[column] Staatsman: ieder woord was met effect
- Algemeen
- 17 mrt 2020 @ 11:30
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MVOPolitiekMarketing
- 17 mrt 2020 @ 11:30
- Gastblogger
De speech van Mark Rutte had al op voorhand impact. Voor het eerst sinds 1973 sprak een premier het hele Nederlandse volk toe - een moment dat de geschiedenis markeert, stelt reputatiedeskundige Paul Stamsnijder.
Ieder woord was van tevoren gewikt en gewogen, en met effect. Wat hij deed:
1. erkenning van het leed van de slachtoffers;
2. begrip tonen voor de verwarring, de onzekerheid en het sentiment van het publiek ('I feel your pain');
3. bevestigen autoriteit experts (wetenschap/zorgverleners/RIVM), met nadruk op de complexiteit (lockdown versus herd immunity);
4. aandacht voor het proces ('dit kan nog jaren duren');
5. hij adresseerde de dilemma's, die volgen uit de drie scenario's, en deed een heldere oproep: ‘Let op elkaar. Ik reken op u.’
Ondanks zijn vermoeidheid, sprak hier een great communicator. Geen retoriek, maar soberheid: zo'n premier verdient al onze steun.
Paul Stamsnijder
oprichter Reputatiegroep
reputatie-expert
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Reputatiegroep
- Mark Rutte
- het eerst
- geschiedenis
- Torentje
- corona
- Paul Stamsnijder
- NOS
- premier h
- media
- 1973
- impact
- MP
- speech
- crisis
- marketing
- landelijk
- reputatiedeskundige
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Gen Z vecht vaak tegen microstress
- Maaltijdgemak centraal in Albert Heijns tweede commercial met...
- 'Campagnedrukwerk steeds groener'
- TicketSwap en ADE duiken in belevingswereld Gen Z
- Sweetie opgenomen in expo Van Abbe Eindhoven 'Bridging Minds'
- Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

