[Mijn marketing] Emilio de Haan: 'Ik hou van merken die problemen oplossen'

[Mijn marketing] Emilio de Haan: 'Ik hou van merken die problemen oplossen'
  • Algemeen
  • 26 nov 2020 @ 12:06
  • 19006 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Emilio de Haan (40) is oprichter van reclamebureau Herc in Amsterdam. De creatieve industrie heeft zwak gereageerd op de Black Lives Matter-beweging, vindt hij. 'Het doet me pijn als er wordt gesuggereerd dat het vuur is gedoofd. Voor mij een bewijs dat er nog genoeg te doen is.'

Geen paniek

Corona heeft mij geleerd dat je niet te snel in paniek moet raken en bij je eigen geloof moet blijven. Met Herc hebben we midden in de coronacrisis een van onze mooiste ooit projecten gemaakt, voor Tony's Chocolonely.

Spuitbus

De naam van ons bureau is afgeleid van dj Kool Herc. Als klein jongetje luisterde ik al naar hiphop, ik voel me thuis in die cultuur. Ik heb ooit nog opgetreden in een rap-groep en een poging tot breakdance gedaan. En via de graffiti-spuitbus ben ik in de reclame terechtgekomen. Anno 2020 is hiphop beeldbepalend geworden, in muziek, fashion en ook steeds meer in kunst. Dan denk ik aan artiesten als Kendrick Lamar en Deanne Lawson en een kledingmerk als Daily Paper. Zij geven mij veel inspiratie.

Probleem

Er wordt achter de schermen steeds meer gewerkt aan bewegingen en initiatieven om het probleem rondom diversiteit en inclusiviteit aan te pakken. Geen woorden maar daden, daar gaat het nu heen. Omroep Zwart en Plus Plus One van ADCN zijn twee initiatieven die dichtbij mij staan. Want er is weldegelijk een probleem. In kunst en cultuur en ook in de reclame. Het doet me pijn als er wordt gesuggereerd dat het vuur is gedoofd. Voor mij een bewijs dat er genoeg te doen is.

Stelling nemen

Ik heb een zwak voor merken die een probleem oplossen. Die iets durven aan te kaarten of stelling nemen. Dan denk ik aan Freitag, Maharishi, Frisor, Tony's Chocolonely, Asics en Oatly.

Tijdsdocument

De You Love Me-merkfilm van Beats by Dr. Dre vind ik indrukwekkend. Het is echt een tijdsdocument.

Inspirerend

Ik kijk met bewondering naar bureaus als Wieden Kennedy en We Are Pi. Alvaro Sotomayor en Alex Grant zijn mensen die me inspireren. De manier waarop zij denken en in het leven staan: I like it.

Lef

Mijn favoriete marketeers zijn Cilesta van Doorn (Virgin Media), Thecla Schaeffer (Tony's Chocolonely) en Margriet de Kroon (YoungCapital). Drie vrouwen die met gevoel en lef aan de weg timmeren. Ze gaan moeilijke onderwerpen niet uit de weg, maar pakken ze aan. Zowel intern als extern.

Minimaal

Ik erger me aan hoe zwak onze industrie heeft gereageerd op de Black Lives Matter-beweging. Voor veel mensen is het een ver van hun bed-show, zo blijkt. Maar het probleem bestaat weldegelijk in Nederland. De representatie van veel bevolkingsgroepen en ook LGBTQ is bij bureaus en hun klanten nog te minimaal. Zeker in de lagen waar de beslissingen worden genomen.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online en tweewekelijks in print.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken