[column] Top 5-TikTok-trends: pratende kunst, de ufo-ei-mindfuck en luisteren naar je moeder
- Media
- 7 apr 2023 @ 06:57
- Link
-
Thamar en Sietske
social media experts
C2B - Geen tag
- 7 apr 2023 @ 06:57
- Thamar en Sietske
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Sietske en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
1. VIDEO: schilderijen komen tot leven
Voor veel musea of andere kunstgerelateerde bedrijven lijkt het betreden van TikTok een grote uitdaging. Toch laat deze viral video zien dat scoren met kunst helemaal niet ingewikkeld hoeft te zijn. Acteur en comedian Brian Morabito houdt het immers klein en laagdrempelig: hij tovert schilderijen om in moderne, hilarische en herkenbare sketches door middel van briljante voice-overs. De miljoenen views per video bewijzen dat ook kunst - in welke vorm dan ook - thuishoort op TikTok.
2. FUNCTIE: carrousel-ads
De functie voor carrousels is al een tijdje geleden gelanceerd op TikTok; in plaats van videomateriaal gebruik je een reeks foto’s om een video mee te vullen. Toch lijkt het er nu op dat het platform deze functie steeds vaker begint te pushen én verder uitrolt. Binnenkort worden namelijk ook de advertentieopties voor deze vorm van TikTokvideo’s verder uitgebreid. Waarom deze trend jou kan helpen? Door het gebruik van foto’s wordt het een stuk makkelijker voor veel bedrijven om toe te treden tot het platform - foto’s zijn immers een stuk sneller te maken dan het creëren van TikTokwaardige videocontent.
@jera.bean How to make a carousel post on TikTok: a step by step tutorial #tiktokcarousel #tiktoktutorial #howto #carouselpost #carouselposts ♬ original sound - Jera Bean TikTok Expert
3. SOUND: ‘Mother’
Zeg jij “Meghan Trainor”, dan zegt het platform “TikToktrend”. Nagenoeg ieder nummer dat de zangeres lanceert, wordt razendsnel door het platform opgepakt. Na ‘Title’ en ‘Made you look’ gaat nu het volgende nummer ‘Mother’ viral waarin Meghan zingt dat zij de baas is en er naar haar geluisterd dient te worden. Waar de sound zich in eerste instantie verspreidde met het TikTokdansje van Meghan herself, wordt het liedje nu onder elke willekeurige video uit allerlei branches geplakt. Op dit moment is de sound dan ook een goede keuze om door het algoritme te worden opgepakt.
@meghantrainor When @brookieandjessie fly to Australia to teach you the #mother dance 😭🥹😍 #iamyourmother ♬ Mother - Meghan Trainor
4. ACCOUNT: Aldi Berkel Enshot
Al enige tijd maakt de Aldi uit Berkel Enschot gebruik van TikTok. Tot dusver met nog niet veel resultaat, maar toch lijken ze met hun vorige video de code te hebben gekraakt. In de video deelt hun vaste TikTokgezicht een ‘mindfuck’; wist jij dat dit snoepje een ufo is en geen ei? Wij zijn er stiekem van overtuigd dat we toch echt al jaren spiegeleitjes eten en geen ruimteschepen, maar goed… Door dit in twijfel te trekken, creëer je natuurlijk wel een perfect discussie-onderwerp, wat maakt dat de video dan ook snel wordt opgepikt en gedeeld. Dat er een stukje reclame in zit - want Aldi laat zo natuurlijk ook zien welke producten zij verkopen - valt in deze absoluut niet op. Een goede manier om je bedrijf en de producten subtiel onder de aandacht te brengen op het platform.
Werken influencer samenwerkingen nou écht? Veel bedrijven en marketeers vragen zich dit af en durven hun handen er niet aan te branden, maar Zeeman waagde de sprong in het diepe. De winkel is zichtbaar meerdere samenwerkingen aangegaan om hun imago om te buigen naar jong en trendy, en zo bij een jongere doelgroep onder de aandacht te komen. De low budget-keten laat bekende Tiktokkers een duik nemen in hun assortiment, waarna zij hun favoriete items delen. Dat dit resultaat heeft, is zeker. Naast influencers beginnen nu ook reguliere TikTokkers de winkel te bezoeken en hun vondsten te tonen. Mond-tot-mond-reclame at its finest.
@cocochloe__ Come shop with me bij de Zeeman 🧡 Wat vond jij het leukste item? #zeeman #zeemannederland #zeemanshoplog #zeemanshopvlog #zeemanshopping #zeemanhaul #comeshopewithme #noordwijk #fyp ♬ Boy's a liar Pt. 2 - PinkPantheress & Ice Spice
C2B is een creative content agency, gespecialiseerd in bedenken, maken en verspreiden van Content Worth Sharing.
-
Thamar en Sietske
- Werken bij: C2B
- Functie: social media experts
- Website:http://www.c2b.nu/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

