan, op gepaste afstand volgen Instagram (43%) en YouTube (41%). Bij 65-plussers (Babyboomers) is hetzelfde patroon te zien, maar dan nog sterker met Facebook (92%), Instagram (28%) en YouTube (26%) in de top 3. Opvallend is dat de gemiddelde schermtijd per generatie elke keer iets minder is, maar het verschil tussen Gen Z en Babyboomers toch ‘slechts’ 1 uur en 6 minuten per dag is.

Koopgedrag via social media

‘In het koopgedrag van socialmediagebruikers zien we een interessant patroon: Hoewel hun huidige bestedingspatroon beperkt wordt door relatief lagere inkomens (of financiële middelen), kan dit gedrag wijzen op een toekomstige trend waarin zij aanzienlijk meer zullen uitgeven. Dus dat hun huidige consumptiepatronen een belangrijke indicator kan zijn voor hun toekomstige koopkracht,’ aldus Bé Fleurantin Lietaert, Data Consultant bij Soda.

Gebruik van AI
34% van de jongerendoelgroep (18-25 jaar) geeft aan zelf gebruik te maken van AI tools als ChatGPT en Midjourney. Eén generatie hoger, bij de millennials, is dit al gehalveerd naar 17%. Het laat zien dat het vooral jongeren zijn die bijblijven met de laatste ontwikkelingen op AI gebied. Dit is ook te zien aan het feit dat 30% aangeeft dat de negatieve effecten van AI hen bezig houden. Ook dit percentage ligt veel hoger dan bij millennials (18%) en bij de oudere doelgroepen liggen de percentages nog lager.

Hier het volledige onderzoek

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken