[column] Flirten

[column] Flirten
  • Media
  • 23 apr 2019 @ 08:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Outdoor

Een paar dagen in de week sta ik meermalen (gedwongen) stil bij een verkeerslicht en in dit geval ook bij een billboard. Bewegend. Dus de ene keer zie ik reclame voor het nieuwste Ford-model (‘Nu bij de dealer’) en een paar seconden later Pharrell Williams die in het Engels oproept vooral niet te appen of sms’en tijdens het rijden (‘Don’t text and drive’) en nog een paar ‘boodschappen’ die ik niet meekrijg, omdat Ford alweer zijn plekje opeist.

Cabaretier en columnist over innovatie in de Volkskrant, Jasper van Kuijk, schreef anderhalf jaar geleden al een interessant stukje over deze buitenreclame van Williams. Hij had exact dezelfde vragen die ik heb bij het zien van de reclame. De zanger is bijna onherkenbaar, op zijn petje staat een verbodsbordje voor gebruik mobiele telefoon, er staat iets bij van de FIA (?), een tweede call to action, het logo van de ANWB en de mededeling dat vandaag 3.500 mensen zullen sterven in het verkeer (in het Engels). Toch hopelijk niet in Nederland, want dat zijn er gemiddeld 650 per jaar. Je ziet het ook wel op die onhandig zelf geknutselde posters over kunst, toneel of festivals. 20 namen, drukke visual en helemaal onderaan in kleine letter nog net de datum en locatie. En daar rijdt je dan met minimaal 50 km per uur aan voorbij…

Buitenreclame is, zo blijkt uit vele onderzoeken, effectief en bevordert de verkoop van spullen en diensten, maar dan is eenduidig en opvallend adverteren wel een vereiste. Je passeert immers de meeste borden of uitingen op de fiets, in de auto of tram. De boodschap moet direct tussen je ogen knallen. ‘Jumbo, hier rechts over 100 meter’, ‘De nieuwe Clio, ga hem bewonderen bij de dealer’ ‘Calvé pindakaas, 2 halen, 1 betalen.’ Voor de goede orde, dit is heel pragmatisch en eendimensionaal en dat is goed, want veel reclame op straat verschilt natuurlijk niets met ‘gewone’ reclame op tv, radio of smartphone.

Met de intrede van digital wordt het buiten een stuk spannender. Bewegend beeld is in deze jachtige tijden nu eenmaal een vereiste geworden want statisch en statisch is iets uit de middeleeuwen. Het zal de marketeer ongetwijfeld meer opties geven om zijn/haar merk in het drukke straatbeeld te laten ‘shinen’. Zolang hij/zij maar super creatief is in zijn boodschap. Of zoals Mariëlle Krouwel (de Volksbank) in deze editie zegt in de Stelling: ‘Outdoor is als een goede flirt; je moet er voor stil willen staan.’

Dit is het editorial uit MarketingTribune 08, 2019.

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken