Hackatrain: een reis naar merkbeleving en creatieve oplossingen

Hackatrain: een reis naar merkbeleving en creatieve oplossingen
  • Algemeen
  • 26 jun 2018 @ 10:57
  • 23879 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kennissessie

Op maandag 18 juni vertrok de derde editie van Hackatrain vanaf Amsterdam CS naar Berlijn Hauptbahnhof. Tijdens deze tweedaagse hackathon werkten ruim 100 IT’ers aan een uitdagend vraagstuk van hoofdpartners ING en Arriva.

Als kers op de taart bezochten de deelnemers en partners van Hackatrain het tech-festival Tech Open Air. Amal Whyte, founder van de Hackatrain, neemt ons mee van Amsterdam naar Berlijn.

Hacken met je voeten in het zand

Op maandagochtend verzamelden ruim 100 enthousiastelingen zich bij Restaurant 1e Klas op Amsterdam CS voor de officiële aftrap van Hackatrain 2018. Om de creativiteit van de deelnemers op gang te brengen bracht Niels Harder, bekend van Britain’s got talent, een show die alle zintuigen op scherp zette. En met de nodige blikjes Red Bull die op het perron werden uitgedeeld, was iedereen klaar voor vertrek.

Eenmaal in de trein naar Berlijn gingen de teams direct aan de slag met het vraagstuk van Hackatrain 2018. De treinreis leende zich uitstekend voor uitgebreide brainstormsessies en voor gesprekken met de mentoren van verschillende partners, zoals Arriva, ING, NS en Freshheads. Bij Beach Bar Mitte in hartje Berlijn ging de hackathon verder en werd er met de voeten in het zand geprogrammeerd. 

Tussen het ‘hacken’ door kregen de deelnemers volop gelegenheid om hun creativiteit te stimuleren met een potje tafelvoetbal, volleybal of VR-games. Ook konden ze zichzelf opladen met een powernap in een van de Tipi tenten. Na een stevige pitch-workshop op dag twee waren de teams helemaal klaar om hun oplossingen te presenteren aan de vakjury, bestaande uit Johan Westerbeek (Arriva), Joost Bosman (ING), Tobias Friedrich (Deutsche Bahn), Hendrik Rieß (UID Labs).

Vraagstuk van Arriva en ING

Hoe maken we het voor inwoners uit het hele land makkelijker om heen- en terug te reizen naar bijvoorbeeld een concert in de Johan Cruyff Arena in Amsterdam? Met dit vraagstuk van ING en Arriva – hoofdpartners van Hackatrain 2018 – gingen de deelnemers aan de slag. Ze kregen daarbij het nadrukkelijke verzoek om bij hun oplossing gebruik te maken van de combinatie van Mobility as a Service (MaaS) en blockchain.

Mobility as a Service (MaaS) omvat de integratie van het plannen, het boeken en het betalen van multimodale mobiliteitsdiensten via een digitaal platform. MaaS en blockchain samen hebben de potentie om reizigers zelf hun vervoersopties te laten opzoeken, selecteren en boeken. Tijdens de pre-gathering deden de deelnemers, ervaring op met de blockchain-techniek.

En de winnaar is…

Alle deelnemende teams maakten applicaties die het voor reizigers makkelijker maken om laat in de avond naar huis te reizen. Ook als zij bijvoorbeeld ver van een concertlocatie wonen. Na 14 spannende pitches kwam de jury tot de conclusie dat er een gedeelde eerste plaats was. Een final battle leverde uiteindelijk een duidelijke winnaar op. Het winnende Ledger H4ck3rs-team – een team van Deutsche Bahn – dacht goed na over een concept waarbij zij met de blockchain-techniek het betalingsproces van de oplossing goed wisten in te richten. Ook maakten zij met verrassende rollenspellen tijdens hun pitch de werking en het gebruik van de applicatie duidelijk. Zowel hun concept als pitch was hiermee onderscheidend en dit leverde de winnaars een prijzenpot op van 5.000 euro.

Zoveel meer dan een hackathon

De derde editie wist zowel de deelnemers als de partners opnieuw te verrassen. Hackatrain is een hackaton die net even anders is en zowel om inhoud als beleving draait. “Hackathons zijn een populaire manier om met innovatie vraagstukken aan de slag te gaan, maar alle hackathons lijken op elkaar. Hackatrain verrast deelnemers met unieke elementen en geeft hen een bijzondere beleving. Dit concept verhoogt de kennis én creativiteit van developers en draagt bij aan een positieve merkbeleving.”, aldus Amal Whyte (initiator van Hackatrain).

Details

Een van de partners, die liet weten vaker bij hackathons betrokken te zijn, benadrukte de onderscheidende kracht van Hackatrain. De mooie omgeving in Berlijn was inspirerend en het feit dat de hackathon relatief compact is opgezet, zorgt dat er meer tijd en aandacht voor details is bij de deelnemende teams. En dat levert betere oplossingen op. Een van de deelnemers die vorig jaar ook van de partij was, gaf aan dat Hackatrain wederom een verrassing was met nieuwe partners en een heel ander vraagstuk om de tanden in te zetten.

 

 

 

 

 



Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken