Biografie
Aad Clarisse
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.
[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.
[column] Onverschillig
Er is geen briefing waar ‘onverschilligheid’ als doelstelling meegegeven wordt. En toch is dat voor de meeste campagnes het hoogst haalbare resultaat.
[column] Serieus, waarom zo serieus?
Opeens heb je het… arbeidsmarktcommunicatie hoeft niet altijd serieus en saai te zijn en met de juiste handvatten kun je bepalen of je eerstvolgende campagne geschikt of ongeschikt is. Niet geheel toevallig doet dit je aan twee campagnes denken, omdat ze precies dat doen waar dit artikel over gaat
[column] Briefing zkt. duidelijkheid
De briefing, de Schrödingers kat van onze industrie. Totdat je ‘m ontvangen hebt, is de opdracht even onduidelijk als dat het duidelijk is. Het enige verschil met het originele gedachte-experiment met de kat is dat na het briefingsmoment het mysterie vaak alsnog niet is onthuld.
[column] Het potlood en de satéprikker
‘Zonder een model is het geen strategiepresentatie.’ Hoe vaak ik deze opmerking heb gehoord, is niet meer op twee handen te tellen. Je merkt dat rondom strategie vaak een aura van complexiteit zweeft. Gelukkig heb ik nu een satéprikker en een potlood in mijn gereedschapskist zitten.
[column] Onderscheidend onvermogen
De USP kent iedereen. De UBR - Unique Buying Reason - is voor wie vanuit de doelgroep denkt.
[column] Menselijke taal inspireert tot beter werk
Eind 2020 lanceerde Mondelez International met veel bombarie een nieuwe marketingaanpak. Zit je stevig? Hier komt ‘ie: ‘Our marketing needs to feed the human hunger for connection. Today we need to stop marketing and start humaning.’ Hadden ze nou maar hun eigen advies opgevolgd voor deze uitrol.
[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier
Tot tien maanden geleden was ik altijd toeschouwer van de ‘klantreis’ van jonge ouders, maar toen werden mijn vriendin en ik er ineens deelnemer van. Een beschouwing van een voet in de wereld van een strateeg en een voet in de spannende, onzekere en slapeloze wereld van een nieuwe ouder.
[trends] Tijd is geld
Ligt het product al in de winkel, maar is de campagne nog niet live? Heeft het team nog niet het gouden idee bedacht, maar zijn de verkochte uren op? Duurt het te lang, dan loop je euro’s mis. Maar de omgekeerde waarheid van ‘tijd is geld’ is net zo waar.
[column] Niet te negeren
'Pornowebsite xHamster blokkeerde op Moederdag alle MILF-video’s met de boodschap "Go call your mom, ok? MILFs can wait". Ik zou het niet wagen die website te bezoeken en al helemaal niet op Moederdag en toch bereikte deze boodschap mij. Ik twijfel of dat ook zou zijn gebeurd als xHamster het alleen bij een loze belofte had gelaten.' Een bijdrage in de rubriek MarketingTrends van Sytse Kooistra, strategy director Isobar.
- AlgemeenNieuws Meer pakketten verstuurd in 2023,...Nieuws ID&T Group en Unilever breiden...Weblog [column] Musea als merkNieuws Kinderpostzegels en Hallmark maken...Nieuws Diervoedingsmerk Hill’s introduceert...Nieuws Uefa lanceert...
- B2BNieuws Merkstrateeg Michel van Velde deelt...Nieuws 'Ons onderbewuste verraadt wat we...Nieuws Efteling opnieuw Klantvriendelijkste...Nieuws 'Feyenoord is een prachtig merk met...Weblog [column] Bedrijven, dicht de...Nieuws Kantar: leidraad voor merkgroei
- BureausNieuws Lemon Scented Tea trekt Jasper Duijf...Nieuws De marketingtransfers van week 20,...Nieuws ANWB promoot Private Lease via game...Weblog [column] Eej AaiNieuws Koekjesfabrikant Lotus Biscoff...Nieuws Unox good pasta zoekt hongerige...
- ContentmarketingNieuws Plastic Soup Foundation lanceert...Nieuws Wervingscampagne zet in op mooie...Nieuws ABN Amro en Straat ontwerpen...Nieuws Campagne “Doe ff lekker niet” leert...Nieuws Campagne tegen MS laat de ziekte...Nieuws Grote AR-activatie voor 'Kingdom of...
- DesignWeblog [column] Ideation met AI; hoe heurt...Nieuws Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe...Nieuws I Love Illustration Gallery start...Nieuws Wehkamp lanceert naast nieuwe...Nieuws Dopper lanceert digital product...Nieuws Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms
- Food en RetailNieuws RMD24 Retailmedia De kunst is de...Nieuws [marketeer 203] Arina Abbring -...Nieuws Veloretti breidt netwerk aan...Nieuws Vrouwen spenderen veel meer aan...Nieuws Westland Salades maakt eerste TVC in...Nieuws Verse groente en fruit centraal in...
- MediaNieuws ACM: mogelijk nadelige gevolgen...Weblog [column] Top 5-TikTok-trends...Nieuws MMA waarschuwt tegen btw-verhoging...Nieuws AMMA Awards 2024: Dentsu Mediabureau...Weblog Eurovisieschandaal: Van Klein naar...Nieuws Warc Global Advertising Trends:...
- Online MarketingNieuws ACM beboet maker Fortnite voor...Nieuws TikTok labelt door AI gemaakte contentNieuws Apple biedt excuses aan voor...Nieuws Reid Hoffman laat zich door AI-twin...Nieuws Autoriteit Persoonsgegevens:...Nieuws Wet aangenomen: TikTok VS moet...
- SponsoringNieuws EuroParcs afgezwaaid als...Nieuws Brabantia en WeForest werken 10 jaar...Nieuws Giovanni van Bronckhorst gezicht van...Nieuws Azerion Vrouwen Eredivisie:...Nieuws Frans Hals, geknipt en geschoren Nieuws KPN en NSJ: driejarig partnership
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ID&T Group en Unilever breiden samenwerking in experience...
- NS lift mee met songfestival met oproep internationale reizigers
- Toyota Nederland start wervingscampagne 'De snelste...
- Bezint eer ge begint
- Uefa lanceert #LightYourFire-campagne met song ‘Fire’
- Etos herinnert iedereen aan Moederdag tijdens voetbal
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »