[branded content] Account-Based Marketing: doeltreffende klantenbinding als sales en marketing samenwerken
![[branded content] Account-Based Marketing: doeltreffende klantenbinding als sales en marketing samenwerken](/b2b/nieuws/2022/06/account-based-marketing-doeltreffende-klantenbinding-als-sales-en-marketing/sf-web-ad-banner-marketingtribunes-nl-960x540px.jpg)
- 23 jun 2022 @ 06:05
- Sales
Account-Based Marketing, ofwel ABM, is tegenwoordig één van de belangrijkste elementen van B2B-marketing. Het is een methode die leadmanagement, accountselectie en klantenbinding als één geheel benadert en werkt optimaal wanneer je sales-, service- en marketingafdelingen op één lijn liggen.
Sterk gepersonaliseerde campagnes worden de norm en niet zonder reden: het vergroot de Customer Lifetime Value van je klanten doordat de customer experience steeds meer voldoet aan de verwachtingen, met als gevolg loyale klanten. Lees hoe je ABM het beste inzet en wat de grootste uitdagingen zijn bij de opzet van zo’n strategie.
Hoe kun je ABM het beste inzetten? Ruim 85% van zakelijke afnemers vindt naadloos klantcontact net zo belangrijk als de kwaliteit van het product dat ze afnemen. B2B-marketeers maken dan ook steeds vaker gebruik van een ABM-programma. Uit het State of Marketing rapport blijkt dat 64% van de ABM-programma's de afgelopen vijf jaar werden opgestart. Als marketing- en salesteams goed samenwerken met zo’n strategie kun je zorgen voor een eenduidige, relevante interactie en gepersonaliseerde content op je digitale kanalen, zoals dynamische content en social listening. Je zet je klant centraal en je brengt al je marketing-, sales- en serviceteams samen, met één visie afgestemd op de accounts.
ABM is daarmee dé manier om een passende, actuele en meer gepersonaliseerde klantervaring te leveren aan jouw key accounts. Als je jouw data centraal hebt opgeslagen en deze informatie voor al je afdelingen op dezelfde manier inzichtelijk maakt, zorg je ervoor dat alle stakeholders dezelfde klantinformatie tot hun beschikking hebben. Het personaliseren van de content wordt daarmee veel gemakkelijker én doeltreffender.
De grootste uitdagingen bij het opzetten van een ABM-strategie Er komt wel wat kijken bij het opzetten van een goede ABM-strategie. Als je weet wat de grootste uitdagingen zijn, kun je hierop anticiperen:
- Een solide strategie is noodzakelijk om je marketingplannen succesvol te maken. De structuur van je strategie is een cruciaal onderdeel en fungeert als basis van je plan. Zodra je de juiste communicatiestrategie hebt bepaald, kun je je focus verleggen naar de juiste tools om je digitale content naar de klant te brengen.
- De juiste tools zijn van groot belang om te kunnen voorzien in de digitale behoeften. Als je voor iedere klant individueel gepersonaliseerde content wil maken, gaat daar veel werk aan vooraf en is consistentie en goed-geordende data essentieel. Met de juiste tools (dynamische webcontent, gepersonaliseerde e-mails of social media) kun je klanten tegemoet komen op de juiste kanalen én ben je klaar om op te schalen wanneer nodig.
- Betrokkenheid tussen sales-, service- en marketingteams is essentieel. Met alleen een marketeer kom je er niet: als je je klanten via alle kanalen wil bereiken zullen je marketing-, sales- en serviceteams met elkaar moeten afstemmen en samenwerken. Krachten bundelen en gezamenlijk de klant bedienen tijdens de klantreis zorgt voor succesvol leadmanagement en klantenbinding
Cruciale succesfactoren en ondersteunende CRM-platforms
Met een uniform klantbeeld maak je het je teams gemakkelijk om samen te werken rondom je klant: de succesfactor voor tevreden en loyale klanten. Met goede CRM-platformen zoals Salesforce Customer 360 kun je dit op een juiste manier realiseren. Dit platform biedt je de allerbeste oplossingen voor elke fase van de customer journey; van lead tot loyaliteit. Met één centraal beeld van iedere klant, kunnen al je teams aan de hoge verwachtingen blijven voldoen, ongeacht hun locatie. Zo vergroot jij de impact op de klantrelaties en daarmee de Customer Lifetime Value, en kunnen je teams helder en gestructureerd werken. Win-win dus!
Verbinding is de sleutel tot succes Verenig al je teams rond de klant. Breng sales, service, marketing, commerce en IT op één lijn met één centrale informatiebron voor effectieve gesprekken en een snelle besluitvoering, waar ze zich ook bevinden. Wil je meer weten over het opzetten van een ABM-programma, de toegevoegde waarde van een CRM-systeem of het belang van Customer Lifetime Value? Lees dan het ‘State of Marketing’ rapport, voor meer inzichten en trends van ruim 7.000 vooraanstaande marketeers van over de hele wereld.
Dit artikel verschijnt op initiatief van Salesforce
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Minder zorgverzekerden kiezen... 06-12-2023
- CMO Barometer 2024: Synergie tussen... 30-11-2023
- Charida Dorder wint PIM Marketing... 29-11-2023
- Vervolg Werkt Gewoon-campagne... 23-11-2023
- Joeri Everaers van The Selection... 23-11-2023
- Van Mossel Automotive koopt... 23-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala