Cannes Lions 2017: alle winnaars!

Cannes Lions 2017: alle winnaars!
  • Bureaus
  • 24 jun 2017 @ 16:00
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CampagnesReclameAwardCannes

Het regende een week lang reclameprijzen op het festival Cannes Lions 2017. Ook Nederland won dit jaar meermalen goud. MarketingTribune heeft alle winnaars en nominaties op een rij gezet. Wat waren de grote, inspirerende en winnende campagnes? Aan wie kan de marketeer een voorbeeld nemen? In hoeverre blaast Nederland een toontje mee aan de Croisette?

UPDATE 24-06: Laatste prijzenavond! Met goud voor Nederland: 'What are Girls Made of?', een Nike-commercial van W+K Amsterdam, wint een gouden Film Lion. Andere belangrijke winnaars: de veelgeprezen 'Fearless Girl' wint de Titanium Grand Prix, 'The Refugee Nation' wint de Grand Prix for Good. Verder is er nog een persoonlijke oeuvreprijs voor David Droga (de grote man achter topbureau Droga5). Hij wint de Lion of St. Mark. Reclamebureau van het jaar is Clemenger BBDO Melbourne, makers van de Grand Prix-winnende campagne 'Meet Graham'. Droga5 wordt weer eens gelauwerd als beste onafhankelijke bureau. 

UPDATE 23-06: RNDBT Content is het tweede Nederlandse bureau dat een Gouden Leeuw wint op Cannes 2017. De prijs werd gewonnen in de categorie Film Craft, met de aandoenlijke Batman-campagne voor War Child. MassiveMusic verzorgde de muziek, net als bij de andere twee Nederlandse gouden Leeuwen. Drie keer brons was er voor MediaMonks in de categorie Digital Craft.  

UPDATE 22-06: Nederland grossierde in bronzen Leeuwen op de uitreiking van woensdag. TBWA won zes keer brons, DDB & Tribal twee en Anomaly ook nog eentje. Productiebedrijf MediaMonks won onder de vleugels van buitenlandse bureaus goud, zilver (2x) en brons. 

UPDATE 21-06: Het eerste Nederlandse goud is binnen in Cannes. J. Walter Thompson, vorig jaar de grote Nederlandse winnaar, won dinsdag een gouden Direct Lion voor 'School for Justice', een speciaal project voor de Free a Girl Movement. Ook was er goud weggelegd voor MediaMonks, dat betrokken was bij Audi-project ‘Enter Sandbox’ van reclamebureau POL uit Oslo. In totaal won MediaMonks dinsdag zes Leeuwen. Eenmaal brons was er voor TBWa\Nebomo en 180 Amsterdam. 

UPDATE 20-06: Nederland is de leeuwenjacht in Cannes gestart met veel brons. Na een prijsloos weekend met de Health en Pharma Lions, werd er op maandag wel volop geoogst. Drie bronzen Leeuwen gingen naar DDB & Tribal en TBWA\Neboko. Anomaly viel zelfs vijf keer in de prijzen met buitenreclame voor Diesel.

UPDATE 19-06: De eerste winnaars zijn bekend: 'Meet Graham' en 'Immunity Charm' wonnen een Grand Prix in de categorie Health & Wellness. Havas Lemz en DDB & Tribal haalden de shortlist, maar wonnen helaas geen eremetaal. Maar de week in Cannes duurt nog lang.

In het openingsweekend werd menige shortlist bekend. Wie staan daar op namens Nederland?

Titanium Lions

21 nominaties op shortlist. Nederland: één nominatie, geen award.

  • Grand Prix: Fearless Girl (State Street Global Advisors, McCann New York)
  • Shortlist: School for Justice (Free a Girl, J. Walter Thompson Amsterdam)

Integrated Lions

26 nominaties op shortlist. Nederland: niet op shortlist.

  • Grand Prix: Boost Your Voice (Boost Mobile, 180 LA)

Film

271 nominaties op shortlist.

  • What Are Girls Made Of? (Nike, W+K Amsterdam i.s.m. MassiveMusic) - GOUD
  • What Will They Say About You? (Nike, W+K Amsterdam)
  • Ode to Lesvos (Johnnie Walker, Anomaly) (2x)
  • The Maestro (McDonald's, TBWA\Neboko)
  • The Swimmer (Fonds Gehandicaptensport, TBWA\Neboko) - BRONS
  • KLM Bonding Buffet (KLM, DDB & Tribal)
  • The Shared Story of Harry and Ahmed (Unicef, 180 Amsterdam)
  • Everybody Loves Boobs (MACMA, David i.s.m. MassiveMusic)* - BRONS

Film Craft

257 nominaties op shortlist. Nederland: 1x goud.

  • Batman (War Child, RNDBT Content i.s.m. MassiveMusic) - GOUD
  • The Shared Story of Harry and Ahmed (Unicef, 180 Amsterdam)
  • What Are Girls Made Of? (Nike, W+K Amsterdam)

Digital Craft

93 nominaties op shortlist. Nederland won alleen brond via MediaMonks. *

  • Enter Sandbox VR Experience (Audi, POL i.s.m. MediaMonks) (3x) - 2x BRONS
  • Quest to Legoland (Legoland Florida, VML i.s.m. MediaMonks) (3x) - BRONS
  • Make a Masterpiece (Adobe, Goodby Silverstein & Partners i.s.m. MediaMonks)
  • Remumber (Missing Children Europe, Uncle Grey Brussels i.s.m. MediaMonks)
  • Mobile Arcade (Google, R/GA Sao Paulo i.s.m. MediaMonks)
  • Nike+ Trial Zone (Nike, AKQA San Francisco i.s.m. MediaMonks)
  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal)
  • The Snow Fox (AKQA i.s.m. MassiveMusic) - BRONS

Creative Effectiveness

35 nominaties op shortlist. Nederland: niet op shortlist.

  • Grand Prix: Van Gogh's Bedrooms (Art Institute of Chicago, Leo Burnett Chicago)

Radio Lions

177 nominaties op shortlist. Nederland: niet op shortlist.

  • Grand Prix: driemaal, voor 'Repeat The Punchline', 'Long Red Thin Shape' en 'No One Cheerses' (KFC, Ogilvy & Mather Johannesburg). 

Media Lions

290 nominaties op shortlist. Nederland: 7 nominaties, 6x brons. 

  • TramRoulette (Holland Casino, TBWA\Neboko) (2x) - 2x BRONS
  • Question Tea Bags (Pickwick, TBWA\Neboko) (2x) - 2x BRONS
  • King Willem (McDonald's, TBWA\Neboko) (2x) - 1x BRONS
  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal) - BRONS

Entertainment Lions

191 nominaties op de shortlist. Nederland: 3 nominaties, 1x brons. *

  • Quest to Legoland (Legoland Florida, VML i.s.m. MediaMonks) (4x) - 2x ZILVER
  • Ode to Lesvos (Johnnie Walker, Anomaly) (2x) - 1x BRONS
  • The Shared Story of Harry and Ahmed (Unicef, 180 Amsterdam)

Entertainment for Music

75 nominaties op shortlist. Nederland: 3 nominaties, 2x brons.

  • The Maestro (McDonald's, TBWA\Neboko) (2x) - 1x BRONS
  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal) - BRONS

Design Lions

278 nominaties op shortlist. Nederland: 3 nominaties, geen eremetaal. *

  • Words of Welcome (DDB Group Germany i.s.m. MediaMonks) (3x) - 1x GOUD, 1x BRONS
  • Food Exhibitionism (Food Exhibitionism Event, JWT Amsterdam)
  • Fobo Bottle (Heineken, VBAT)

Product Design

60 nominaties op shortlist. Geen Nederlandse nominaties. 

Cyber Lions

260 nominaties op de shortlist. Nederland: 1x goud, 3x zilver, 2x brons.

  • The Shared Story of Harry and Ahmed (Unicef, 180 Amsterdam) - BRONS
  • TramRoulette (Holland Casino, TBWA\Neboko) - BRONS
  • Enter Sandbox (Audi, POL i.s.m. MediaMonks) (3x) - 1x GOUD, 2x ZILVER
  • Make a Masterpiece (Adobe, Goodby Silverstein & Partners, MediaMonks) - ZILVER

Glass Lions

27 nominaties op shortlist. Nederland: één nominatie, geen eremetaal.

Outdoor Lions

488 nominaties op shortlist. Nederland: 6x brons (5x Anomaly). 

  • Naked Tank (Diesel, Anomaly) - BRONS
  • Tank (Diesel, Anomaly) (2x) - 2x BRONS
  • Gay Wedding (Diesel, Anomaly) - BRONS
  • Wall (Diesel, Anomaly) - BRONS
  • TramRoulette (Holland Casino, TBWA\Neboko) - BRONS
  • School for Justice (Free a Girl, JWT Amsterdam) (2x)

PR Lions

228 nominaties op shortlist. Nederland: vijf nominaties, één keer brons. 

  • Eneco Dutch Championship Headwind Cycling (Eneco, Being There)
  • School for Justice (Free a Girl, JWT Amsterdam)
  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal) (2x) - 1x BRONS
  • One Mission (Booking.com, Cloud Factory)

Print & Publishing Lions

397 nominaties op shortlist. Nederland: drie nominaties, geen eremetaal.

  • Haircut (Benetton, 180 Amsterdam)
  • Kiss (Benetton, 180 Amsterdam)
  • Wine Spill (Benetton, 180 Amsterdam)

Promo & Activation Lions

321 nominaties op shortlist. Nederland: vier keer brons. 

  • TramRoulette (Holland Casino, TBWA\Neboko) (2x) - 2x BRONS
  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal) (2x) - 2x BRONS
  • KLM Bonding Buffet (KLM, DDB & Tribal)
  • Opening Fabian's World (Nierstichting, XXS Amsterdam)
  • The Shared Story of Harry and Ahmed (Unicef, 180 Amsterdam)
  • Enter Sandbox VR Experience (Audi, POL i.s.m. MediaMonks) (3x)
  • Theater for all Ears (Samsung, Leo Burnett Brazil i.s.m. MediaMonks)
  • Remumber (Missing Children Europe, Uncle Grey Brussels i.s.m. MediaMonks) 

Creative Data Lions

77 nominaties op shortlist. Nederland: geen eremetaal.

  • Quest to Legoland (Legoland Florida, VML i.s.m. MediaMonks) (2x)

Direct Lions

214 nominaties op shortlist. Nederland: 7 nominaties, 1x goud.

  • School for Justice (Free a Girl, JWT Amsterdam i.s.m. MassiveMusic) (2x) - 1x GOUD
  • KLM Bonding Buffet (KLM, DDB & Tribal)
  • A'dam Fresh Heineken (Heineken, DDB & Tribal)
  • Words of Welcome (DDB Group Germany i.s.m. MediaMonks) (3x)

Mobile Lions

150 nominaties op shortlist. Nederland: 6 nominaties, 1x zilver, 1x brons. 

  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal) 
  • Quest to Legoland (Legoland Florida, VML/MediaMonks) (3x) - 1x ZILVER, 1x BRONS
  • Tummyfish (Nestlé, OgilvyOne Middle East i.s.m. MediaMonks)
  • Dream Runner (Old Spice, W+K i.s.m. MediaMonks)

Innovation Lions

35 nominaties op shortlist. Nederland: twee nominaties, geen eremetaal.

  • Enter Sandbox VR Experience (Audi, POL i.s.m. MediaMonks)
  • Theater for all Ears (Samsung, Leo Burnett Brazil i.s.m. MediaMonks)

Health & Wellness

2.245 inzendingen. Bekroond: 14 goud, 20 zilver en 30 brons.

  • 'Meet Graham' (TAC Victoria, Clemenger BBDO Melbourne) - GRAND PRIX
  • 'Immunity Charm' (Public Health Afghanistan, McCann New Delhi) - GRAND PRIX FOR GOOD
  • Healthcare Agency of the Year: Area 23, New York.
  • Healthcare Network of the Year: McCann Health.

Nederlandse campagnes:

  • Shit Campaign (Metamucil, Havas Lemz)
  • Get The Flow (Vodafone, DDB & Tribal)

Pharma Lions

590 inzendingen. Bekroond: 6 goud, 9 zilver en 10 brons.

  • Geen Grand Prix toegekend.
  • Geen Nederlandse campagnes op de shortlist.

*) Nederlandse productiebedrijven die werken voor buitenlandse bureaus gelden formeel niet als Nederlandse winnaar in Cannes. Dit geldt met name voor MediaMonks, maar ook voor MassiveMusic. 

Wie won er vorig jaar ook alweer? Bekijk hier Dossier Cannes Lions 2016.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken