[column] Flirten
- Media
- 23 apr 2019 @ 08:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Outdoor
- 23 apr 2019 @ 08:00
- Sjaak Hoogkamer
Een paar dagen in de week sta ik meermalen (gedwongen) stil bij een verkeerslicht en in dit geval ook bij een billboard. Bewegend. Dus de ene keer zie ik reclame voor het nieuwste Ford-model (‘Nu bij de dealer’) en een paar seconden later Pharrell Williams die in het Engels oproept vooral niet te appen of sms’en tijdens het rijden (‘Don’t text and drive’) en nog een paar ‘boodschappen’ die ik niet meekrijg, omdat Ford alweer zijn plekje opeist.
Cabaretier en columnist over innovatie in de Volkskrant, Jasper van Kuijk, schreef anderhalf jaar geleden al een interessant stukje over deze buitenreclame van Williams. Hij had exact dezelfde vragen die ik heb bij het zien van de reclame. De zanger is bijna onherkenbaar, op zijn petje staat een verbodsbordje voor gebruik mobiele telefoon, er staat iets bij van de FIA (?), een tweede call to action, het logo van de ANWB en de mededeling dat vandaag 3.500 mensen zullen sterven in het verkeer (in het Engels). Toch hopelijk niet in Nederland, want dat zijn er gemiddeld 650 per jaar. Je ziet het ook wel op die onhandig zelf geknutselde posters over kunst, toneel of festivals. 20 namen, drukke visual en helemaal onderaan in kleine letter nog net de datum en locatie. En daar rijdt je dan met minimaal 50 km per uur aan voorbij…
Buitenreclame is, zo blijkt uit vele onderzoeken, effectief en bevordert de verkoop van spullen en diensten, maar dan is eenduidig en opvallend adverteren wel een vereiste. Je passeert immers de meeste borden of uitingen op de fiets, in de auto of tram. De boodschap moet direct tussen je ogen knallen. ‘Jumbo, hier rechts over 100 meter’, ‘De nieuwe Clio, ga hem bewonderen bij de dealer’ ‘Calvé pindakaas, 2 halen, 1 betalen.’ Voor de goede orde, dit is heel pragmatisch en eendimensionaal en dat is goed, want veel reclame op straat verschilt natuurlijk niets met ‘gewone’ reclame op tv, radio of smartphone.
Met de intrede van digital wordt het buiten een stuk spannender. Bewegend beeld is in deze jachtige tijden nu eenmaal een vereiste geworden want statisch en statisch is iets uit de middeleeuwen. Het zal de marketeer ongetwijfeld meer opties geven om zijn/haar merk in het drukke straatbeeld te laten ‘shinen’. Zolang hij/zij maar super creatief is in zijn boodschap. Of zoals Mariëlle Krouwel (de Volksbank) in deze editie zegt in de Stelling: ‘Outdoor is als een goede flirt; je moet er voor stil willen staan.’
Dit is het editorial uit MarketingTribune 08, 2019.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
- [column] Top 5-TikTok-trends: lentekriebels, oude hitjes en...
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing