[column] Staatsman: ieder woord was met effect

[column] Staatsman: ieder woord was met effect
  • Algemeen
  • 17 mrt 2020 @ 11:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MVOPolitiekMarketing

De speech van Mark Rutte had al op voorhand impact. Voor het eerst sinds 1973 sprak een premier het hele Nederlandse volk toe - een moment dat de geschiedenis markeert, stelt reputatiedeskundige Paul Stamsnijder.

Ieder woord was van tevoren gewikt en gewogen, en met effect. Wat hij deed:

1. erkenning van het leed van de slachtoffers; 

2. begrip tonen voor de verwarring, de onzekerheid en het sentiment van het publiek ('I feel your pain');

3. bevestigen autoriteit experts (wetenschap/zorgverleners/RIVM), met nadruk op de complexiteit (lockdown versus herd immunity);

4. aandacht voor het proces ('dit kan nog jaren duren');

5. hij adresseerde de dilemma's, die volgen uit de drie scenario's, en deed een heldere oproep: ‘Let op elkaar. Ik reken op u.’


Ondanks zijn vermoeidheid, sprak hier een great communicator. Geen retoriek, maar soberheid: zo'n premier verdient al onze steun.

Paul Stamsnijder
oprichter Reputatiegroep
reputatie-expert

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken