Ont-moeten

  • Media
  • 12 nov 2015 @ 12:49
  • Link
  • Monika Jak
    Monika Jak

    Eigenaar/oprichter
    De Fabriek Communicatie-werken
  • Social media

Op de radio hoorde ik een emeritus hoogleraar (ik weet even niet meer in wat) commentaar geven op de nieuwe voedingsrichtlijnen van de Gezondheidsraad. Hij hield een pleidooi voor het Braziliaanse model. Essentieel daarin was het advies om driemaal daags “met elkaar en met aandacht” te eten.

Er de tijd voor nemen. Ook voor het eten zelf. Dat leidt vanzelf tot eten koken met verse ingrediënten; koken met aandacht doe je niet door een kant-en-klaar maaltijd in de magnetron te duwen. Hij gaf ook af op het karakter van het nieuwe Nederlandse advies: streng en zuur, calvinistisch en met het opgeheven vingertje. Wat gij vooral niet mag doen, gij zondige mensch. Goeie vent, die hoogleraar. 

Om gedrag te veranderen of te beïnvloeden (vaak de kern van ons vak) zie ik dat veel organisaties niet anders doen. 

Extern móeten er resultaten behaald worden. Daartoe is bedacht dat er, om maar ‘ns wat te noemen, bijvoorbeeld drie blogberichten per week móeten verschijnen (ook al zijn ze inhoudsloos), dat er zoveel views móeten zijn, dat er zoveel omzet, conversie, marge, direct te schrijven uren en ga zo maar door behaald móeten worden. 

Om dat te bereiken, móeten medewerkers intern van alles uit de kast trekken. Moeten ze allerlei regels en geschreven en ongeschreven codes naleven. Alleen dan zult gij voldoen. En waarschijnlijk dan nog niet.  

Gevolg is dat iedereen braaf de regeltjes opvolgt, het resultaat vaak desondanks niet behaald wordt, mensen geen lol meer hebben in wat ze doen en al helemaal niet meer weten waarom ook alweer.

Grappig is wel dat door ons deskundigen in presentaties (je kent ze wel, de PowerPoint-achtige) juist die mensen die lak hadden aan regels, als lichtende voorbeelden worden gesteld om doelen te behalen. Het ís echt mogelijk. Kijk maar naar de Steve Jobs en de Martin Luther Kings in deze wereld. Precies de mensen die het woord moeten uit hun denken en doen hadden geschrapt, worden als rolmodel neergezet.

Daarom een pleidooi voor het ont-moeten. En neem dat maar letterlijk. Wifi uit, modellen aan de kant, regels van tafel en alle aandacht voor een goed gesprek. Elkaar oprecht ontmoeten. Met – geheel tegen het advies van de Gezondheidsraad in – van mijn part ook meer dan één alcoholhoudende consumptie erbij. Daar gaat het bloed sneller van stromen en dat is in deze van angst verstolde wereld helemaal niet verkeerd.

Monika Jak

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken