Bol.com B Corp-gecertificeerd
- Algemeen
- 18 jul 2023 @ 09:46
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappij
- 18 jul 2023 @ 09:46
- Nanny Kuilboer
B Corp Bol.com wil met deze certificering laten zien dat het bedrijf op de goede weg is naar een duurzamere en socialere bedrijfsvoering. Boukje Taphoorn, Chief Marketing & Sustainability Officer bij Bol.com, benadrukt dat de certificering naast een gevoel van trots ook zorgt voor een nieuwe standaard voor de toekomst.
Taphoorn: ‘Op ons platform vinden 13 miljoen klanten en 52.000 lokale verkooppartners elkaar. Wij zijn er trots op om als e-commerce platform van deze omvang de certificering te behalen. Gedurende het certificeringstraject zijn we beoordeeld op alle aspecten van het bedrijf; van werknemers tot leveranciers en klanten.’
‘Bol.com vindt het belangrijk verantwoordelijkheid te nemen door duurzamere keuzes te maken en om duurzamere opties te faciliteren voor iedereen in de keten’
Taphoorn benadrukt dat de certificering niet een doel op zich is: ‘Met de B Corp-certificering gaan we een commitment aan voor de toekomst om onze positieve impact op de maatschappij steeds verder te vergroten. Daarnaast beseffen we door het certificeringsproces nóg beter wat onze impact op de aarde is. Als één van de grootste webwinkels van Nederland en België vinden we het belangrijk om onze verantwoordelijkheid te nemen door duurzamere keuzes te maken en om duurzamere opties te faciliteren voor iedereen in de keten. Dat stopt overigens niet bij het milieu. Dat willen we ook doen op het gebied van bedrijfscultuur, transparantie en sociale impact.’
Logistiek centrum van Bol.com draait sinds 2020 op 100 procent groene elektriciteit
Het traject heeft meer dan twee jaar heeft geduurd, waarin Bol.com werkte aan concrete stappen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, zoals bijvoorbeeld het logistieke centrum dat sinds 2020 draait op 100 procent groene elektriciteit, opgewekt door het zonnedak met 13.000 zonnepanelen en de windmolens naast het gebouw. Verder zorgen 23 inpakmachines in het fulfilment center voor het slimmer en op maat verpakken van artikelen. Ook heeft Bol.com in juli 2022 Ampère opgericht, een start-up die zo duurzaam mogelijk pakketjes ophaalt bij verkooppartners en naar bezorgdiensten brengt. De bezorgdiensten brengen de pakketjes op hun beurt weer op een duurzame manier naar de klant. Zo rijden de busjes bijvoorbeeld op HVO, een hernieuwbare diesel gemaakt van plantaardige oliën en heeft Ampère een dicht netwerk van afleverpunten waardoor verkooppartners hun pakketten gemakkelijk lokaal kunnen afleveren. Richting de klanten adviseert Bol.com klanten duurzamere keuzes te maken door producten te labelen als ‘Duurzamere keuze’ en in samenwerking met Milieu Centraal wordt onderzocht hoe het bedrijf consumenten beter kan begeleiden bij het maken van duurzamere keuzes. Bol.com biedt werkgevers een vitaliteitsprogramma aan, de optie tot feestdagenruil en een bonusregeling en Bol.com zet zich via het bollebozen programma in voor gelijke kansen voor kinderen op het gebied van leesontwikkeling en digitale vaardigheden.
Hoe werkt de B Corp-certificering?
Elke B Corp doorloopt een evaluatie van de bedrijfsvoering op vijf onderdelen: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De meeste bedrijven behalen bij deze evaluatie rond de 50 punten. Om te certificeren moet je minimaal 80 punten scoren. Bol.com is, vergeleken met veel andere B Corps, een relatief groot bedrijf. Elke B Corp moet elke drie jaar een strenge beoordeling doorlopen om de certificering te behouden.
Over Bol.com
In 1999 werd Bol.com in Nederland opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen als de eerste online boekenwinkel van Europa. Ruim 20 jaar later is Bol.com één van de grootste online e-commerce platformen van België en Nederland met een assortiment van 35 miljoen artikelen in tientallen productcategorieën met de focus op non-food. Het platform werkt samen met 52.000 lokale ondernemers die via Bol.com verkopen aan 13 miljoen Nederlandse en Belgische klanten. Bol.com wil de CO2 -uitstoot per pakket zoveel mogelijk reduceren en de uitstoot die overblijft, wordt gecompenseerd. Voor de 52.000 verkooppartners die via het platform verkopen, compenseert Bol.com ook de operationele uitstoot. Bol.com heeft ruim 2.800 medewerkers in dienst, zij werken op het hoofdkantoor in Utrecht, Nederland en Antwerpen, België. Sinds 2012 is bol.com onderdeel van Ahold Delhaize.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hema ziet grote kansen in retailmedia: 'We staan pas aan het...
- Retailmedia: 'Stel de klantreis open voor adverteerders'
- Drie finalisten SAN New Kids on the Block 2024
- Creativiteit onder druk door zwakke inzichten
- Shortlist SAN ABC Accenten 2024 bekend
- Vrije Academie opent Wunderkammer met Darwin, Sinke & Van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management