[trends] De straat als mentor

[trends] De straat als mentor
  • Algemeen
  • 11 mrt 2020 @ 08:00
  • 20545 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Trends

Wolves & Birds ziet een nieuwe beweging in hoe jongeren zich laten inspireren en motiveren. Echte levenswijsheid ligt op straat.

De jongeren van nu hebben een selfmade mentality. Millennials hebben deze mentaliteit vanwege de crisis moeten ontwikkelen en bij GenZ raakt dit nog meer verankerd. Het besef dat de baan niet voor je klaarligt na je studie, je met een enorme schuld op de arbeidsmarkt terecht kunt komen en dus het heft in eigen handen moet nemen om iets wezenlijks neer te zetten. Daarnaast is deze generatie ‘woke’ en hebben ze de drive om iets te betekenen voor the greater good. Ze willen bijdragen aan duurzaamheid, inclusiviteit en openheid.

Die combinatie van being selfmade en acting woke brengt druk met zich mee. Het perfecte leven op Instagram doet daar nog een schepje bovenop. Niet voor niets is het aantal burn-outs onder jongeren explosief gestegen. Ze moeten het zelf doen, hebben altijd gehoord dat ze alles kunnen bereiken als ze maar hard werken, en dan willen ze ook nog goed voor de wereld zijn. Maar de realiteit is: niemand kan het alleen en niemand kan het ‘perfect’.

Patta

Er is een groeiende behoefte aan mentorschap en interessant hieraan is dat jongeren zich meer laten inspireren door mensen en merken die ‘van de straat’ komen, in plaats van de ‘picture perfect’. Mensen dus die een ‘school of life’ hebben doorlopen, de wijsheid op straat hebben gevonden, die met niks zijn begonnen en met vallen en opstaan groot zijn geworden en die een levenspad voorstaan waarin het oké is om te falen, als je uiteindelijk maar weer opkrabbelt en all the way gaat voor de betekenis die je wilt hebben in dit leven.

Niet voor niets zijn lokale streetwearbrands nu zo populair onder jongeren. Niet alleen door de coole stijl, maar vooral ook door het oprechte en motiverende verhaal erachter. Zoals het merk Patta, dat begon als een winkel in Amsterdam waar twee vrienden uit de hiphopscene als hobby unieke platen en sneakers verkochten. Inmiddels is Patta uitgegroeid tot een wereldwijd bekend streetwearmerk en zorgen ze voor een culturele beweging. Ze geven jonge designers een platform, hebben een hardloopteam opgericht samen met het ROC om geld op te halen voor de sikkelcelziekte en runnen de Patta Foundation, van waaruit ze de jeugd willen inspireren om te gaan ondernemen op het gebied van sport, muziek, kunst, et cetera. Ze zetten zich in als mentor en geven hetgeen ze geleerd hebben door aan de volgende generatie.

Converse

In Rotterdam zien we ook interessante voorbeelden van hoe streetculture jongeren vanuit allerlei achtergronden inspireert. Het HipHopHuis is niet alleen een plek waar mensen met een passie voor hiphop samen komen, maar het is een plek die je vormt, waar je jezelf mag zijn, waar je kunt verbinden met anderen die je motiveren en inspireren. Hiphop is voor hen een levensvisie, een vorm van educatie en een manier om positieve verandering te inspireren. Ze zitten ook vaak aan tafel om mee te denken over belangrijke issues in de stad Rotterdam zoals inclusiviteit, verbinding en het motiveren van jongeren.

Binnen muziek zien we dat rappers de rol op zich nemen om een voorbeeld te zijn voor jongeren. Zoals de jongens van SMIB, die een groot voorbeeld zijn voor de jeugd in de Bijlmer. Of de opkomende rapper Rey Tranquilo, die bijna motivational speeches rapt. Zoals zijn track Broertje, waarin hij het heeft over de heftige tijden in zijn leven - ‘Broertje, weet je nog dat mijn patta’s vies waren’ - en vervolgens over waar hij nu staat, door dicht bij zichzelf te blijven en te blijven geloven in zijn eigen dromen, ook als alles tegenzit.

Wanneer je je als merk richt op GenZ, wees je dan bewust van die mentorrol, die je als merk op je zou kunnen nemen. Door open en eerlijk te zijn over jezelf en het leven en niet door ze een ideaalplaatje voor te houden. Biedt ze tools, tutorials en inspiratie die hen ondersteunen in hun selfmade mentality. Zoals bijvoorbeeld Converse doet met ‘Spark Progress’, waarin we verschillende jonge creatieve vrouwen volgen die proberen met vallen en opstaan iets van hun leven te maken. Converse helpt jonge designers om hun portfolio op te bouwen en nodigen hen uit om te co-creëren met Converse, met de kans een eigen creatie op de markt te brengen.

Ook al ben je als merk niet (meer) ‘van de straat’, je kunt toch een geloofwaardige rol spelen in het leven van GenZ. Door realistisch te zijn en je in te leven in deze doelgroep. En laat je dan vooral ook door hén inspireren. Want van hun mentaliteit en wijsheid van de straat kunnen we allemaal nog wat leren.

Dit artikel is van Wolves & Birds, creative trend strategy door Jacqueline Wolfs & Merel de Boer, en stond in MarketingTribune 04, 2020.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken