BrainJuicer test commercials live tijdens Super Bowl
- Bureaus
- 6 feb 2017 @ 12:43
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- OnderzoekCommercialsEffectEngagement
- 6 feb 2017 @ 12:43
- Redactie MarketingTribune
BraindJuicer heeft voor het eerst een live-test gedaan van de commercials die werden uitgezonden rond de Super Bowl. Samen met ZappiStore werden de speciale spots geanalyseerd en stonden de resultaten binnen enkele minuten online. Wat waren de meest opvallende bevindingen?
De Super Bowl is één van de grootste jaarlijkse tv-evenementen in de Verenigde Staten. Het spektakel wordt rechtstreeks uitgezonden in meer dan 170 landen en bedrijven betalen miljoenen dollars om hun commercials uit te zenden bij de Super Bowl. De 51e editie was een extra bijzondere editie. Het was een historische avond, aangezien voor de eerste keer in de geschiedenis van de NFL een verlenging nodig was om een winnaar te bepalen. De New England Patriots keken de gehele wedstrijd tegen een achterstand aan, maar wisten het tij te keren en vervolgens de winst te pakken in de verlenging.
Niet alleen op sportgebied was de avond bijzonder, maar ook op onderzoeksgebied. BrainJuicer test en analyseert al jaren de commercials die getoond worden bij de Super Bowl, maar voor deze editie werd dit voor de eerste keer live gedaan (in samenwerking met ZappiStore). Binnen enkele minuten na uitzending van een ad werden de resultaten live gedeeld via een uitzending op Facebook.
Waarom heeft BrainJuicer dit gedaan?
Ten eerste, omdat het mogelijk is. Snelle, accurate en bruikbare resultaten is wat elke marketeer nodig heeft. ZappiStore heeft de technologie en BrainJuicer de methodologie om inzichten te verstrekken.
Ten tweede, omdat de Super Bowl speciaal is. Het is traditioneel het moment in de Amerikaanse reclame kalender wanneer merken en bureaus hun beste, grootste en meest emotionele commercials tonen.
En ten derde, omdat live één van de thema's van de Super Bowl van dit jaar is. Hyundai creëerde een advertentie tijdens de wedstrijd, zodat deze net daarna uitgezonden kon worden. In een wereld waarin het creëren van content sneller gaat dan ooit, moet het testen ervan deze snelheid evenaren.
Hoe wordt efficiëntie van commercials gemeten?
Consumenten delen, na het zien van een spot, hun emotionele reactie (verrassing, blijdschap, neutraliteit, verdriet, angst, boosheid, minachting of afkeer) tot drie verschillende niveaus van intensiteit. Deze feedback wordt vervolgens omgezet in een Emotion-into-Action (EiA) score. De EiA-score bepaalt de sterrren beoordeling van de ad op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 het beste is en een garantie betekent voor een positief rendement op de gedane investering.
Hoe hebben de Super Bowl-ads het gedaan?
Tijdens de Super Bowl hebben we 78 advertenties live getest. Er waren negen 5-Star advertenties in totaal en de uiteindelijke boodschap is: ‘sad-vertising’ is niet meer, humor in commercials is terug en beroemdheden worden weer op de juiste manier ingezet.
Dit is de top-5 van beste commercials rond de Super Bowl LI:
Kia – Niro Hero’s Journey
NFL – Baby Legends
Mr. Clean – Cleaner of Your Dreams
Coca Cola – Life
Skittles – Romance
Kijk op Feelmore50.brainjuicer.com voor meer resultaten. Snel meer bijzondere Super Bowl-commercials bekijken kan natuurlijk op MarketingTribune.nl.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- MediaMarkt kiest Serviceplan als nieuw creatief bureau
- Candid in financieel zwaar weer - moet ex topman uitkopen
- ASN Bank trapt rebranding af met nieuwe campagne
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- ‘We bouwen aan een cultuur waarin innovatie vanzelfsprekend is’
Laatste Nieuws
- [column] De enige merkwaarde die er... 10-07-2025
- Cortina viert eigenheid met nieuwe... 09-07-2025
- Mad Mojo wil merken van binnenuit... 09-07-2025
- Artis beleef je van zonsopgang tot... 09-07-2025
- Adnight 2025 start met 'Marketing... 09-07-2025
- Digital humans, data en durf, zo... 08-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers