[Tips] Goede voornemens voor e-mail marketeers

[Tips] Goede voornemens voor e-mail marketeers
  • B2b
  • 15 dec 2015 @ 11:45
  • Link
  • Redactie B2B
    Redactie B2B

    Redactie
    MarketingTribune
  • E-mailmarketingKlant

Traditioneel is december de maand waarin webshops de hoogste omzet in het jaar scoren. E-mailmarketing draagt daar in belangrijke mate aan bij. Er zijn echter regels die hierbij in acht genomen moeten worden, wil een e-mailstrategie succes hebben. René Kulka, e-mail evangelist bij de omnichannel-provider optivo, wijst webshops op het belang van een strategische aanpak.

Ondanks alle goede voornemens blijft analyse van bedrijfsgegevens - om hieruit lessen voor de toekomst te trekken - een gevoelig punt voor veel ondernemers. Grote ondernemingen hebben hiervoor vaak de tools en mankracht in huis. Maar kleinere bedrijven hebben analyse nog te vaak te laag op hun prioriteitenlijst staan. Terwijl juist het analyseren van de gegevens van voorgaande jaren (clickrates, openings, A/B-test, etc.), de ideale basis biedt voor het opzetten van een effectieve strategie voor de drukke eindejaarsperiode. Zo meldt het persbericht.

Business as usual
Kulka: ‘Het volstaat niet om de eindejaar periode te zien als ‘business as usual, maar dan drukker’. Alle collega-marketeers grijpen deze tijd aan om de consument te bombarderen met aanbiedingen en informatie. De standaard e-mail- en nieuwsbrieftemplates zijn dus niet toereikend. Opvallen door enerzijds relevante content en vormgeving en anderzijds een zo persoonlijk mogelijke benadering, kan dan het onderscheid maken. Door die persoonlijke aanbiedingen al in de onderwerp regel te gebruiken, in plaats van standaard-subjects als ‘Gelukkig Nieuwjaar’, valt een nieuwbrief op in de overvolle mailbox.’

Opvallen door focus ‘Opvallen in de inbox kan ook door te focussen op wat de consument echt belangrijk vindt bij webshops: vertrouwen. Naast een goed productaanbod is vertrouwen in betalingsmogelijkheden, levertijden en customer care cruciaal. Dit zijn zaken goed te ondersteunen zijn door er in e-mailings de nadruk op te leggen’, aldus Kulka. Hij vervolgt: ‘De media focussen met name op de retailverkopen rond Kerst. Maar ook de periode na Oud&Nieuw is een piekmoment dat marketeers niet mogen missen. Allereerst is het voor veel mensen nog vakantie, wat maakt ze veel tijd op de mobiel of tablet doorbrengen. Daarnaast zijn er veel mensen die cadeaus willen ruilen of inwisselen en die gekregen cadeaubonnen online willen besteden. Ook is het voor veel mensen een uitgelezen moment op opnieuw kennis te maken met merken in hun mailbox.’

Verkoopkansen
Kulka van optivo tot slot: ‘Ondernemers doen er goed aan Oud&Nieuw net zo serieus te nemen als Kerst als het gaat om verkoopkansen. In de vakantieperiode zijn er extra kansen om consumenten te bereiken met e-mails. Het is dus te vroeg voor de online retailer om na drukke dagen voor Kerst en voor Oudjaar op de lauweren te gaan rusten. Het nieuwe jaar biedt direct nieuwe kansen om met gerichte, gepersonaliseerde mailings van prospects nieuwe klanten te maken.’
 

Redactie B2B

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken