[column] Marketinglessen van Netflix Tiger King

[column] Marketinglessen van Netflix Tiger King
  • Media
  • 5 jun 2020 @ 10:03
  • 21265 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Televisie

Wat heb jij gedaan tijdens de lockdown? Ik keek naar Tiger King, de knotsgekke Netflix documentaire over de bizarre subcultuur van de grote kattenfokkerij, met Joe Exotic in de hoofdrol en een uitgebreide cast van excentrieke karakters.

Daarmee ben ik niet de enige kijker.

Met het recente nieuws dat Nicolas Cage heeft getekend om Joe Exotic te spelen in een aankomende Tiger King remake is de interesse in het fenomeen nog niet van de baan. Welke waardevolle punten kunnen we achterhalen uit de zeven of acht uur die we hebben besteed (verloren?) aan het kijken naar deze Netflix-hit? Ik deel graag  een paar Tiger King- lessen voor marketeers.

  1. Timing is alles

Niemand kan het ontstaan van een viraal succes voorspellen. Er zijn zoveel factoren die meespelen en het komt vaak neer op geluk en timing. In het geval van Tiger King hielp het zeker dat het grootste deel van de wereld in lockdown was toen de documentaire debuteerde. Een pandemie is niet te voorspellen en ligt buiten onze controle. Maar als het gaat om timing, dan kunnen marketeers toch heel wat controleren.

Het verspreiden van de juiste boodschap op het juiste moment is vaak precies wat een consument nodig heeft om tot aankoop over te gaan.

Consumenten hebben tegenwoordig de volledige controle over hun customer journey en verwachten dat merken er op het juiste moment zijn, in de ‘micro-momenten’. Marketeers moeten vragen stellen zoals: wat hebben klanten op dit moment nodig? Waar zijn ze actief naar op zoek? Om dit begrijpelijk te maken, is een 360-graden klantbeeld nodig, inclusief persoonlijke voorkeuren, eerdere aankopen en voorkeursapparaten.

Deze informatie is de sleutel tot gepersonaliseerde ervaringen en relevante aanbiedingen die via kunstmatige intelligentie (AI) op het geschikte moment worden gecreëerd. Met de juiste technologieën kunnen marketeers de inzichten en gegevens van klanten in real-time benutten en snel berichten aanpassen voor de maximale effectiviteit.

  1. Geef het publiek wat ze willen

Ondanks dat je het gevoel hebt naar een circus te kijken tijdens Tiger King, is niets minder waar. Er is wel degelijk goed over de serie nagedacht op basis van onderzoek en analyse. Documentaires zijn hot. True crime podcasts, boeken en tv-shows zijn de hype en reality-tv blijft de kijkcijfers bepalen. Dan is er ook nog de eeuwenoude aantrekkingskracht van dieren. Dat komt omdat ze altijd de show stelen. Mensen houden er van om naar dieren te kijken.

Benutten we als marketeers onze data genoeg om ons publiek te geven wat ze willen? Meer dan 75% van de consumenten koopt namelijk eerder bij een winkel die zijn naam en aankoopgeschiedenis kent en passende producten aanbeveelt.

Personalisatie is het toverwoord dat dit mogelijk maakt, en het is van cruciaal belang voor merken en bedrijven om de gegevens in hun klantgegevensplatform (CDP) te gebruiken om ervoor te zorgen dat elke interactie met de consument zo persoonlijk mogelijk is. Met AI kunnen marketeers de volgende stap van de consument in de customer journey voorspellen en hen op dat moment benaderen met relevante berichten en aanbevelingen.

  1. Onderschat nooit de kracht van een goede verrassing

Tiger King was het cadeau waarvan niemand wist dat ze het wilden. Een waargebeurd verhaal over een redneck met een geweer, die countrymuziek zingt. Een potentieel moordende dierenverzorger met meerdere echtgenoten, hordes wilde dieren, en een kult-achtige aanhang van werknemers? We waren allemaal geschokt en verrast, niemand had dit kunnen bedenken. En natuurlijk hebben we de serie allemaal massaal verslonden.

Feit is dat iedereen van een goede verrassing houdt. En als marketeers kunnen we goed scoren door onze klanten te verrassen of te verbazen. Volgens 61 procent van de consumenten is een verrassingscadeau voor een goede klant de beste manier voor merken om zich te binden.

Vier mijlpalen en beloon loyaliteit door een voucher te sturen op de verjaardag van je consument. Verjaardagen zijn een aangename gelegenheid om contact op te nemen, en deze berichten hebben dan ook een grote kans om te worden geopend. 77 procent van de consumenten vindt het leuk wanneer merken hun waardering tonen.

En kijk ook eens naar de beloningspunten: het gaat niet alleen om kortingen en financiële prikkels. Tuurlijk, die dingen zijn belangrijk, maar als je je alleen op die zaken concentreert, loop je het risico dat je kopers met een hoog rendement creëert. Bekijk hoe je je trouwe klanten kunt belonen met duurzame aanbiedingen die voorrang geven aan loyaliteit in plaats van onmiddellijke aankopen.

  1. Bonusles: het effect van een meme

Memes zorgen op elk moment voor een unieke kijk in onze cultuur. Iedereen wil viral gaan met een meme of een trend – maar er is geen magische formule voor social media succes. Het komt vaak neer op timing, zoals we hierboven hebben besproken.

En er is niets dat het internet de afgelopen maanden zo deed oplichten als Joe Exotic en de eindeloze variëteit aan ‘Tiger King’-memes. Memes zijn grappig, slim en een ideaal product om te delen op social media. Als marketeer kan ‘memejacking’ – of het kapen van populaire memes om een bepaalde situatie te beschrijven – een geweldige manier zijn om leuke, boeiende marketingcontent te creëren die de persoonlijkheid en sympathie van je merk laat zien.

Maar wees hierbij altijd voorzichtig, niemand wil dat merk zijn dat te hard probeert om erbij te horen maar in plaats daarvan niet origineel overkomt. 

 

Deze blog is geschreven door Will Dongleur, Regional Sales Director Benelux & Nordics bij Selligent Marketing Cloud
 

FOTO: NETFLIX

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken