Biografie Leo van Sister is een uitdagende en inspirerende sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers en adviseert hen over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie. Voorheen was hij werkzaam voor o.a. Douwe Egberts/Van Nelle, Friesland Campina en Het Nederlands Zuivelbureau. Ook was hij directeur van het Genootschap voor Reclame (GVR), lid van de EFFIE jury en voorzitter van het Centrum voor Merk & Communicatie.
Leo van Sister

![[column] Branding by design: wie toont er Leffe?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Branding by design: wie toont er Leffe?
De Norbertijnen in Leffe weten al eeuwenlang hoe je een biermerk moet positioneren. Onze columnist Leo van Sister onderging de merkervaring met zichtbaar genoegen.
![[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Success or failure? Merklessen voor marketeers
Hoe vaak lees je niet over jarenlange succesverhalen in marketing en hoe geweldig de verschillende merken het doen. En dan opeens, pats boem, gaat een merk zomaar kopje onder. Leo van Sister analyseert.
![[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Op zoek naar de psychopaat onder de automerkenrijders
Onderzoeken zijn vrijwel altijd nuttig voor marketeers en organisaties. Zeker ook onderzoeken naar automerken en het gedrag van hun berijders. Want zijn BMW-rijders echt zo psychopathisch zoals ze algemeen bekend staan? En wat betekent dit voor je merk?
![[column] In memoriam gamechanger Ditzo](/templates/img/lazyload.gif)
[column] In memoriam gamechanger Ditzo
Verzekeraar a.s.r. saneert de merken Ditzo en De Europeesche. Columnist Leo van Sister vraagt zich af of dit wel een goede zet is, aangezien Ditzo met name goed scoort bij een jong publiek dat zich online oriënteert.
![[column] Kruidvat, discounter met merkallures](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kruidvat, discounter met merkallures
Kruidvat, de winkel waar vrijwel alle Nederlanders regelmatig komen, is ooit in 1975 begonnen als kleine discounter in health & beauty. Anno 2023 is de discounter uitgegroeid tot een zeer grote winkelketen met 1250 winkels en een heel breed assortiment.
![[column] Bol.com staat bol van merkwaarde](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bol.com staat bol van merkwaarde
In november 2021 zou webwinkel bol.com naar de beurs gaan. Al sinds de oprichting van Bol.com maakt het bedrijf een onstuimige groei door en Ahold wilde daarom wel eens weten wat dat bedrijf (=merk) waard is. Columnist Leo van Sister doet een eigen waarde oordeel.
![[column] Prijzencarrousel in de autojungle](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Prijzencarrousel in de autojungle
In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.
![[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gaat Aidsfonds te ver met nep-zorgverzekeraar Selectivia?
Het Aidsfonds heeft afgelopen maandag 28 november in de Volkskrant een nepadvertentie geplaatst van zorgverzekeraar Selectivia die klanten zou selecteren op basis van ‘achtergrond, gender en oriëntatie’. Rumour around the brand, maar ook veel negatieve ophef.
![[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Hoe als marketeer te handelen in crisistijd?
We zijn er in de zomer al voor gewaarschuwd en nu is het dan zo ver: de consumentenbestedingen staan flink onder druk en de consument laat zich aanmerkelijk minder vaak zien in (online) winkels en besteedt flink minder. Kortom, het is crisis en wat is dan de beste marketingstrategie?
![[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Instagram steeds aantrekkelijker voor merken
Social media domineren al jaren het marketingpalet van merken, diensten en producten. Social media zijn leading in het brein van mensen en de klassieke media lijken te zijn verworden tot supporting act.
![[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketeers worstelen met marketing imitatieproducten
Al decennia lang stromen er vele nieuwe imitatieproducten uit de vlees- en zuivelcategorie de markt op. Het kost marketeers doorgaans vrij veel moeite om de juiste positionering en boodschap voor die producten te vinden.
![[column] Marketing in recessietijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketing in recessietijd
De inflatie voor de consument is met ruim 10% (bron: CBS) al zeer hoog en stijgt voorlopig verder door; daarmee is het verlies aan koopkracht nagenoeg evenredig groot. En dat gaan vrijwel alle sectoren en aanbieders in de markt binnenkort merken.
![[column] Das Gestalt geeft merk gestalte](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Das Gestalt geeft merk gestalte
Merkenkenners kennen ongetwijfeld het begrip Marken Gestalt. Het is geïntroduceerd door Dr. Klaus Brandmeyer van het Duitse Institut für Markentechnik. Columnist Leo van Sister over de voordelen van een sterk merkbeeld.
![[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop met prijzen op te jagen: de recessie komt eraan
Zo'n 60% van de CEO’s van grote bedrijven wereldwijd rekent erop dat er voor het eind van 2023 sprake zal zijn van een recessie in hun belangrijkste markt. Dit blijkt uit een peiling van het gerenommeerde onderzoeksinstituut The Conference Board, dat leden heeft uit het bedrijfsleven. Marketeer: let daarom extra op je P van prijs.
![[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tot welke prijs kan een merk gaan?
Talloze onheilsprofeten bij banken en overheden prediken dat de inflatie in Nederland veel te hoog is, het besteedbaar inkomen steeds meer onder druk staat, te veel mensen nu al betalingsproblemen hebben en dat er een langdurige recessie voor de deur staat. Wat te doen als marketeer?
![[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Итак теперь сначала Бавария (Zo, nu eerst een Bavaria)
De Russen kunnen gewoon Bavaria blijven drinken, want het bier onder Bavaria merk blijft daar gewoon te koop. Daar waar vele grote internationale en Nederlandse bedrijven Rusland vanwege de oorlog de rug toekeren, blijft Bavaria gewoon actief in Rusland.
![[column] Je zult nu maar marketeer zijn](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Je zult nu maar marketeer zijn
Marketeer worden, daar droomde je altijd van. De baas van een merk, product of dienst zijn, productontwikkelaars en reclame- en mediabureaus aansturen, ruime budgetten hebben, experimenteren met nieuwe (online) media en klantbehoeftes vervullen. Maar in dit huidige tijdsgewricht is marketeer zijn vooral een lastig en minder glorieus baantje.
![[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Reclame: lefmeiden en lefgozers gezocht
Er gaat iets heel erg mis in het reclamevak, kopt het Financieel Dagblad op 5 maart. Reclame is steeds meer een liefdeloze invuloefening geworden, zo stelt een ervaren reclameman. Maar is dat niet een tikje overdreven?
![[column] Appranding: branding anno 2022](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Appranding: branding anno 2022
Sinds in 2008 de app doorbrak is de ontwikkeling ervan met turbokracht ingezet. Vele tienduizenden bedrijfjes vullen de dag met het ontwikkelen van al die apps. Maar er wordt pas echt verdiend door aanbieders die de apps exploiteren zoals Apple Play en Google Play, Amazon, Windows en de Chinezen.
![[column] Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Bouwmarkten gedijen goed bij vrouwen
Sinds enige tijd staan bij twee van de grootste bouwmarkten vrouwen aan het roer en dat is te merken. Waren de campagnes en het assortiment van oudsher veel meer op klusmannen gericht, nu is dankzij de vrouwelijke CEO’s van Gamma en Praxis de female touch in communicatie duidelijk merkbaar.
![[column] Gescheiden merken: bloeien of bloeden?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gescheiden merken: bloeien of bloeden?
In de Duitse markt wil het nog wel eens knetteren binnen familiemerken. Dat leidt niet alleen tot heftige taferelen, maar ook tot splitsingen van het merk. Bekende voorbeelden zijn – allemaal familiebedrijven - Aldi Nord en Aldi Sud, Adidas en Puma en Hansgrohe en Grohe in de sanitair. Recent is daar de splitsing van Dr. Oetker bijgekomen. Maar, wat doet dat met het merk?
- AlgemeenNieuws DDMA en Hogeschool van Amsterdam...Nieuws Campagne: lever accu’s en batterijen...Nieuws Olaf Groenendijk van TNO: 'Je werk...Nieuws Dave Frauenfelder gestart als VP...Nieuws Nicolette Kluijver op e-motor voor...Nieuws In welk Europees land betaal je het...
- B2BNieuws BNP Paribas benoemt Jet Happel tot...Weblog Column WegduikklantenWeblog [column] Biedt het abonnementsmodel...Nieuws Hein Schumacher treedt aan bij...Weblog Column Reclamefeestjes: everyone is...Nieuws Objective Platform wordt derde...
- BureausNieuws School voor leiderschap THNK vindt...Nieuws FX Agency behaalt B...Nieuws DDB Amsterdam maakt nieuwe...Nieuws Dentsu Café #3: schijnwerpers op AINieuws Jonge Honden organiseren Anti-Heroes...Nieuws [branded content] "Tevreden...
- ContentmarketingNieuws Ambulancedienst werft...Nieuws Digitaal merk Proudies richt zich op...Nieuws Publiekscampagne om goed doel in...Nieuws Snickers zet YouTube-serie in om...Nieuws Penelope Cruz in reclamecampagne...Weblog [Marketing the Rainbow #35b]...
- DesignNieuws Eredivisiebal seizoen 2023/2024...Nieuws Chinese Omoda komt naar Europa Weblog [column] Onbeminde innovatieWeblog Column Branding by design: wie toont...Nieuws Renault lanceert virtuele 3D-winkelNieuws Renault Twingo: hoe design mede het...
- Food en RetailNieuws Brandreview: Welk merk claimt de...Nieuws Van Veen: 'Jumbo moet nog goedkoper...Nieuws PLMA 2023 Trade Show voorspelt dit...Nieuws Hertog Jan lanceert nieuw bier met...Nieuws Albert Heijn en fruitleverancier...Nieuws Marketeer Suzanne Veger (Friesland...
- MediaNieuws Mediabestedingen in 2022 opnieuw...Nieuws European Para Championships en DPG...Nieuws DPG Media wordt mediapartner...Nieuws Media Oeuvre Award 2023 naar...Weblog Top 5-TikTok-trends: oude bekende,...Nieuws Cannes Lions 2023: ProMMMMpt knipoog...
- Online MarketingNieuws Uitzendbureau Freeday lanceert...Nieuws Apple lanceert Vision ProWeblog [column] Webshops en seo: wie niet...Nieuws Pega lanceert GenAI met 20 nieuwe...Nieuws [onderzoek] Vijf jaar AVG: balans...Nieuws Apple TV gebruikt muziek met...
- SponsoringNieuws KNVB en Revolt werken samen aan...Nieuws 50+ Mobiel tot medio 2025 partner en...Nieuws Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen Nieuws Moederbedrijf Nivea gaat 5-jarig...Nieuws Vodafone toont digitaal kunstwerk...Nieuws Heineken verlengt sponsorcontract...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Greenpeace noemt Rabobank trotse sponsor van natuurverwoesting
- T-Mobile lanceert TikTok campagne om gebarentaal te leren
- Contentmarketingbureau iMediate neemt ZB over
- SAN 2022: ABC'tje voor Kruidvat, Dentsu Creative en Albert Heijn
- Nieuw verkeersbord vraagt aandacht voor toegankelijkheid...
- Van Artificial Intelligence naar Animal Intelligence
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- School voor leiderschap THNK vindt... 06-06-2023
- FX Agency behaalt B... 06-06-2023
- DDB Amsterdam maakt nieuwe... 06-06-2023
- Dentsu Café #3: schijnwerpers op AI06-06-2023
- Jonge Honden organiseren Anti-Heroes... 06-06-2023
- [branded content] "Tevreden... 06-06-2023
MarketingTribune Events
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day
- 19sep 2023
CrossBorder Event
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- Toon alle events »