Willem-Alexander opent bidirectioneel ecosysteem
- B2b
- 21 mrt 2019 @ 16:41
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Automotive
- 21 mrt 2019 @ 16:41
- Sjaak Hoogkamer
Koning Willem-Alexander heeft op 21 maart een nieuw, duurzaam energie- en mobiliteits ecosysteem geopend in Utrecht, ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault.
Het systeem maakt gebruik van elektrische Renault ZOE deelauto’s en laadpalen waarmee de ZOE zowel kan laden als ontladen (bidirectioneel). Met deze innovatie fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zonne-energie kan opslaan en op een later moment kan terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit maakt het mogelijk om op efficiëntere wijze gebruik te maken van duurzame zon- en windenergie. Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden.
Opschalen
De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s van We Drive Solar als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.
Kosten
Robin Berg, directeur We Drive Solar: ‘Onze vloot deelauto’s groeit sterk. Deze technologie biedt ons de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de snelle groei van zon- en windenergie. Onze auto’s leveren met bidirectioneel laden ook waarde als ze stil staan, waardoor wij de kosten voor onze klanten in de toekomst kunnen verlagen.’
Jerôme Pannaud, Renault General Manager Benelux: ‘Renault is EV-marktleider in Europa. Voor ons zijn elektrische auto’s veel meer dan alleen maar auto’s. Ze hebben een batterij die een belangrijke rol vervult in het energiedomein. We zijn erg blij om vandaag in Utrecht een Renault ZOE te presenteren die is uitgerust met een AC bidirectionele oplossing, die bijdraagt aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet en de gemakkelijkere integratie van hernieuwbare energiebronnen. Utrecht is een living lab voor Renault.’
Ecosysteem
De ingebruikname door Koning Willem-Alexander volgt na de intentieverklaring die ondertekend is door Renault en zijn economische partners, gemeente Utrecht, ElaadNL en We Drive Solar in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima tijdens het staatsbezoek aan Frankrijk in 2016. De verklaring bevat afspraken over de ontwikkeling van de ‘batterij op wielen’, gedeeltelijke mobiliteit op zonne-energie en de laadinfrastructuur met een open standaard als een krachtig ecosysteem. Utrecht is dus een proeftuin voor Renault, We Drive Solar en zijn partners, waaronder Last Mile Solutions en Siers.
Op de foto v.l.n.r.: R. Berg, directeur We Drive Solar, Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, J. Pannaud, Renault General Manager Benelux
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing