Vaarwel Cees van Staal, oud-hoofdredacteur MT

  • Algemeen
  • 6 aug 2018 @ 10:55
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PersonaliaJournalistiekMarketing

Voormalig MT-hoofdredacteur Cees van Staal (91) is niet meer onder ons. Van Staal volgde in 1987 Bob van der Burg op bij NieuwsTribune. Als tekstschrijver en journalist drukte hij een belangrijke stempel op het vak. Als stoere zeebonk en creatief blijft hij tot de verbeelding spreken.

De vader van Van Staal had een sigarenwinkel, maar was eerst zeeman. ‘Hij liep weg uit het weeshuis in Amsterdam en dook onder op een Finse houtschoener. Dat kon toen nog’, memoreerde Cees in het FD. Na te hebben gediend als militair, begon Van Staal in 1957 met Ruud Koster het reclamebureau Van Staal en Koster. Dat maakte snel naam met zijn directe aanpak en aandacht voor vormgeving en typografie en marketingtechnieken uit de VS.

'We probeerden vooral intelligenter naar het publiek te zijn. En eerlijk. Nou was ik toch helemaal vergeten hoe zo'n beschuitje smaakt. Dát werk.', zei hij daarover in dit hilarische artikel 'Bach op Zee' in de Volkskrant. 'Boer, bakker, bolletje', werd de leus, Van Staal verkocht vervolgens zijn bureau en trok in 1971 naar zee. 'De zee was de laatste vrijheid, vluchten kon niet meer. Waar wou je naartoe? Alleen de zee was er', zei hij er later over.

Als zeezeiler voer hij de Beagle achterna, naar de Galápagos-eilanden. 'We schoten wilde geiten en visten op tonijn. Af en toe zeilden we naar het hoofdeiland Isabela om verse groenten in te slaan.' Ze vonden er puppie Sancho op het strand, dat werd een scheepshond die Cees lang zou vergezellen. Weer terug in Nederland begon hij een nieuw bureau. Tot zijn 82ste bleef hij ondernemen. Eerst als hoofdredacteur van NieuwsTribune ('het vakblad dat zoveel marketing in zijn kolommen doet'), waar Jan van Buuren hem toe had verleid. Lees hierover het onderstaande interview uit de jubileum-editie van MarketingTribune. Bij NT (nu MT) kwam hij zijn grote liefde Helena (Lenie voor initimi) Stockmann tegen op de redactie. Ook in de woelige baren van de vakbladjournalistiek, hield Cees het hoofd koel.

Persoonlijk herinner ik mij hoe ik - nog studerend - ooit mijn eerste opdracht kreeg voor NieuwsTribune. 'Ik ga naar Moskou en Leningrad met de UvA. Zal ik daar een mooie spread met marketingobservaties voor u over tikken?' De sonore stem aan de andere kant van de lijn, onmiskenbaar die van hoofdredacteur Cees, klonk vol vertrouwen: 'dat lijkt me een prima plan jongen, maak er maar drie pagina's van', en hij bood me een royale vergoeding. Dat was 1992, nog steeds ben ik aan MarketingTribune verbonden.

Zo zijn veel creatieven en vakjournalisten schatplichtig aan Van Staal. Collega's als Michael van Os, Gusta Winnubst, Wim Andréa en Nicolette Hulsebos werkten redactioneel met Cees bij NieuwsTribune en staken veel van hem op. Ook op Facebook regent het reacties met die strekking, uit de reclamehoek:

'91. En kaarsrecht en recht door zee. Af en toe zagen we elkaar, op z’n boot in de haven van Harlingen of bij de Nationale Opera en altijd ging het ergens over', schrijft copywriter Frits Rijksbaron. Creatief Hans Kroese die met hem samenwerkte in de legendarische villa aan het Vondelpark: 'Groot mens, grote persoonlijkheid, grote inspirator, grote leermeester... vaarwel Cees.'

'Vaarwel Cees...groot mens en mentor...ook mij wees je de weg...Vaarwel...!!!', schrijft filmproducent Ko Koedijk. René Boender: 'Rest in peace Cees... sail on! Dank voor je inspiratie.' Fred Hilberdink: 'Cees, ik heb veel van je geleerd. Je was mijn artistieke vader.'

Hij kon ook wel tegendraads zijn, zegt een oud-collega. 'Maar lastig zijn hoort nou eenmaal bij kleurrijke mensen die staan voor wat ze zeggen.' Nadat NieuwsTribune verkocht was aan WPG, vertrok Cees en startte hij het tijdschrift Building Business over de zakelijke- en marketing-kanten van bouwen, dat hij opzette met Helena en oud-collega Wim Laverman. Achterin de 80 viel het zeilen hem steeds zwaarder, eerst werd het nog een motorboot, daarna bleef over de dagelijkse wandeling rond het Amsterdamse Prinseneiland langs de schepen met zijn nieuwe keeshond die ook Sancho heette. Vorige maand overleed deze en nu Cees zelf. De redactie van MarketingTribune en huidige uitgeverij BBP Media wensen Helena en familie en vrienden veel sterkte. Wij bedanken onze oud-hoofdredacteur voor alles wat hij heeft betekend en zeggen nu: Cees, vaarwel.

(PvWK, bronnen: MarketingTribune, NieuwsTribune, FD, Volkskrant en het boek 'Zeven scheve zeeverhalen en een rechte' door Cees van Staal)



 



[Interview] oud-MT hoofdredacteur Cees van Staal
tekst: Connie Loohuis

MarketingTribune vierde zijn 30-jarige bestaan in 2014 met een extra dikke jubileumeditie. Wat daarin niet mocht ontbreken waren interviews met de oud-hoofdredacteuren. Lees hier het derde interview met oud-MT hoofdredacteur Cees van Staal. Van Staal volgde in 1987 Bob van der Burg op bij NieuwsTribune. ‘Jan van Buuren kende ik toen al dertig jaar omdat hij ooit bij mij kwam praten bij Van Staal en Koster. Ik bood hem naderhand een baan aan waar Jan vanaf zag. In 1964 verkochten we ons succesbureau aan Young & Rubicam, maar bleven er wel bij betrokken. In 1970 verkocht ik mijn aandelen en zeilde ik samen met mijn vriendin Giok Hwa, ofwel Olga, naar de Galapagoseilanden.’

Die zeiltocht werd een wereldreis die vier jaar in beslag zou nemen. Tussentijds kreeg Van Staal nog het verzoek van Young & Rubicam om door te zeilen naar Brazilië om daar ‘Y&R do Brasil’ te helpen opzetten. Van Staal: ‘Dat heb ik natuurlijk gedaan. Het was een geweldig leuke tijd en na een jaar zijn we weer op ons gemak naar Nederland gezeild.’

Schrijven voor NieuwsBugamor
Eenmaal thuis begon Van Staal weer een reclamebureau. Dit keer samen met Wim van Hoek. Het werd Van Hoek, Van Staal & Partners. Ook dit bureau werd verkocht en Van Staal stortte zich op het schrijversambacht. Het contact met Jan van Buuren was altijd gebleven. Van Staal: ‘Ik schreef nu en dan voor zijn blad NieuwsBugamor. Toen Bob van der Burg wilde stoppen vroeg Jan mij, wetend dat ik meer ‘Van Buurenbestendiger’ was dan wie ook en dat ik er wel gein in zou hebben om met hem te werken. Bovendien lijmde hij me met evenveel aandelen in NieuwsTribune als hij zelf had.’ Van der Burg had voor hij vertrok, in overleg met Van Staal, de naam NieuwsBugamor veranderd in NieuwsTribune. ‘De werkverdeling tussen Jan en mij werd: Van Buuren deed het nieuws en ik - samen met de redactie - de rest. En dat werkte.’

Liefde op de werkplek
Bij NieuwsTribune leerde Van Staal ook de liefde van zijn leven kennen, Helena Stockmann. Ze werkte op de redactie. ‘We waren in die jaren dicht bij het verslaan van Adformatie in waardering en aandacht, behalve dat het establishment van de bureauwereld niet zo van de imago-onderzoeken in de Blauwe Bureaugids hield.’ De verkoop van NieuwsTribune aan Weekbladpers in 1992 was voor Van Staal de aanleiding om te vertrekken.
In 1999 startte Van Staal samen met zijn vrouw Building Business, een tijdschrift voor strategie, marketing en management in de bouw. In de crisisjaren – te weten 2009 – hebben Van Staal en Stockmann zich teruggetrokken. Van Staal: ‘Waar ik me nu mee bezighoud? Met slapen, vrijen, lezen en schrijven, onder andere over mijn jaren in Indonesië waar ik vocht voor de glorie van koningin en vaderland.'

Dit artkel stond in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.

Lees ook interviews met oud-MT hoofdredacteuren Jan van Buuren en Bob van der Burg.


Boekomslag van Cees van Staals zeeverhalen

Fotocredit boven: walvisstaart op Maui door Abigail Lynn / Unsplash




 

Gezocht bij BBP: allround tekstschrijver (m/v)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken