Biografie
Sytse Kooistra

![[column] Beter goed bedacht, dan slecht gejat](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Beter goed bedacht, dan slecht gejat
Creativiteit staat synoniem voor originaliteit. Toch zie ik steeds vaker campagnes die op elkaar lijken. Is het toeval of opzet? Wat mij betreft is de échte vraag: waarom is originaliteit zo cruciaal voor een merk?
![[column] In alle eerlijkheid...](/templates/img/lazyload.gif)
[column] In alle eerlijkheid...
Behalve dat het de tijd is van bombastische en tranentrekkende kerstcommercials is het ook het moment voor opportunistische voorspellingen voor 2025. Nou ja voorspellingen, veelal is het meer wishful thinking dat het belang van de schrijver laat doorschemeren. Wij van WC Eend…
![[column] Hoe dan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe dan?
Hoe je iets zegt is minstens zo belangrijk als wat je zegt. Een wijze les voor het dagelijks leven, maar zeker ook belangrijk voor merken. In de zoektocht naar de inhoudelijke boodschap, gaat er te vaak te weinig aandacht naar hoe het gezegd wordt. Zonde van de effectiviteit.
![[column] Bedacht door een mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bedacht door een mens
Op festival South by Southwest in Austin in de VS maakte James Taylor, Head of Design van TBWA Media Arts Lab - hét bureau dat alles voor Apple doet - het statement dat een idee vaag blijft zolang het niet gevisualiseerd is. Hoe goed het ook op papier staat, iedereen kan er nét een ander beeld bij hebben.
![[column] Het imperfecte plaatje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
![[column] (On)logisch](/templates/img/lazyload.gif)
[column] (On)logisch
Met alleen logica kom je niet uit bij een dansende kat die internet en tv aan de man brengt of bij een drummende gorilla die chocolade verkoopt. En al helemaal niet bij pratende koffers die bagagemedewerkers werven. Toch kun je zeggen dat het logisch is dat dit werkt.
![[column] Duurzame hersenkraker](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Duurzame hersenkraker
Als je de gemiddelde briefing van vijf jaar geleden vergelijkt met die van vandaag de dag, dan vallen er drie dingen op: duurzaamheid, duurzaamheid en duurzaamheid. Een goede trend, uiteraard, maar de ene duurzaamheid is de andere duurzaamheid niet.

[column] Wanneer creatief werk werkt
Het beoordelen van creatief werk op effectiviteit is niet alleen voor mij als strateeg een belangrijk onderdeel van het werk. Marketeers, brand managers, accountmanagers, creatieven zelf - iedereen speelt een rol in dit delicate proces. Ervaring helpt, maar het wordt nooit makkelijk.

[column] Onverschillig
Er is geen briefing waar ‘onverschilligheid’ als doelstelling meegegeven wordt. En toch is dat voor de meeste campagnes het hoogst haalbare resultaat.

[column] Serieus, waarom zo serieus?
Opeens heb je het… arbeidsmarktcommunicatie hoeft niet altijd serieus en saai te zijn en met de juiste handvatten kun je bepalen of je eerstvolgende campagne geschikt of ongeschikt is. Niet geheel toevallig doet dit je aan twee campagnes denken, omdat ze precies dat doen waar dit artikel over gaat

[column] Briefing zkt. duidelijkheid
De briefing, de Schrödingers kat van onze industrie. Totdat je ‘m ontvangen hebt, is de opdracht even onduidelijk als dat het duidelijk is. Het enige verschil met het originele gedachte-experiment met de kat is dat na het briefingsmoment het mysterie vaak alsnog niet is onthuld.

[column] Het potlood en de satéprikker
‘Zonder een model is het geen strategiepresentatie.’ Hoe vaak ik deze opmerking heb gehoord, is niet meer op twee handen te tellen. Je merkt dat rondom strategie vaak een aura van complexiteit zweeft. Gelukkig heb ik nu een satéprikker en een potlood in mijn gereedschapskist zitten.

[column] Onderscheidend onvermogen
De USP kent iedereen. De UBR - Unique Buying Reason - is voor wie vanuit de doelgroep denkt.

[column] Menselijke taal inspireert tot beter werk
Eind 2020 lanceerde Mondelez International met veel bombarie een nieuwe marketingaanpak. Zit je stevig? Hier komt ‘ie: ‘Our marketing needs to feed the human hunger for connection. Today we need to stop marketing and start humaning.’ Hadden ze nou maar hun eigen advies opgevolgd voor deze uitrol.

[column] Marketing is viezer dan een doorgelekte luier
Tot tien maanden geleden was ik altijd toeschouwer van de ‘klantreis’ van jonge ouders, maar toen werden mijn vriendin en ik er ineens deelnemer van. Een beschouwing van een voet in de wereld van een strateeg en een voet in de spannende, onzekere en slapeloze wereld van een nieuwe ouder.

[trends] Tijd is geld
Ligt het product al in de winkel, maar is de campagne nog niet live? Heeft het team nog niet het gouden idee bedacht, maar zijn de verkochte uren op? Duurt het te lang, dan loop je euro’s mis. Maar de omgekeerde waarheid van ‘tijd is geld’ is net zo waar.

[column] Niet te negeren
'Pornowebsite xHamster blokkeerde op Moederdag alle MILF-video’s met de boodschap "Go call your mom, ok? MILFs can wait". Ik zou het niet wagen die website te bezoeken en al helemaal niet op Moederdag en toch bereikte deze boodschap mij. Ik twijfel of dat ook zou zijn gebeurd als xHamster het alleen bij een loze belofte had gelaten.' Een bijdrage in de rubriek MarketingTrends van Sytse Kooistra, strategy director Isobar.
- AlgemeenNieuws [onderzoek] Kwart Nederlanders past...Nieuws [mediabazen] IPG Mediabrands: Edward...Nieuws Creatief (hoog)standje Matt Sleeps x...Nieuws Felle kritiek op Sire-campagneNieuws ‘Stats for Equality’ tegen...Nieuws ‘Activatie werkt als het oprecht is’
- B2BNieuws Marketingtransfers week 26, 2025Nieuws Centraal Beheer: werkdruk zet...Nieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...Nieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...
- BureausNieuws [column] De enige merkwaarde die er...Nieuws Cortina viert eigenheid met nieuwe...Nieuws Mad Mojo wil merken van binnenuit...Nieuws Artis beleef je van zonsopgang tot...Nieuws Adnight 2025 start met 'Marketing...Nieuws Digital humans, data en durf, zo...
- ContentmarketingNieuws Inschrijving Grand Prix Content...Nieuws Campagne Nestlé draait om verhalen...Nieuws Stayokay speelt met vooroordelen in...Nieuws Decathlon viert zomerse klassiekers...Weblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...
- DesignNieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...
- Food en RetailNieuws ACM waarschuwt: winkeliers moeten...Nieuws Doritos Loaded lanceert speciale...Nieuws Directeur Marketing Jorieke de Vries...Nieuws Dorothée Vanderbroeck van Libresse...Nieuws Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann...Nieuws Jumbo viert zomer met Jan Smit en...
- MediaNieuws VMN media neemt Elba\Rec over voor...Nieuws NDP Nieuwsmedia stelt bescherming...Nieuws Cupra en Audio Obscura onthullen...Nieuws Mediahuis geeft abonnees van 9...Nieuws BBC Studios leidt wereldwijd op...Nieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...
- Online MarketingNieuws Nederlanders shoppen bewust en...Weblog [column] Marketingfacts Focus #5Nieuws DNB: Online kaartbetalingen sterk in...Nieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...
- SponsoringNieuws Nike's Oranje Fatalis-campagne voor...Nieuws Rabobank Utrecht nieuwe partner...Nieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers