Jellow, Bollo, Jokie: goud waard!
- Media
- 18 sep 2015 @ 11:07
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Geen tag
- 18 sep 2015 @ 11:07
- Gastblogger
Afgelopen zaterdag vier uur in de dierentuin rondgelopen. En over welk dier raakt mijn zoon van bijna drie het hele weekend niet uitgepraat? Niet de olifant, chimpansee of witte tijger. Maar Jellow.
Wie? De mascotte van Dierenpark Amersfoort. Eerder was Bollo een tijdje zijn grote held nadat we een weekend in een bungalow van Landal Greenparks verbleven.
Het inzetten van een mascotte is natuurlijk een geweldige marketingzet. Want wie wordt er nu niet verliefd op een wollig beest? En als een kind eenmaal een band met zo’n figuur heeft, dan kun je er vergif op innemen dat de hele familie snel weer een keer tientallen euro’s afrekent om de dierentuin of het vakantiepark te bezoeken.
Vandaar mijn grote verbazing over hoe onzorgvuldig er met deze potentiële goudhaantjes wordt omgesprongen.
Bollo is bijvoorbeeld niet te vinden op de homepage van Landal Greenparks. Maar wie zijn best doet, komt terecht op een speciale pagina die gewijd is aan de beer. Er is ook een shop waar je spullen van Bollo kunt kopen en er zijn een paar filmpjes. Maar fan worden van Bollo? Dat is er niet bij. Je kunt ‘m niet echt volgen. En zeker bij kinderen werkt de kracht van de herhaling...
Met Jellow is het nog triester gesteld. Hij bestaat - ik heb ‘m nog een hand en een knuffel gegeven - maar de website zwijgt in alle talen over de gele vriend. Pas na flink zoeken, blijkt er toch een pagina te bestaan over Jellow. Met een kleurplaat.
Er zijn gelukkig ook voorbeelden van hoe het wel moet. Jokie bijvoorbeeld, de mascotte van de Efteling. Hoewel Jokie op de site van de Efteling niet echt een prominente plek heeft gekregen, blijkt hij wel een eigen website te hebben. Ook op YouTube heeft Jokie een eigen account én hij is op tv te zien bij Nickelodeon en vtmKzoom.
Doe dus iets met alle Jellows en Bollo's van deze wereld. Laat ze niet verstoffen. Ze kúnnen heel waardevol voor je merk en product zijn. Hoe meer verhalen, filmpjes, stripverhalen, kleurplaten, knuffels, mokken, dvd’s, hoe beter. Want wanneer die harten van de kinderen zijn gestolen, volgt de portemonnee van pa en ma als vanzelf.
Vincent Andriessen is hoofdredacteur bij contentmarketingbureau LVB Networks
www.lvbnetworks.nl
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes