Waarom je dingen moet liken die je niet leuk vindt

Waarom je dingen moet liken die je niet leuk vindt
  • Media
  • 7 jul 2017 @ 13:05
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Algoritme

Facebook, iedereen is er in meer of mindere mate mee bezig, zeker als je in de media- of marketingwereld werkt. Maar wat krijg je te zien? Dat bepaal je zelf, door te volgen, ontvolgen, liken, delen of te reageren.

Facebook liked automatisch

De wereld waarin een eenduidige boodschap de wereld in werd geslingerd door een mediabedrijf is voorbij. Tegenwoordig wordt een nieuwsbericht door alles en iedereen in perspectief geplaatst en daar wordt op gereageerd. Iedereen reageert vanuit zijn of haar gevoel en daar speelt Facebook op in. Want jij gebruikt Facebook meer als je er een goed gevoel bij hebt. Dus laat Facebook je zien waar je een goed gevoel bij krijgt. Nieuwsberichten over onderwerpen die je leuk vindt, filmpjes in hetzelfde genre als de filmpjes die je liket en berichten waar je actief op reageert. Maar ook van mensen waar je veel berichten van liket, laat Facebook je meer berichten zien. Ik durf zelfs te beweren dat de data van Facebook ultieme huwelijkskoppels kan vormen - maar dat terzijde.

Pluriformiteit van social media

Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de pluriformiteit van je eigen social media. Bewust, door personen en pagina’s te volgen. En onbewust, door berichten te liken, te reageren, te delen, een bepaalde tijd naar een video te kijken en daarmee Facebook zijn algoritme in werking te stellen. Begin dit jaar schreef ik een blog over waarheid en het feit dat ieders waarheid is gekaderd. Die kadering creëer je op social media zelf en dat is het moment waarop je soms moet liken wat je niet leuk vindt.

Cureer je eigen social media

Ga één keer per maand te werk als je eigen socialmediacurator. Enerzijds om Facebook in de war te brengen, anderzijds om te zorgen dat je eigen waarheidsbubbel groter wordt. Dat doe je door het volgende Facebook-curatie-stappenplan (belangrijk is dat je wel je normale gedrag vasthoudt):

  1. Like berichten die je niet leuk vindt en andersom.

  2. Reageer op berichten waar je helemaal niks mee hebt met woorden als 'cool', 'vet', 'super', oneens'.

  3. Rapporteer één keer per maand wat je wel leuk vindt en één keer iets wat je niet leuk vindt.

  4. Kijk eens een filmpje waar je niks mee hebt helemaal uit.

Zo houd je jouw Facebook-nieuwsfeed pluriform. Dit werkt voor Instagram trouwens hetzelfde. Doe het wel bewust en let op bij wie je het gaat doen, want als je bij je beste vriend iedere keer aangeeft boos te zijn op zijn berichten, kan dat een flinke discussie opleveren.

Deze columns is het leukste bericht om op te reageren, want ik zou niet weten hoe oprecht jouw like is.

---

Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.

@didierkick

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken