Willem-Alexander opent bidirectioneel ecosysteem
- B2b
- 21 mrt 2019 @ 16:41
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Automotive
- 21 mrt 2019 @ 16:41
- Sjaak Hoogkamer
Koning Willem-Alexander heeft op 21 maart een nieuw, duurzaam energie- en mobiliteits ecosysteem geopend in Utrecht, ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault.
Het systeem maakt gebruik van elektrische Renault ZOE deelauto’s en laadpalen waarmee de ZOE zowel kan laden als ontladen (bidirectioneel). Met deze innovatie fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zonne-energie kan opslaan en op een later moment kan terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit maakt het mogelijk om op efficiëntere wijze gebruik te maken van duurzame zon- en windenergie. Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden.
Opschalen
De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s van We Drive Solar als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.
Kosten
Robin Berg, directeur We Drive Solar: ‘Onze vloot deelauto’s groeit sterk. Deze technologie biedt ons de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan de snelle groei van zon- en windenergie. Onze auto’s leveren met bidirectioneel laden ook waarde als ze stil staan, waardoor wij de kosten voor onze klanten in de toekomst kunnen verlagen.’
Jerôme Pannaud, Renault General Manager Benelux: ‘Renault is EV-marktleider in Europa. Voor ons zijn elektrische auto’s veel meer dan alleen maar auto’s. Ze hebben een batterij die een belangrijke rol vervult in het energiedomein. We zijn erg blij om vandaag in Utrecht een Renault ZOE te presenteren die is uitgerust met een AC bidirectionele oplossing, die bijdraagt aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet en de gemakkelijkere integratie van hernieuwbare energiebronnen. Utrecht is een living lab voor Renault.’
Ecosysteem
De ingebruikname door Koning Willem-Alexander volgt na de intentieverklaring die ondertekend is door Renault en zijn economische partners, gemeente Utrecht, ElaadNL en We Drive Solar in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima tijdens het staatsbezoek aan Frankrijk in 2016. De verklaring bevat afspraken over de ontwikkeling van de ‘batterij op wielen’, gedeeltelijke mobiliteit op zonne-energie en de laadinfrastructuur met een open standaard als een krachtig ecosysteem. Utrecht is dus een proeftuin voor Renault, We Drive Solar en zijn partners, waaronder Last Mile Solutions en Siers.
Op de foto v.l.n.r.: R. Berg, directeur We Drive Solar, Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, J. Pannaud, Renault General Manager Benelux
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH Retail Media Services en...
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers