Daan Sip (Social1nfluencers): invloed influencers groeit stevig

Daan Sip (Social1nfluencers): invloed influencers groeit stevig
  • B2b
  • 18 jan 2017 @ 09:03
  • 7660 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Geen tag

Inmiddels hebben we allemaal wel gehoord van het woord 'vlogger'. Sterker nog, 'treitervlogger' was hét woord van 2016. Merken willen massaal samenwerken met deze nieuwe generatie supersterren die miljoenen volgers binnen een nog nauwelijks te bereiken doelgroep bedienen. Tijd voor een update over de populaire marketingtactiek op een speciale sessie van PIM op 31 januari..

Welke ontwikkelingen spelen er? Zit er eigenlijk wel verschil tussen een mainstream celebrity en een influencer? Wij vroegen het Daan Sip, hij maakte samen met twee andere ondernemers Social1nfluencers groot, een bureau dat bemiddelt tussen influencers en merken. Daan is een van de sprekers tijdens het event ‘Toekomst van media: VR, vloggers en data’ dat op 31 januari door het Platform Innovatie in Marketing georganiseerd wordt. In aanloop naar dat event interviewden we hem.

Influencer marketing is in sneltreinvaart een populaire aanpak geworden, wat zijn de laatste ontwikkelingen?

‘Er zijn een aantal interessante ontwikkelingen gaande, een van de meest interessante vind ik dat influencers echte ondernemers zijn en hun imperium steeds verder uitbouwen. We zien influencers grote samenwerkingen met relevante merken aangaan, maar ook lanceren zij productlijnen, zoals Manon Tilstra die samen met Tango een schoenenlijn uitbrengt. Of Sophie Milzink die in samenwerking met Ubisoft een rol krijgt in hun dance game ‘Just Dance’. Er worden theatershows door influencers opgezet en Teske maakt nu ook naam met haar muzikale talent. De invloed van influencers groeit stevig door, dat zie je ook aan het samensmelten van de traditionele media en nieuwe media. Populaire YouTubers zijn steeds vaker te zien op televisie. Omgekeerd is dat ook waar. Een goed voorbeeld daarvan is het verhaal van BNN-ster Tim Hofman, die eigenhandig besloot om zijn nieuwe show ‘Boos’ op YouTube te lanceren. Schoorvoetend keek BNN toe hoe het binnen no-time een succes werd en besloot later om het kanaal deels te ondersteunen. Maar niet zonder slag of stoot. De beweegreden van Tim was echter simpel en waar: de doelgroep waarop BNN de show wou afstemmen, kijkt simpelweg amper meer televisie.’

Traditionele bekendheden en nieuwerwetse influencers smelten dus meer samen. Zijn er überhaupt verschillen tussen de twee?

‘Zeker weten. Influencers zijn veel dichterbij. In tegenstelling tot reality op televisie, waarvan iedereen weet dat het schaamteloos gescript is, gelooft men sterker in de weergave van het leven van de influencer. Daarbij komt dat zij interacteren met hun fans, vragen worden beantwoord en uitdagingen aangegaan. Die intimiteit wordt verder versterkt doordat influencers fysiek ook dichterbij zijn. Vroeger hadden we niet zoveel idolen die we in de supermarkt tegenkwamen, nu zijn er talloze Nederlandse supersterren die je letterlijk zou kunnen typeren als girl of boy next door. En als je ze dan nooit tegenkomt bij de bakker, dan wel tijdens een event. Veel influencers organiseren zelf events of verschijnen tijdens evenementen als Feed (3000 bezoekers) of de Dutch YouTube Gathering (6000 bezoekers). Dat steekt af tegen het onbereikbare van de traditionele superster. Die sterke band tussen fan en influencers heeft als gevolg dat zij er gemakkelijk in slagen om korte movements aan te jagen. Mensen komen daadwerkelijk in actie wanneer een YouTubende idool hen uitdaagt. Een goed voorbeeld daarvan is de hysterie die op het Jaarbeursplein in Utrecht onstond toen Enzo Knol tweette dat hij daar rondliep. Honderden fans waren daar in no-time, Enzo werd er bang van en moest door de politie in bescherming genomen worden.’

In de landen om ons heen zien we influencers steeds steviger stelling nemen over sociaalwetenschappelijk issues, met of zonder support van een bijpassend merk. Zie je dit ook in Nederland?

‘Ja, ik heb het gevoel dat dat echt aan het groeien is. De content van influencers gaat echt niet alleen over de laatste make-up trends of kattenkwaad. Ik las laatst een kritisch stuk in een krant, de auteur had felle kritiek op influencers. Ze zouden hun invloed alleen op een negatieve manier inzetten, mensen verleiden om frisdrank te kopen en botox te gebruiken. Ik ben het daar niet mee eens, omdat ik ook zie hoe influencers diepe impact creëren. Denk bijvoorbeeld aan vlogger Rutger Vink (Furtjuh op YouTube). Hij kwam op YouTube uit de kast en draagt daarmee bij aan de gelijkheid. Ook draagt beautyvlogger Beautygloss één dag in het jaar geen make-up om te laten zien dat vrouwen ook mooi zijn zonder. Dove, dat ook staat voor natuurlijke schoonheid, helpt haar bij het verspreiden van die boodschap. Kortom, ik denk dat ook in Nederland merken in samenwerking met influencers op sociaal vlak positieve impact kunnen creëren. Tegelijkertijd is er niets mis met platte entertainment, dat is op de televisie toch ook geen issue?’

Daan Sip geeft samen met YouTuber Joost Kraima (Gierigegasten) een lezing tijdens het event ‘Toekomst van media: VR, vloggen en data’ op 31 januari in Amsterdam. Inschrijven kan via:  http://www.pimonline.nl/events/detail/293/toekomst-van-media-vloggen-virtual-reality-en-data/about#.WHzHqoWcHIU

 

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken