Biografie Roel Welsing is algemeen directeur Apenheul en auteur van het boek: ‘Verbinden is het nieuwe verkopen, tien inzichten in succesvol verantwoord ondernemen’
Roel Welsing


[column] Naar de ratsmodee
Moeder Natuur leert ons in deze tijd een harde les: zij heeft ons niet nodig, wij haar wel. Sterker, misschien is zij zonder ons wel beter af.

[column] Acties waar je blij van wordt
De mens is van nature geneigd negatieve berichten meer aandacht te geven dan positieve. Ik geloof dat tegenover ieder negatief bericht een stuk of tien positieve berichten moeten staan om de balans te bewaken.

[column] Blijft duurzaamheid bij compensatie van gedrag, praat er dan niet over
Duurzaam is gewoon doen! Misschien wel de meest duidelijke uitkomst van het jaarlijkse onderzoek naar de houding van de consument ten aanzien van duurzaamheid in Nederland.

[column] Is er een markt voor minder?
Marketing is weten wat de klant wil en daar op inspelen, om er zo voor te zorgen dat er nog meer van je product of dienst wordt afgenomen of je zelfs realiseren dat die klant helemaal niet weet wat hij wil en daar op inspelen.

[column] Is er een markt voor minder?
Tijdens Nima Marketing Day op 20 juni in DeFabrique in Utrecht komt de crème de la crème van marketing-Nederland samen. Slimme, leuke, gepassioneerde mensen, die samen vormgeven wat de klant van morgen wil.

[column] Winnaars van morgen zijn klant- én maatschappijvriendelijk
Heeft u de nieuwste resultaten van het jaarlijkse onderzoek van b-open en GfK gezien? Hun Dossier Duurzaam laat zien hoe de houding van de Nederlandse consument ten aanzien van duurzaamheid en MVO zich ontwikkelt.

[column] Als het maar gezond is
Onlangs werd bekend dat de helft van de Nederlanders te zwaar is en dat dit aantal toe blijft nemen. Wat is de rol van ondernemers, consumenten en politiek als het gaat om voeding? Waar begint en eindigt die verantwoordelijkheid? Wat werkt en wat niet? Recent stond dit onderwerp centraal tijdens het eerste congres over een gezond dagje uit in Apenheul.

[column] Eet je rond!
Circulair is hot. De gedachte is ook mooi. Als we alles wat we er in stoppen, ook weer blijven gebruiken, dan belasten we de aarde minder. Maar een mooie gedachte alleen is onvoldoende om hot en happening te worden.

[column] Larry ziet het licht
Toen ik een klein jongetje was, keek ik op tv altijd naar De man van 6 miljoen. Een stoerdere kerel was er niet. Hij was heel sterk, kon hard lopen en had een oog waarmee hij ver kon kijken.

Toekomstontwerpers
Een beetje marketeer laat zich graag inspireren door nieuwe ideeën. Eén van die plekken waar ik graag kom voor inspiratie is de Dutch Design Week die onlangs weer plaatsvond in Eindhoven.

Zoekt en wij zullen u vinden!
Hoe ver willen we gaan in het geven van informatie in ruil voor allerhande hulp door de algoritmes van de Googles van deze wereld. Mijn dagelijkse terugkerende worsteling is de vraag hoe ver ik ga in het inruilen van privacy voor gemak? Wie krijgt die data allemaal en wat doen ze er mee? Ik heb geen idee. Ik weet namelijk niet wat ik inmiddels niet meer te zien krijg. Steeds vaker krijg ik het idee dat mijn zoekgedrag cyberspace steeds kleiner maakt in plaats van groter.

Hier en nu = daar en later
Als Nederlander groei je op met water. Om ons heen en in onze huizen; het is er in overvloed en bovenal: schoon! Dat dat niet overal op de wereld vanzelfsprekend is, weten we wel. Toch blijft het getal indrukwekkend: zo’n 663.000.000 mensen verspreid over de wereld hebben geen toegang tot schoon drinkwater. Oftewel ruim het dubbele van het aantal inwoners van de VS.

Je hebt meer invloed dan je denkt
Veel mensen hebben het gevoel dat ze niet langer gehoord worden, grip verliezen en geen invloed meer hebben op de toekomst. Ze zijn bang en boos (omdat ze bang zijn) en maken vanuit die hevige emoties keuzes die leiden tot een verdere polarisatie in de samenleving. Een polarisatie waar sommigen handig op inspelen en anderen met de handen in het haar zitten hoe daar mee om te gaan.

‘Als u uw vooroordelen verliezen wilt, moet u reizen’
De kop van deze column is een quote van Marlene Dietrich. Mogelijk was zij geïnspireerd door haar land- en tijdgenoot Richard Schirmann, die in 1909 de eerste jeugdherberg ter wereld startte. Deze onderwijzer was ervan overtuigd dat reizen voor jongeren bijdraagt aan hun ontwikkeling tot wereldburger. In die tijd werden er steeds vaker schoolreisjes georganiseerd en daar was veilige, goede en goedkope accommodatie voor nodig. Een nieuwe markt dus! En niet zo maar een markt; vandaag de dag is die alleen al in Nederland goed voor 10 miljard euro, met een groei van 5 procent per jaar (bron: UNWTO, 2015).

Does it make Senz?
Kent u ze nog? Tien jaar geleden veroverde de stormparaplu van Senz de wereld. Revolutionair ontwerp, alle designprijzen gewonnen en inmiddels heeft elk huishouden in Nederland er wel een. Senz komt nu met een nieuwe innovatie: je kunt rechtsreeks in ze investeren. Het gaat hier niet om de voorverkoop van een nieuw product of om het subsidiëren van een aansprekend project en u wordt ook geen mede-eigenaar. Nee, ze nodigen je uit om een lening aan Senz te verstrekken. Daar staat een vergoeding van 5 tot 6 procent per jaar tegenover. Vergelijk dat maar eens met de rente op uw spaargeld (wel even het risico dat je loopt goed meewegen).

Meer buurten, minder zorgen
Agile is het nieuwste buzzwoord en lijkt wel dé oplossing voor al onze uitdagingen. De wereld om ons heen verandert zo snel, dat we ons alleen als we ons agile (behendig) organiseren, kunnen handhaven. Bestuurders praten opeens over tribes en clans. Kleine cellen met veel autonomie, da’s de kern. Deed Eckart Wintzen daar eind jaren zeventig met zijn BSO ook niet al iets mee? So what’s new? Maar goed, als iets zo populair is, dan moeten we er hier misschien toch ook maar eens een onderzoekje naar doen.

Organisaties bestaan niet, mensen wel
Tijdens mijn studie bedrijfskunde werd het er door professor van Dongen al ingeramd: organisaties bestaan niet, mensen wel. Die mensen geven samen betekenis aan het organiseerproces om diensten en producten tot stand te brengen.

[Column] Krijg jij al energie van je label
In Nederland bestaan ongeveer honderd keurmerken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. De gemiddelde Nederlander denkt echter dat het er maar negen zijn (bron: TNS Nipo 2014) – en sinds begin dit jaar tien. Alle woningbezitters hebben immers een indicatief energielabel ontvangen. Wordt energie hiermee van low een high(er) interest dienst?
- AlgemeenNieuws ‘Ik hoor je’ roept op tot veilige...Nieuws Lego meest inspirerende onderneming...Nieuws Reframe presenteert DE&I-onderzoek...Weblog [column] Is de nieuwe Blokker...Nieuws Bol en Tiny Miracles maken kunst...Nieuws De Complete Marketingmethode NIMA...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 26, 2025Nieuws Centraal Beheer: werkdruk zet...Nieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...Nieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...
- BureausNieuws ‘We bouwen aan een cultuur waarin...Nieuws Kruidvat kiest Ace voor social...Nieuws MediaMarkt kiest Serviceplan als...Nieuws Candid in financieel zwaar weer -...Nieuws Reclamecampagne vol droge humor te...Nieuws ASN Bank trapt rebranding af met...
- ContentmarketingNieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...Nieuws Decathlon viert zomerse klassiekers...Weblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...Nieuws Libresse lanceert de Refresh Spot op...Nieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws Sea Water en Flink brengen...Nieuws Wibra groeit stevig door met...Weblog [column] Gymshark werd way of life...Nieuws Nieuwe commerciële strategie Jumbo...Nieuws Albert Heijn en franchisenemers...Weblog [column] Food Inspiration Days...
- MediaNieuws Mediahuis geeft abonnees van 9...Nieuws BBC Studios leidt wereldwijd op...Nieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...Nieuws ACM akkoord met overname RTL...Nieuws Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Online MarketingNieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...Weblog [column] Digitale ontgifting
- SponsoringNieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- DNB: Online kaartbetalingen sterk in... 04-07-2025
- AI-modellen geven vergeten mode een... 01-07-2025
- Bijna helft Nederlanders lid van... 30-06-2025
- Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR... 27-06-2025
- Wat als je advertenties inspelen op... 24-06-2025
- WhatsApp krijgt advertenties18-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers