Healthy Lifestyle Monitor Multiscope: '40 procent Nederland monitort gezondheid'

Healthy Lifestyle Monitor Multiscope: '40 procent Nederland monitort gezondheid'
  • Algemeen
  • 11 mei 2023 @ 08:55
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • OnderzoekMarketing

Bijna 6 miljoen Nederlanders gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van marktonderzoekbureau Multiscope.

Van de 6 miljoen Nederlanders die hun gezondheid monitoren doet het overgrote deel dit dagelijks (61%), een kwart (26%) doet wekelijks en 7% doet maandelijks. De rest (6%) doet dit op een minder frequente basis.


Stappen, hartslag en gewicht
Het bijhouden van het aantal stappen wordt het meest gedaan. Bijna 4 miljoen Nederlanders meten hoeveel stappen zij zetten. Dat is 66% van de groep die de gezondheid monitort. Bijna 3 miljoen Nederlanders (50%) meten hun hartslag en 2,8 miljoen (48%) monitoren hun gewicht. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen mensen (43%) hun sportieve prestaties zoals snelheid en afstand. Het monitoren van slaap (32%) complementeert de top-5. Dat komt neer op 1,9 miljoen Nederlanders.

Apple, Garmin en Samsung domineren de markt
Apple wordt het meest gebruikt voor het tellen van stappen (25%) en het bijhouden van de menstruatiecyclus (39%). Garmin is het populairste merk voor het meten van de hartslag (22%), de sportieve prestaties (26%) en het calorieverbruik (26%). Daarnaast worden apparaten van Samsung het meest gebruikt om de slaap (23%), de saturatie (28%) en het vetpercentage (62%) te monitoren. Het valt op dat men vaak niet weet van welk merk de weegschaal is. Nederlanders die het merk wel paraat hebben gebruiken het vaakst een Medisana. Omron is tot slot het leidende merk voor bloeddrukmetingen.

Bovenstaande resultaten komen uit de 2e editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.

Healthy Lifestyle Monitor co-auteurs Sven de Bruijn en Guido de Wit lichten de nieuwste cijfers over monitoring van de gezondheid toe. Ze vermelden de meest gebruikte apparaten en de populairste merken per apparaat. Bekijk de hele video voor meer informatie over de markt van gezondheidsmonitoring in Nederland.



Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken