Waarom je dingen moet liken die je niet leuk vindt
- Media
- 7 jul 2017 @ 13:05
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Algoritme
- 7 jul 2017 @ 13:05
- Gastblogger
Facebook, iedereen is er in meer of mindere mate mee bezig, zeker als je in de media- of marketingwereld werkt. Maar wat krijg je te zien? Dat bepaal je zelf, door te volgen, ontvolgen, liken, delen of te reageren.
Facebook liked automatisch
De wereld waarin een eenduidige boodschap de wereld in werd geslingerd door een mediabedrijf is voorbij. Tegenwoordig wordt een nieuwsbericht door alles en iedereen in perspectief geplaatst en daar wordt op gereageerd. Iedereen reageert vanuit zijn of haar gevoel en daar speelt Facebook op in. Want jij gebruikt Facebook meer als je er een goed gevoel bij hebt. Dus laat Facebook je zien waar je een goed gevoel bij krijgt. Nieuwsberichten over onderwerpen die je leuk vindt, filmpjes in hetzelfde genre als de filmpjes die je liket en berichten waar je actief op reageert. Maar ook van mensen waar je veel berichten van liket, laat Facebook je meer berichten zien. Ik durf zelfs te beweren dat de data van Facebook ultieme huwelijkskoppels kan vormen - maar dat terzijde.
Pluriformiteit van social media
Je bent dus zelf verantwoordelijk voor de pluriformiteit van je eigen social media. Bewust, door personen en pagina’s te volgen. En onbewust, door berichten te liken, te reageren, te delen, een bepaalde tijd naar een video te kijken en daarmee Facebook zijn algoritme in werking te stellen. Begin dit jaar schreef ik een blog over waarheid en het feit dat ieders waarheid is gekaderd. Die kadering creëer je op social media zelf en dat is het moment waarop je soms moet liken wat je niet leuk vindt.
Cureer je eigen social media
Ga één keer per maand te werk als je eigen socialmediacurator. Enerzijds om Facebook in de war te brengen, anderzijds om te zorgen dat je eigen waarheidsbubbel groter wordt. Dat doe je door het volgende Facebook-curatie-stappenplan (belangrijk is dat je wel je normale gedrag vasthoudt):
-
Like berichten die je niet leuk vindt en andersom.
-
Reageer op berichten waar je helemaal niks mee hebt met woorden als 'cool', 'vet', 'super', oneens'.
-
Rapporteer één keer per maand wat je wel leuk vindt en één keer iets wat je niet leuk vindt.
-
Kijk eens een filmpje waar je niks mee hebt helemaal uit.
Zo houd je jouw Facebook-nieuwsfeed pluriform. Dit werkt voor Instagram trouwens hetzelfde. Doe het wel bewust en let op bij wie je het gaat doen, want als je bij je beste vriend iedere keer aangeeft boos te zijn op zijn berichten, kan dat een flinke discussie opleveren.
Deze columns is het leukste bericht om op te reageren, want ik zou niet weten hoe oprecht jouw like is.
---
Didier Kick is permission marketeer (gespecialiseerd in conceptontwikkeling en growth hacking) met wortels in de media.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing