BrainJuicer test commercials live tijdens Super Bowl

BrainJuicer test commercials live tijdens Super Bowl
  • Bureaus
  • 6 feb 2017 @ 12:43
  • 18818 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • OnderzoekCommercialsEffectEngagement

BraindJuicer heeft voor het eerst een live-test gedaan van de commercials die werden uitgezonden rond de Super Bowl. Samen met ZappiStore werden de speciale spots geanalyseerd en stonden de resultaten binnen enkele minuten online. Wat waren de meest opvallende bevindingen?

De Super Bowl is één van de grootste jaarlijkse tv-evenementen in de Verenigde Staten. Het spektakel wordt rechtstreeks uitgezonden in meer dan 170 landen en bedrijven betalen miljoenen dollars om hun commercials uit te zenden bij de Super Bowl. De 51e editie was een extra bijzondere editie. Het was een historische avond, aangezien voor de eerste keer in de geschiedenis van de NFL een verlenging nodig was om een winnaar te bepalen. De New England Patriots keken de gehele wedstrijd tegen een achterstand aan, maar wisten het tij te keren en vervolgens de winst te pakken in de verlenging.

Niet alleen op sportgebied was de avond bijzonder, maar ook op onderzoeksgebied. BrainJuicer test en analyseert al jaren de commercials die getoond worden bij de Super Bowl, maar voor deze editie werd dit voor de eerste keer live gedaan (in samenwerking met ZappiStore). Binnen enkele minuten na uitzending van een ad werden de resultaten live gedeeld via een uitzending op Facebook.

Waarom heeft BrainJuicer dit gedaan?

Ten eerste, omdat het mogelijk is. Snelle, accurate en bruikbare resultaten is wat elke marketeer nodig heeft. ZappiStore heeft de technologie en BrainJuicer de methodologie om inzichten te verstrekken.

Ten tweede, omdat de Super Bowl speciaal is. Het is traditioneel het moment in de Amerikaanse reclame kalender wanneer merken en bureaus hun beste, grootste en meest emotionele commercials tonen.

En ten derde, omdat live één van de thema's van de Super Bowl van dit jaar is. Hyundai creëerde een advertentie tijdens de wedstrijd, zodat deze net daarna uitgezonden kon worden. In een wereld waarin het creëren van content sneller gaat dan ooit, moet het testen ervan deze snelheid evenaren.

Hoe wordt efficiëntie van commercials gemeten?

Consumenten delen, na het zien van een spot, hun emotionele reactie (verrassing, blijdschap, neutraliteit, verdriet, angst, boosheid, minachting of afkeer) tot drie verschillende niveaus van intensiteit. Deze feedback wordt vervolgens omgezet in een Emotion-into-Action (EiA) score. De EiA-score bepaalt de sterrren beoordeling van de ad op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 het beste is en een garantie betekent voor een positief rendement op de gedane investering.

Hoe hebben de Super Bowl-ads het gedaan?

Tijdens de Super Bowl hebben we 78 advertenties live getest. Er waren negen 5-Star advertenties in totaal en de uiteindelijke boodschap is: ‘sad-vertising’ is niet meer, humor in commercials is terug en beroemdheden worden weer op de juiste manier ingezet.

Dit is de top-5 van beste commercials rond de Super Bowl LI:

Kia – Niro Hero’s Journey 
NFL – Baby Legends 
Mr. Clean – Cleaner of Your Dreams 
Coca Cola – Life 
Skittles – Romance 

Kijk op Feelmore50.brainjuicer.com voor meer resultaten. Snel meer bijzondere Super Bowl-commercials bekijken kan natuurlijk op MarketingTribune.nl



Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken