[column] Weetlust?
- Algemeen
- 5 jun 2020 @ 08:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Onderzoek
- 5 jun 2020 @ 08:00
- Gastblogger
Wat antwoord je, als tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd wordt naar je eigenschappen?
Ambitieus? Analytisch? Creatief? Enthousiast? Flexibel? Idealistisch? Innovatief? Intelligent? Organisatorisch? Prestatiegericht? Sociaal? Veelzijdig? Verantwoordelijk? Zelfstandig? Allemaal prima natuurlijk, maar elke keer als ik een kandidaat vroeg zichzelf te omschrijven, hoopte ik op een ándere reactie. Helaas noemde nooit iemand zichzelf nieuwsgierig, terwijl ik dat als een essentiële competentie binnen een marktonderzoeksfunctie zag (en zie).
Vragen stellen
Nieuwsgierigheid wordt nogal eens als negatief gezien. Interesse tonen wordt gewaardeerd, maar kinderen die blijven vragen worden overgeslagen en nieuwsgierige aagjes worden terecht gewezen. Recentelijk toonden verschillende interviews echter een positieve blik. Theatermaker Laura van Dolron in de Volkskrant: ‘Met nieuwsgierigheid naar het leven kijken, daar kikkert alles van op. Dat kan al verandering in gang zetten. Nieuwsgierig zijn en vragen stellen over pijn, verlegenheid, ingewikkeldheid, ongemak. Alles verandert als we er met interesse naar kijken.’ En filmregisseur Paul Verhoeven in Volkskrant Magazine: ‘Ik geloof dat nieuwsgierigheid het grootste talent is dat je kunt hebben. Dat je steeds blijft denken: hoe zit dat nou?’
Het gaat om bevlogenheid en openheid van ervaring, die zomaar tot groei, verandering en innovatie kunnen leiden. Het gaat om meer dan een verlangen naar meer kennis: jezelf blijven verbazen door te blijven ontdekken is jezelf blijven ontwikkelen. Woordenboekuitgever Van Dale gebruikt het synoniem ‘weetlust’, wat eigenlijk een veel lekkerdere term is (ook door geen enkele sollicitant in de mond genomen).
Aandacht trekken
In zijn boek Aandachtsmarketing legt Energize-oprichter Klaas Weima de link tussen nieuwheid als aandachtstrekker en marketing: ‘Het bevredigen van nieuwsgierigheid wordt gezien als een van de basisdrijfveren om producten te kopen of diensten te gebruiken.’ Iets dat nieuw is - niet voor niets zetten fabrikanten graag ‘NIEUW!’ op hun verpakking - of onbekend, wekt belangstelling. Maar er zijn meer manieren om de nieuwsgierigheid, die bij iedereen sluimert, aan te wakkeren.
Je zou er een boek over kunnen volschrijven en dat is precies wat merkspecialist Roland van der Vorst in 2007 al deed (de eerste druk van Nieuwsgierigheid - Hoe wij elke dag worden verleid die ik in de kast heb staan, had een blanco omslag, wat met het oog op het onderwerp een geniaal idee leek, maar voor de verkoop waarschijnlijk wat minder want dit werd snel aangepast). Met smakelijke voorbeelden en illustraties schetst hij vier principes om nieuwsgierigheid op te wekken: informatie achterhouden, verwachtingen verstoren, mogelijkheden openhouden en vragen stellen. Als vanzelf gaat het publiek naar begrip en betekenis op zoek, kortom betrokkenheid bij je merk of boodschap.
Nieuwsgierig zijn maakt de marktonderzoeker effectiever, nieuwsgierigheid creëren maakt de marketeer succesvoller. De verhalen achter de cijfers willen weten. Opwinding in het brein veroorzaken. Weetlust prikkelen!
‘Ik heb geen speciaal talent, ik ben slechts nieuwsgierig’, schijnt Albert Einstein gezegd te hebben. Mooie quote om eens tijdens een sollicitatie te gebruiken, toch?
Dennis Hoogervorst houdt zich bezig met strategie & insights bij DPG Media. Deze column verscheen eerder in MarketingTribune 09, 2020.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing