Biografie Aart Lensink is directeur van content marketing bureau LVB. Achtergrond: journalist in krantenland, televisie, magazines. Sinds de oprichting van LVB altijd op zoek naar het antwoord waarom sommige content van merken wél aanslaat en andere totaal niet. Verder: bestuurslid Platform Content.
Aart Lensink


[column] Waardig oud worden in marketing, kan dat?
Diversiteit en inclusiviteit? Hartstikke mooi. Totdat het om ouderen gaat. Eigenlijk vanaf veertig begint de ellende in media en marketing. Waardig oud worden in media en marketing. Daar moeten we het even over hebben.

[column] Marketingtalent spotten in 2020: zoek de generalist
En ineens zijn er voldoende talenten op de markt. Zeker in de media- en marketingcommunicatiesector. Welke talenten zijn gewild in 2020? Waar letten recruiters op?

[column] Willen we méér, méér, méér templatisering in contentmarketing?
Contentmarketingstrategieën die op elkaar lijken. Moeten we dat wel willen, was de vraag die boven de uitreikingsavond van de Grand Prix hing. Eh…ja, doe maar meer templatisering.

Zijn brand studios de redding van de Nederlandse media-exploitanten?
TMG, Linda, FD/BNR, Branddeli; de Nederlandse media-exploitanten investeren fors in brand studios. Daarmee hopen ze het succesverhaal van de New York Times te kopiëren. Maar: gaat het in Nederland werken?

Contentmarketing in 2018 volgens LVB: the next steps in een vak dat er goed voor staat
Contentmarketing is als vak over een dood punt heen. Na een kleine tien jaar proberen, ontwikkelen en schaven staat het vakgebied er heel goed voor. Aart Lensink schreef een outlook voor het vakgebied.

Contentmarketeers, maak één grote kalkoen en eet er drie maanden van
Oké, contentmakers. Hier komt dé vraag der vragen. Beantwoord je die vraag goed dan ben je De Slimste Contentmens van Nederland. Wat werkt beter in (content)marketing? Één keer iets goeds maken en daar ‘plakjes’ van snijden? Of: twintig blogs over verschillende onderwerpen produceren en uitserveren? De tijd gaat nu in.

Media-exploitanten, zorg voor eenvoud en harmonisatie in branded partnerships
Laten we een einde maken aan onduidelijke tarieven, een wirwar van ideeën en ingewikkelde processen die niet goed zijn voor media-exploitant en merken.

Contentmarketing begint bij Over Ons
About us. Over ons. Daar klik ik vaak op. Daar zou een stukje tekst of video te zien moeten zijn, waar de passie vanaf druipt. Het tegendeel is het geval. Daarom: iedereen terug naar de tekentafel. Definieer (opnieuw) het ‘Over Ons’.

Merken, doe het stiekeme jasje van native advertising alsjeblieft uit
Waarom willen merken in native advertising het stiekeme jasje van de redactie aantrekken? Of willen merken dat eigenlijk niet, maar zijn het de uitgevers die het graag zo willen? Hoe dan ook: stop ermee. Je eigen jasje staat beter.

Merken, vertel niet elk jaar een ander verhaal
Marketeers zijn veel te snel uitgekeken op hun campagnes, op hun eigen content, op hun eigen verhaal. Maar de klanten niet. Conclusie: bedenk nou eens niet elk jaar een nieuw verhaal.

Waarom formats contentmarketing zullen gaan redden
In de tv- en tijdschriftenwereld weten ze het al decennia: formats maken het verschil tussen succes en falen op de kijkers- en lezersmarkt. Contentmarketeers dachten een paar jaar lang met los zand-content weg te kunnen komen. Niet dus. Tijd voor Formats. Aart Lensink schreef een boek. En geeft tien redenen waarom dat boek over Formats er moest komen.

Content in serievorm is uitdaging voor merken
Een ‘spot-on’ contentserie bedenken voor een merk. Dat is één van de mooiste en grootste uitdagingen voor merken. Een goed format zal het hart gaan vormen van de contentstrategie van merken. Help, mijn man is klusser haalde onlangs 1,6 miljoen kijkers. Ondanks moordende concurrentie op andere zenders. Een eenvoudig format. Maar het scoort al jaren. En het leuke (voor de makers en presentator John Williams): het format scoort elk jaar beter. Sinds de eerste aflevering in 2005 groeit de serie elk seizoen in aantallen kijkers.

[Deel 1] Contentmarketing heeft paid nodig
Media-exploitanten zoeken nieuwe inkomsten. En vinden die, onder meer, in branded partnerships. Vanuit het perspectief van het merk gaat het dan om het kopen van bereik voor de contentmarketingstrategie. Maar wat kost dat nou, de inzet van paid?

Marketeer, begin eens met campagnecontent
Échte contentmarketing? Da’s Allerhande. Dat is een merk dat zich gedraagt als uitgever. Tuurlijk. Maar begin eens met campagnecontent.

Eindelijk: Videomarketing Awards
In videomarketing loopt Nederland achter. Niet op de Duitsers of de Belgen (uiteraard). Wel op de VS en Azië. Dat moet veranderen. Competitie – via onder meer awards - maakt Nederlandse videomarketing-bureaus beter.

Marketeers, pas op met media-partnerships
Het fonkelnieuwe NRC Q wil straks ‘partnerships’ aangaan met merken. Die willen immers niet adverteren. Ze willen méér. Wat dat is, is altijd wat onduidelijk. ‘Iets’ met content meestal. Beste merkeigenaren bij financials, denk héél goed na voordat je je handtekening zet onder een partnership.

Contentmarketing begint bij Over ons
About us. Over ons. Daar klik ik vaak op. Daar zou een stukje tekst of video te zien moeten zijn, waar de passie vanaf druipt. Het tegendeel is het geval. Daarom: iedereen terug naar de tekentafel. Definieer (opnieuw) het ‘Over ons’.

KPI- en contentkalenderterreur
Contentkalenders en KPI’s. Mogen die in 2013 achterblijven? Mooi zo!

2013: het beste jaar ooit voor de journalistiek
De journalistiek bloeit, is gezonder dan ooit tevoren en wie er nu nog over klaagt, is ziende blind. Het jaar 2013 gaat wat mij betreft de boeken in als het beste jaar ooit voor de journalistiek. De journalistenvakbond denkt er natuurlijk nog wat anders over, evenals enkele voormalige Wereldomroep-journalisten. Maar de feiten spreken voor zich.

Schaf het woord 'advertorial' af en wel onmiddellijk
Paid media wordt belangrijker in contentmarketing. Maar dan loop je als marketeer dus aan tegen uitgevers die contentlinks aanbieden onder het kopje ‘advertorial’. Stop daarmee, uitgevers. Advertorial = samentrekking van advertising en editorial. Iemand heeft die term ooit bedacht, helaas. Wat een rotwoord. Staat het boven een pagina in een krant, tijdschrift of op een site dan geef je als uitgever (en als merk) een signaal af aan je lezer: dit is B-content.
- AlgemeenNieuws Antfarm zet met AI-robots...Nieuws DHL’s merkverhaal achter de Formule...Nieuws Ra*w brengt Cannes Lions naar...Weblog [column] Wat marketeers doen als...Nieuws [Grote Jongerenonderzoek] (7) Online...Weblog [column] De oogst van 30 jaar...
- B2BNieuws Het Volksportret wil nieuwe...Nieuws [marketeer 229] In gesprek met Lotte...Nieuws Marketingtransfers week 35, 2025Nieuws Ayvens kiest Nxt Agency voor...Nieuws Marketingtransfers week 34, 2025Nieuws Marketingtransfers week 33, 2025
- BureausNieuws Defensie lanceert campagne tegen...Nieuws Dentsu HQ zoekt koper voor...Nieuws Nieuwe campagne verbindt mensen met...Nieuws Zwitserleven maakt pensioen...Nieuws Louwman viert jubileum met...Nieuws The Business of Culture lanceert The...
- ContentmarketingNieuws Grohe viert 50 jaar in Nederland met...Nieuws [GPCM2025] 'Maak van content een...Nieuws Gazelle opent fiets-pitstop tijdens...Nieuws Goede contentmarketing creëert...Weblog [column] Meteen op date!Nieuws EasyToys zet taboe rond seksuele...
- DesignNieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...Nieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merk
- Food en RetailNieuws Unilever lanceert Koreaans...Nieuws Mars Wrigley lanceert Extra en Hubba...Nieuws Jägermeister laat activatie werken...Nieuws De Bijenkorf breidt retailmedia...Nieuws Picnic wil gezond eten nog simpeler...Nieuws Bol zet in op soepele start...
- MediaWeblog [column] Amazon Prime Video...Weblog [column] Walibi's reclamecontroverse...Nieuws Wednesday's Mall of Misery trekt...Nieuws Margriet van der Linden leidt jury...Nieuws Podcasts nieuw wapen in...Nieuws Snapchat lanceert Europees...
- Online MarketingWeblog [column] Marketingfacts Focus #7Nieuws Hoe Kia de EV3 lanceerde met slimme...Nieuws Festivals digitaliseren: pinnen...Nieuws Thebe en Hello 24/7 lanceren app...Nieuws Zuckerberg deelt nieuwe visie op...Nieuws Rijksoverheid lanceert social-first...
- SponsoringNieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...Nieuws Vitesse brengt ode aan supporters in...Nieuws Tour of Holland na 21 jaar terug met...Nieuws PSV en Coca-Cola verlengen...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Het Volksportret wil nieuwe... 01-09-2025
- [marketeer 229] In gesprek met Lotte... 29-08-2025
- Marketingtransfers week 35, 202529-08-2025
- Ayvens kiest Nxt Agency voor... 22-08-2025
- Marketingtransfers week 34, 202522-08-2025
- Marketingtransfers week 33, 202515-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers