[column] MarOps
- Online
- 8 mrt 2022 @ 09:52
- 11669 x gelezen
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Marketingtechnology
- 8 mrt 2022 @ 09:52
- 11669 x gelezen
- Sjaak Hoogkamer
Veel in ons leven is inmiddels digitaal. Digitaal bankieren, digitaal werken, digitaal de krant lezen, digitaal tv kijken, digitaal winkelen, digitaal daten. En dat is nog maar een kleine greep uit het immense arsenaal dat ons ter beschikking staat.
Marketing digitaliseert in stilte mee. Dankzij de digitalisering is ons leven makkelijker en aangenamer geworden. De downfall is echter dat marketeers steeds meer over ons te weten komen. Wat we doen, wanneer we iets doen en waar we zijn, wat we willen en wat juist niet. Met een karrevracht aan data en de tools om ons te sturen en manipuleren zijn marketeers onze nieuwe heersers in de nabije toekomst.
De website Customer Talk spreekt al van een nieuw fenomeen om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen: Marketing Ops of wel Marketing Operations als discipline. Een veelzeggende afgeleide van Special Ops, zoals in de militaire wereld bekend is. In Amerika - hoe verrassend! - is de adoptie van MarOps als discipline in een verder stadium dan in Europa. Uit onderzoek van MarTechTribe blijkt dat 80% van de Amerikaanse organisaties een speciaal MarOps-team heeft. In Europa ligt dat percentage op 30%.
Marketing Operations! Laten we in Godsnaam verhoeden dat marketing verwordt tot een militair getinte marsroute. In de digitale realiteit is de marketingijver om in de gunst van de consument te komen al beladen genoeg. Consumenten zijn reeds bereid om veel te geven - en op te geven - zolang hun behoeften maar snel, efficiënt, effectief, betaalbaar en klantvriendelijk worden ingevuld. Marketingliefde is meer iets waar we met zijn allen behoefte aan hebben.
Digitalisering is een zegen voor de mensheid en tegelijkertijd ook een vloek. Het is Walhalla en Big Brother ineen. Marketeers zeggen altijd dat de menselijke component nooit uit het oog mag worden verloren. Dat is wat mij betreft hun heilige taak: houd het menselijk!
Dit is het editorial uit MarketingTribune 03, 2022.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Google past zoekmachine aan:... 19-08-2022
- Lancering lichtste wielershirt ooit19-08-2022
- TikTok introduceert multichannel... 17-08-2022
- Duurzaam fietsbrillenmerk ppeeqq bij... 16-08-2022
- RacingNews365 geeft gas op... 10-08-2022
- Justitie VS start mededingingszaak... 10-08-2022
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 4okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference