Hoe je een lead nurturing campagne inricht met relevante content

Hoe je een lead nurturing campagne inricht met relevante content
  • B2b
  • 1 apr 2016 @ 10:00
  • 11038 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • ContentLeadsMarketingautomation

Een essentieel doel van iedere inbound marketing strategie is het converteren van webbezoekers naar leads. Om deze leads vervolgens ook te overtuigen om daadwerkelijk je producten en/of diensten aan te schaffen, is het de moeite waard om extra aandacht te besteden aan het opzetten van een doordachte lead nurturing campagne.

Voordat je gaat starten met de technische inrichting van de campagne, is het dus van belang om goed uit te dokteren wanneer je welke informatie en in welke vorm wilt gaan aanbieden. Het draait bij lead nurturing in eerste instantie immers vooral om het 'verhaal' dat je aan je potentiële klant wilt vertellen.

Van probleem tot  oplossing
Een goede methode om een consistent verhaal op te bouwen, is het 'probleem-tot-oplossing'-scenario. Omdat een complete beschrijving van een complex verhaal vaak te veel stof voor één informatiebron bevat, is het raadzaam om je content te splitsen in meerdere, logisch opeenvolgende onderdelen.

Het opdelen van je content levert de volgende voordelen op:

  • het geeft je meer mogelijkheden om je content-onderdelen vindbaar te maken in zoekmachines;
  • door een logische verhaallijn aan te brengen, maak je ieder onderdeel niet alleen afzonderlijk, maar ook in het groter geheel relevant;
  • bij een verdeling in kleinere onderdelen zal de doorgeefwaarde groter zijn;
  • je profileert je onderneming als dé kennisexpert in jouw vakgebied;
  • naarmate je meer publiceert, neemt de geloofwaardigheid van je onderneming toe.

Bij het aanbieden van meerdere onderdelen, hoef je jezelf niet te beperken tot alleen tekstuele content. Je kunt content in allerhande vormen aanbieden, bijvoorbeeld e-books, whitepapers, case studies, slideshows, webinars of interviews.

Stappenplan
Door het onderstaande stappenplan te hanteren, laat je de inhoud van je content-onderdelen parallel lopen met de fase van de aankoopcyclus waarin je potentiële klant zich bevindt.

  1. Beschrijf het 'probleem' waar je potentiële klant mee te maken heeft en waarom dit probleem opgelost moet worden.
  2. Beschrijf het effect van dit probleem op de bedrijfsvoering van je potentiële klant.
  3. Beschrijf de voordelen die je potentiële klant zal ondervinden wanneer hij/zij het probleem oplost.
  4. Beschrijf wat de voordelen zijn voor je potentiële klant om het probleem zo snel mogelijk op te lossen.
  5. Beschrijf toekomstige trends die ervoor zorgen dat het niet oplossen van het probleem tot risico's leidt.
  6. Beschrijf hoe andere ondernemingen dit probleem hebben opgelost en wat het uiteindelijk opleverde.
  7. Beschrijf hoe je potentiële klant de complexiteit van het probleem kan vereenvoudigen.
  8. Beschrijf hoe de expertise van jouw onderneming je potentiële klant kan helpen bij het oplossen van het probleem.
     

Marketingautomation software
Wanneer je de globale inhoud van deze stappen beschreven hebt, kun je daadwerkelijk beginnen met het creëren van relevante content per onderdeel. Vervolgens kan jouw leadnurturing-strategie technisch ingericht worden met goede marketingautomation software.

Zie je voor jouw onderneming mogelijkheden om op deze manier een leadnurturing-strategie in te richten? Ik nodig je van harte uit om hieronder een reactie te plaatsen!

 

 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken