Healthy Lifestyle Monitor Multiscope: '40 procent Nederland monitort gezondheid'
- Algemeen
- 11 mei 2023 @ 08:55
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - OnderzoekMarketing
- 11 mei 2023 @ 08:55
- Nanny Kuilboer
Bijna 6 miljoen Nederlanders gebruikt apparaten of apps om gezondheidsdata te meten. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen Nederlanders hun sportieve prestaties. Dit blijkt uit de Healthy Lifestyle Monitor van marktonderzoekbureau Multiscope.
Van de 6 miljoen Nederlanders die hun gezondheid monitoren doet het overgrote deel dit dagelijks (61%), een kwart (26%) doet wekelijks en 7% doet maandelijks. De rest (6%) doet dit op een minder frequente basis.
Stappen, hartslag en gewicht
Het bijhouden van het aantal stappen wordt het meest gedaan. Bijna 4 miljoen Nederlanders meten hoeveel stappen zij zetten. Dat is 66% van de groep die de gezondheid monitort. Bijna 3 miljoen Nederlanders (50%) meten hun hartslag en 2,8 miljoen (48%) monitoren hun gewicht. Daarnaast meten ruim 2,5 miljoen mensen (43%) hun sportieve prestaties zoals snelheid en afstand. Het monitoren van slaap (32%) complementeert de top-5. Dat komt neer op 1,9 miljoen Nederlanders.
Apple, Garmin en Samsung domineren de markt
Apple wordt het meest gebruikt voor het tellen van stappen (25%) en het bijhouden van de menstruatiecyclus (39%). Garmin is het populairste merk voor het meten van de hartslag (22%), de sportieve prestaties (26%) en het calorieverbruik (26%). Daarnaast worden apparaten van Samsung het meest gebruikt om de slaap (23%), de saturatie (28%) en het vetpercentage (62%) te monitoren. Het valt op dat men vaak niet weet van welk merk de weegschaal is. Nederlanders die het merk wel paraat hebben gebruiken het vaakst een Medisana. Omron is tot slot het leidende merk voor bloeddrukmetingen.
Bovenstaande resultaten komen uit de 2e editie van de Healthy Lifestyle Monitor, een grootschalig onderzoek naar sport, gezonde voeding, supplementen en gezondheidsmonitoring in Nederland. In het onderzoek zijn 5.226 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.
Healthy Lifestyle Monitor co-auteurs Sven de Bruijn en Guido de Wit lichten de nieuwste cijfers over monitoring van de gezondheid toe. Ze vermelden de meest gebruikte apparaten en de populairste merken per apparaat. Bekijk de hele video voor meer informatie over de markt van gezondheidsmonitoring in Nederland.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management