[column] Marketeer vergeet je doelgroepprofiel en leer de media kennen
- Media
- 6 mei 2020 @ 08:39
- Link
-
Thea van Unen
PR trainer en adviseur
Thea van Unen - PR
- 6 mei 2020 @ 08:39
- Thea van Unen
Afgelopen week dook ik weer eens in de seo van mijn website en content. Opnieuw viel het me op: er wordt ontzettend veel gezocht naar de vraag ‘Wat is PR’? Een ogenschijnlijk eenvoudige vraag, maar blijkbaar is het antwoord hierop niet zo makkelijk.
Want wat is nu eigenlijk PR en wat heb ik daaraan als marketeer? Wanneer het gaat over PR zijn er enorm veel meningen. Een van de bekendste definities van PR luidt als volgt: PR is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en zijn publieksgroepen.
Waar het bij PR om gaat is samen te vatten in drie termen.
1. BEGRIP
2. RELATIE
3. HERHALING
De krant is vaak niet relevant
We denken vaak dat het bij PR alleen gaat om free publicity. Hoe kom ik gratis in de krant? Nou ik kan je een ding vertellen: gratis bestaat ook hier niet. Want hoe dan ook maakt iemand werkuren om te zorgen dat je in de krant komt. Laten we ook eens nadenken over die krant. Is dat wel het medium waar jij jouw doelgroep het beste bereikt? Hoe goed ken jij je doelgroep eigenlijk om er echt een relatie mee op te bouwen? Weet jij waar zij te vinden zijn en waaraan zij behoefte hebben?
Dit neemt niet weg dat media, maar ook influencers en ambassadeurs, een centraal middel zijn voor een succesvolle PR-strategie. PR gaat namelijk wel over nieuws! Hard nieuws en ‘zacht’ nieuws: nieuws dat je creëert en beïnvloedt. En met die aandacht willen we BEGRIP creëren voor jouw merk of product. Het is zeker ook belangrijk dat je goed weet wat jouw merk brengt. Waarom is het relevant?
Begrijp wat jouw ontvanger beweegt
Terug naar PR. Begrip is dus een heel belangrijk gegeven in PR. En zoals je weet ontstaat begrip door kennisoverdracht. Uitleg. Delen. En zeker ook luisteren en onderzoeken. Persoonlijke aandacht, zodat je weet aan welke informatie behoefte is.
PR heeft alles te maken met jouw reputatie en zichtbaarheid in de media. Zowel je eigen media, als extern. Betaald en onbetaald. Om daarin succesvol te zijn is het zo belangrijk dat jij je doelgroep goed kent en weet wat de karakteristieken van de diverse mediakanalen zijn. Veel te vaak wordt er nog een bericht of een campagne opgezet die gebaseerd is op een gemiddelde doelgroep. Mislukte kans: want wanneer jij jouw boodschap via verschillende media zo individueel mogelijk brengt, is je PR-succes een stuk groter!
Hoe leer ik mijn doelgroep kennen?
Een van de manieren om beter aan te sluiten bij je doelgroep is om media die voor hen belangrijk zijn goed te kennen. Van doelgroepgericht naar mediumgericht. Door hier goed onderzoek naar te doen kun jij jouw marketingcampagne veel beter laten aansluiten bij de authenticiteit en toon die de ontvanger zoekt. Zo vergroot je ook de kans op free publicity.
Hierbij vijf onderzoeksvragen om je op weg te helpen:
1. Welk nieuws en insteek past bij het medium?
2. In welke stijl schrijven/publiceren zij?
3. Welk beeld past bij hen?
4. Hoe zijn de reacties van hun publiek? Waarop gaan zij ‘aan’?
5. Ken je de redactionele planning van de media? Welke thema’s komen er aan waar jouw merk in past?
Wanneer je dit onderzoek serieus neemt en aansluit bij de toon van het medium, weet ik zeker dat je nieuws veel meer kans op publicatie heeft.
-
Thea van Unen
- Werkt bij: Thea van Unen
- Functie: PR trainer en adviseur
- Website:https://www.theavanunen.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

