[column] Social highlights september 2018

[column] Social highlights september 2018
  • Online
  • 1 okt 2018 @ 09:51
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media

Het vierde kwartaal van 2018 staat voor de deur en dat betekent dat menig marketeer zich gereed maakt of zelfs al klaar is met eindejaarscampagnes. Voor we ons daarop gaan storten, kijken we eerst naar wat er in september is gebeurd. Wie weet brengt het nog nieuwe inzichten of ideeën.

Weet wat je uploadt

Misschien niet als zo bestempeld, maar deze maand is erg bepalend geweest voor een stuk internetvrijheid. Zo heeft het Europees Parlement voor een nieuw auteursrechtwetgeving gestemd. Dat er een nieuwe, aangepaste wetgeving moest komen, daar was iedereen het wel over eens. Echter is er veel discussie omtrent het omstreden uploadfilter.

In het kort: internetgiganten als Facebook, Twitter en Google moeten door deze maatregel content van gebruikers controleren op auteursrechten. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat content die je uploadt niet gepubliceerd wordt. Hoe de controle eruit zal zien of hoe deze zal werken, is nog onduidelijk. Artiesten zijn erg blij, omdat zij vinden dat er weinig compensatie bestaat voor artiesten. Een grote overwinning voor hen, echter zijn er ook tegenstanders als Bits of Freedom en spreken sommigen zelfs over een Big Brother.

Maatregelen

Zo net voor de nieuwe maand maakt Zuckerberg bekend dat 50 miljoen accounts zijn gehackt.
Na het grote schandaal in april is dit natuurlijk een grote tweede klap voor Facebook.
Inmiddels is het lek gedicht, hebben getroffen accounts bericht ontvangen, maar is nog onduidelijk of hackers ook data hebben buitgemaakt.
Omtrent content, regulering en privacy moeten platformen dus blijven ontwikkelen. Een aantal van de maatregelen zullen wij direct merken, maar soms ook niet. Onder andere Facebook zet stappen om fake nieuws tegen te gaan, maar maakt soms nog wel een ongelukkige moderatie fout.
Instagram en YouTube helpen op hun beurt ouders meer begrip of controle te krijgen over het social media-gebruik van hun kinderen.

Our Stories

Ook opgelet op Snapchat, want de Our Stories-functie krijgt een staartje. Zoals bekend maakt de functie het mogelijk uploads (van een evenement of onderwerp) uit de gehele Snapchat-community vanuit verschillende standpunten te zien. Deze functie wordt nu langzaamaan uitgebreid.

Ongeveer twintig mediapartners, waaronder CNN, krijgen toegang tot al dit materiaal om op die manier verslag te kunnen doen. Hiermee tonen zij groot nieuws en gebeurtenissen vanuit de ervaringen van ooggetuigen. En alhoewel dit misschien als logisch klinkt, hebben wij er toch onze bedenkingen bij. Want dit houdt in dat jouw content zonder toestemming kan worden gebruikt. Zeker de jongere gebruikers hebben misschien niet direct door wat het betekent om niet meer de baas te zijn over je eigen foto’s en video’s. Our Stories zijn straks Our Stories niet meer.

 

Shop till you drop

Ieder heeft zijn of haar eigen favoriet en natuurlijk speelt leeftijd een grote rol, maar vanaf de start is Snapchat de gedegen concurrent van Instagram. Hoewel het platform de laatste tijd te kampen had met dalende cijfers, lijkt het platform weer in een lift te zitten. Dit komt door de aankondiging van een samenwerking met Amazon.

Door een nieuwe tool in de Snapchat-app, kunnen gebruikers binnenkort direct producten vinden en kopen op Amazon. Hoewel de functie nog getest wordt, brengt dit voor retailers interessante mogelijkheden. Zeker ook om de, wat lastiger te bereiken, jongere doelgroep te benaderen.

Je kon er natuurlijk op wachten tot Instagram een volgende shoppingmogelijkheid in de app beschikbaar zou maken. Naast de feed en op profielen, zul je binnenkort ook shopping tags binnen Stories tegenkomen en zul je op de Explore-pagina een gepersonaliseerd Shopping-tab terug vinden.

De mogelijkheden voor ‘social shopping’ komen er steeds meer. Hoewel bijna overbodig te vermelden, is het natuurlijk wel zaak dat je de juiste platformen inzet om je doelgroep te bereiken. Met hagel schieten is zonde ;)

 

Reizen = delen

TripAdvisor krijgt een nieuwe website. Nog leuker: het is een nieuw soort social platform. Gebruikers kunnen een account aanmaken en andere gebruikers volgen. In je feed zie je dus uploads van de mensen die je volgt. Maar door te zoeken op een bestemming, krijg je ook berichten te zien over die specifieke plek.

De beta versie van de website komt naar verwachting later dit jaar online, en TripAdvisor heeft nu al meer dan 500 partners voor het nieuwe medium, waaronder National Geographic en GoPro. Ook influencers maken daar deel van uit.
TripAdvisor onderscheidt zich hiermee duidelijk van de concurrentie en speelt slim in op het feit dat reizen (en vakanties) een op zichzelf staand sociaal fenomeen is. Vrijwel iedereen deelt met familie en vrienden zijn of haar vakantiefoto’s, vertelt verhalen over de bijzondere plekken waar ze zijn geweest en geeft tips over goede restaurants. Nu is het wachten opdat het platform groter en groter wordt.

Verder

  • reageren influencers op nieuwe functies van Instagram
  • maakt Nike een statement, you either hate it or love it
  • en vinden we het leuk dat BONGO weer een beetje terug is

    Deze aflevering van Social Highlights is geschreven door Sarra Amir, Senior Social Media Manager bij Isobar
Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken