Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!

Kamergotchi, whiskyveiling, influencers… Algoritme is king!
  • Media
  • 6 mrt 2017 @ 00:06
  • Link
  • Jeroen Verkroost
    Jeroen Verkroost

    ad interim directeur IAB Nederland
    IAB Nederland
  • OnlineAlgoritme

Als IAB directeur spreek ik regelmatig consumenten die niet blij zijn met de manier waarop er met ze omgegaan wordt op het internet. De meest gehoorde klachten? Er wordt allerlei data over je opgeslagen, wat je op de ene site bekijkt zie je vervolgens in een advertentie op een andere site terugkomen en er worden allerlei algoritmes gebruikt om te bepalen wat je te zien krijgt, waardoor het gevoel van eigen vrije keuze soms ontbreekt.

Wat mij hierbij altijd opvalt is er een soort slachtofferrol zit in al deze scenario’s. Computers, algoritmes en bedrijven zijn de vijand, en het internet kan zich zomaar tegen je keren en je wordt maar gemanipuleerd als consument. Ik begrijp het wel, maar in deze column wil ik een lans breken voor een andere instelling. Een ander perspectief. Een positiever beeld. Want zo ingewikkeld zijn computers niet. Zo slim zijn algoritmes niet. En bedrijven? Die willen maar al te graag service leveren op basis van je data. Daar kun je van profiteren!

Dus hup, draai het eens om en pak de controle. Het is namelijk helemaal niet zo moeilijk om het internet leuker te maken. #Hoedan? Gewoon, door jouw algoritmes te trainen. Klinkt ingewikkeld? Nee hoor. Het trainen van een algoritme is niet moeilijk en ook geen nieuw idee. Al in 1996 lanceerde het Japanse Bandai de Tamagotchi, een digitaal huisdier aan een sleutelhanger. Dit diertje werd pas, nota bene 21 jaar later, in App vorm door Arjan “#ZML” Lubach geherlanceerd als de Kamergotchi en in een week 375.000 keer gedownload. De Tamagotchi, of je virtuele fractievoorzitter, reageert op jouw acties op basis van het algoritme waarmee hij geprogrammeerd is. Door dingen uit te proberen kom je er al snel achter waar het algoritme goed op reageert. 

Goed nieuws! Dit kan ook met het internet. Zoals je een Tamagotchi of een Pokemon kunt trainen kun je namelijk ook websites en diensten programmeren. 

Tijd voor een thuisopdracht? Pak de laptop, we gaan op www.gaspedaal.nl zoeken naar een mooie auto. Kies bijvoorbeeld de Jaguar XKR en klik vooral een paar keer door. Kijk daarna op www.asos.nl even rustig rond naar een nieuwe outfit of een badpak. Daarna een paar minuutjes op www.catawiki.nl snuffelen tussen de collectors items (bekijk bijvoorbeeld eens een kunst- of whiskyveiling) en klaar. Deze dingen ga je de komende tijd op allerlei websites terug zien. Niet dat je zoekopdrachten deze week door alle internetbedrijven aan elkaar doorgespeeld worden overigens; maar deze en veel andere adverteerders huren vaak ruimte op websites van anderen om van daaruit te proberen om jou te verleiden nog eens terug te komen. Of je teruggaat maak je natuurlijk zelf wel uit, maar neem maar van mij aan: de online reclames zien er de komende week een stuk leuker uit!

Heb je ook Spotify? Ook daar valt een algoritme naar je hand te zetten. Iedere gebruiker heeft elke week op maandag een nieuwe serie liedjes in de playlist Spotify Discover Weekly. De playlist die, als het goed is, persoonlijke tips geeft op basis van wat jij zoal beluistert. Wat vind je van de keuze? Ontbreekt er iets? Beetje weinig house, nederhop, jazz of ragga? Zet je favoriete playlist in dit genre eens een paar nachtjes aan, op repeat. Volume mag gerust op nul. Je zult zien, komende maandag krijg je tips in dit genre terug in je nieuwe Discover Weekly Playlist.  

Zo kun je leren hoe algoritmes werken, en hoe je ze kunt beïnvloeden. Als je hier echt handig in wordt kun je ook zelf een algoritme ontwikkelen. Daar valt ook prima geld mee te verdienen, getuige Libratus, de creatie van een professor en student van de Carnegie Mellon University. Drie weken lang namen de vier grootste pokeraars ter wereld het op tegen Libratus in een casino in het Amerikaanse Pittsburgh. Het algoritme was ze allemaal te slim af en harkte 1,7 miljoen dollar aan chips bij elkaar! Als je geen professor bij de hand hebt, kan het overigens ook wel wat eenvoudiger… zo kun je bijvoorbeeld ook geld verdienen door goed naar het algoritme van YouTube te kijken.  

Een goed scorende video op YouTube levert geld op. En dat begint bij het Google algoritme. Dat stelt namelijk de zoekmachine resultaatpagina en de YouTube voorpagina samen. Als je daar eenmaal staat stromen de views (en dus de euro’s) binnen. Hoe je op een goede positie komt? Het algoritme plaatst je daar, op basis van populaire zoekwoorden. Een handige truc is om zelf een aantal zoekwoorden te verzinnen en deze vervolgens in Google op te zoeken. Check: staan er in de top 10 van de zoekresultaten een aantal YouTube-video’s? Dan weet je zeker dat deze zoekwoorden geschikt zijn om te gebruiken. Zo pakt Mertabi, online influencer met 365.000 abonnees, dat ook aan, verklapte Omar Kbiri op het MWG congres. Met een beetje leuke insteek en de juiste optimalisatie van je video kun je serieus meedingen naar de mooie posities.

Natuurlijk, het hele internet op deze manier compleet naar je hand zetten gaat niet lukken. Het punt is; het internet is een 'two way street'. Sommige dingen overkomen je, maar je kunt zelf ook heel wat invloed uitoefenen op wat je voorgeschoteld krijgt. Algoritme is king, maar soms kun je de koning laten doen wat je wilt. Have fun!

 

Jeroen Verkroost is zelfstandig adviseur en interim-manager bij Verkroost.com en directeur bij IAB Nederland

 

Jeroen Verkroost
  • Jeroen Verkroost

  • Werkt bij: IAB Nederland
  • Functie: ad interim directeur IAB Nederland
  • Website:http://iab.nl/
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken