[column] Marketeer vergeet je doelgroepprofiel en leer de media kennen

[column] Marketeer vergeet je doelgroepprofiel en leer de media kennen
  • Media
  • 6 mei 2020 @ 08:39
  • Link
  • Thea van Unen
    Thea van Unen

    PR trainer en adviseur
    Thea van Unen
  • PR

Afgelopen week dook ik weer eens in de seo van mijn website en content. Opnieuw viel het me op: er wordt ontzettend veel gezocht naar de vraag ‘Wat is PR’? Een ogenschijnlijk eenvoudige vraag, maar blijkbaar is het antwoord hierop niet zo makkelijk.

Want wat is nu eigenlijk PR en wat heb ik daaraan als marketeer? Wanneer het gaat over PR zijn er enorm veel meningen. Een van de bekendste definities van PR luidt als volgt: PR is het stelselmatig bevorderen van het wederzijds begrip tussen een organisatie en zijn publieksgroepen.
Waar het bij PR om gaat is samen te vatten in drie termen.

1.      BEGRIP

2.      RELATIE

3.      HERHALING

De krant is vaak niet relevant

We denken vaak dat het bij PR alleen gaat om free publicity. Hoe kom ik gratis in de krant? Nou ik kan je een ding vertellen: gratis bestaat ook hier niet. Want hoe dan ook maakt iemand werkuren om te zorgen dat je in de krant komt. Laten we ook eens nadenken over die krant. Is dat wel het medium waar jij jouw doelgroep het beste bereikt? Hoe goed ken jij je doelgroep eigenlijk om er echt een relatie mee op te bouwen? Weet jij waar zij te vinden zijn en waaraan zij behoefte hebben?
Dit neemt niet weg dat media, maar ook influencers en ambassadeurs, een centraal middel zijn voor een succesvolle PR-strategie. PR gaat namelijk wel over nieuws! Hard nieuws en ‘zacht’ nieuws: nieuws dat je creëert en beïnvloedt. En met die aandacht willen we BEGRIP creëren voor jouw merk of product. Het is zeker ook belangrijk dat je goed weet wat jouw merk brengt. Waarom is het relevant?

Begrijp wat jouw ontvanger beweegt

Terug naar PR. Begrip is dus een heel belangrijk gegeven in PR. En zoals je weet ontstaat begrip door kennisoverdracht. Uitleg. Delen. En zeker ook luisteren en onderzoeken. Persoonlijke aandacht, zodat je weet aan welke informatie behoefte is.
PR heeft alles te maken met jouw reputatie en zichtbaarheid in de media. Zowel je eigen media, als extern. Betaald en onbetaald. Om daarin succesvol te zijn is het zo belangrijk dat jij je doelgroep goed kent en weet wat de karakteristieken van de diverse mediakanalen zijn. Veel te vaak wordt er nog een bericht of een campagne opgezet die gebaseerd is op een gemiddelde doelgroep. Mislukte kans: want wanneer jij jouw boodschap via verschillende media zo individueel mogelijk brengt, is je PR-succes een stuk groter!

Hoe leer ik mijn doelgroep kennen?

Een van de manieren om beter aan te sluiten bij je doelgroep is om media die voor hen belangrijk zijn goed te kennen. Van doelgroepgericht naar mediumgericht. Door hier goed onderzoek naar te doen kun jij jouw marketingcampagne veel beter laten aansluiten bij de authenticiteit en toon die de ontvanger zoekt. Zo vergroot je ook de kans op free publicity.
Hierbij vijf onderzoeksvragen om je op weg te helpen:
1.      Welk nieuws en insteek past bij het medium?

2.      In welke stijl schrijven/publiceren zij?

3.      Welk beeld past bij hen?

4.      Hoe zijn de reacties van hun publiek? Waarop gaan zij ‘aan’?

5.      Ken je de redactionele planning van de media? Welke thema’s komen er aan waar jouw merk in past?

 

Wanneer je dit onderzoek serieus neemt en aansluit bij de toon van het medium, weet ik zeker dat je nieuws veel meer kans op publicatie heeft.

Thea van Unen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken